Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-30, 22:27
  #1
Medlem
nollans avatar
Efterbliven rubrik, jag vet, men jag hjälpte svärmor att magasinera en massa skit häromdagen: bland annat ett Husqvarna-gevär M98. Svärmor hävdade med bestämdhet att vapnet var pluggat men jag är rädd att hon inte vet vad hon pratar om.

Vapnet var i vilket fall som helst inte uppenbart plomberat: pipans mynning var öppen och loppet (när man fört bak slutstycket) likaså. Jag kunde dock inte avgöra huruvida loppet var fritt eller om pipan var blockerad någonstans.

Finns det något tillförlitligt (och säkert) sätt att avgöra om ett vapen av ovanstånde typ är obrukbart?
Citera
2018-01-30, 22:34
  #2
Medlem
blodigdiarres avatar
nål och tråd. bakifrån, håll neråt se om den kommer ut.
Citera
2018-01-30, 22:40
  #3
Medlem
ekerilars avatar
Ta ut slutstycket och titta genom pipan. Då ser du tydligt om det är pluggat eller inte.
Citera
2018-01-30, 23:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Efterbliven rubrik, jag vet, men jag hjälpte svärmor att magasinera en massa skit häromdagen: bland annat ett Husqvarna-gevär M98. Svärmor hävdade med bestämdhet att vapnet var pluggat men jag är rädd att hon inte vet vad hon pratar om.

Vapnet var i vilket fall som helst inte uppenbart plomberat: pipans mynning var öppen och loppet (när man fört bak slutstycket) likaså. Jag kunde dock inte avgöra huruvida loppet var fritt eller om pipan var blockerad någonstans.

Finns det något tillförlitligt (och säkert) sätt att avgöra om ett vapen av ovanstånde typ är obrukbart?

På många äldre vapen brukar den sk läskstången vara iL skruvad strax under pipan. som på mauser 96.
Läskstången är ju det verktyg som används för att göra rent loppet. Pröva med den.
Citera
2018-01-30, 23:05
  #5
Medlem
skalman1973s avatar
Ta isär slutstycket och kolla om nålen är nedfilad :-) En deaktivering kunde gå till lite hur som helst innan deaktiverade vapen förbjöds oavsett deaktiveringsmetod . De sk kallade postpistolerna som dyker upp lite då och var ofta i princip punktsvetsade med en loppa i kammaren så du kunde varken mantla dem fullständigt eller kamra någon ammunition .
Citera
2018-01-31, 07:38
  #6
Medlem
nollans avatar
Tack för alla svar!

Inget entydigt sätt att avgöra då alltså, men att kontrollera huruvida pipan löper fritt känns som nästa steg.
Citera
2018-01-31, 08:00
  #7
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Tack för alla svar!

Inget entydigt sätt att avgöra då alltså, men att kontrollera huruvida pipan löper fritt känns som nästa steg.

Klarar du inte ens av att inspektera loppet ska du nog inte ha med ett vapen att göra.

Ett tips är att söka upp en man som inte har båda tummarna i röven och sen be denne se efter och sedan glömmer du bort geväret.
Citera
2018-01-31, 08:13
  #8
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Klarar du inte ens av att inspektera loppet ska du nog inte ha med ett vapen att göra.

Ett tips är att söka upp en man som inte har båda tummarna i röven och sen be denne se efter och sedan glömmer du bort geväret.
Är det av omsorg för min hälsa som du tycker det eller ville du bara spela tuff?
Citera
2018-01-31, 17:18
  #9
Medlem
Ta det geväret ifrån din svrmor,

Gamla kärringar ska knte handkss med.vapen,
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback