2018-01-30, 21:05
Medlem
Pepsi901s avatar
Har en S60, årsmodell 01.
Fick idag meddelandet "motorsystem serv. omgående". 3 timmar senare när jag skulle åka hem igen så var meddelandet borta. Googlade lite snabbt och det verkar kunna vara både det ena och det andra. Eftersom det bara kom och gick sådär så jag antar att det är något som glappar.
Jag har dock redan bokat en tid hos bilia för att kolla upp problemet men eftersom det är borta så undrar jag om det sparas i någon historik eller om det är bättre att avboka tiden och avvakta tills det dyker upp igen.
Citera
2018-01-30, 21:08
Medlem
Flaskhalsats avatar
Ja, det sparas i din OBD2, en liten dator som sitter under ratten. De kommer stoppa in den där och läsa av och sen fundera ett tag på vad som är fel.
Citera
2018-01-30, 21:18
Medlem
Pepsi901s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Ja, det sparas i din OBD2, en liten dator som sitter under ratten. De kommer stoppa in den där och läsa av och sen fundera ett tag på vad som är fel.

Alright, tack för snabbt svar
Citera
2018-01-30, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat

Ehhh nej.

Felkoderna sparas i varje enskild ECUs nvram. De sparas tills de manuellt raderas med vilje från en diagnosklient / OBD läsare.

Du kan dock mycket riktigt läsa ut felkoderna genom att kommunicera med ECUerna via obd kontakten som är placerad under ratten.

Utläsningen av motorns ECU ECM och emissionsrelaterade system är lagkrav och aningen enklare än att läsa ut övriga ECUer. Finns billiga OBD läsare på t.ex Kjell & co.

ECM är fysiskt placerad i motorutrymmet.
Senast redigerad av PS. 2018-01-30 kl. 22:58.
Citera
2018-01-31, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PS.
ECM är fysiskt placerad i motorutrymmet.

Ehhh... nej.

Ibland sitter den även i främre delen av framskärmen, under passagerarstolen, och ibland under instumentbrädan på passagerarsidan.

Eders ödmjuka bästervisster.
Senast redigerad av h4ck3rsl4ck3r 2018-01-31 kl. 16:59.
Citera
2018-02-02, 08:11
Medlem
Stonecakes avatar
Njaaa,det är inte heller säkert att felkoden lagras.
Vissa felkoder (inte kritiska) försvinner när du startar om motorn. Vid såna tillfällen brukar vi be kunden att inte stänga av motorn när felindikeringen finns,komma in till verkstaden så vi kan köra diagnos.
Citera
2018-02-02, 08:53
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonecake
Njaaa,det är inte heller säkert att felkoden lagras.
Vissa felkoder (inte kritiska) försvinner när du startar om motorn. Vid såna tillfällen brukar vi be kunden att inte stänga av motorn när felindikeringen finns,komma in till verkstaden så vi kan köra diagnos.
Är det inte så att det finns tre typer av felkoder på TS bil?
De som försvinner när störningen är borta. De som lagras. De som jag råkade ut för med SRS som inte ens gick att få bort med en norsk reset.

Ett tips till TS. Din bil är nu 16 år gammal. Men det är en modell som är skottsäker o kan rulla bra många år till. Den billigaste felkodsavläsningen jag hittat kostar 800kr medan Biltema har en felkodsläsare som läser o raderar felkoder till din bil.
Jag köpte den själv när jag klantade mig med airbagsystemet o den fixade även den felkoden efter att jag lagat felet.
Du lär få fler felkoder på den där bilen o redan efter andra felkoden så har du sparat in vad en verkstad tar för en avläsning.
Citera
2018-02-04, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Är det inte så att det finns tre typer av felkoder på TS bil?
De som försvinner när störningen är borta. De som lagras. De som jag råkade ut för med SRS som inte ens gick att få bort med en norsk reset.

Jag tror ni blandar ihop MIL lampa och HMI varningar med DTCer/ felkoder.

En Volvo S60 2001 har D2 diagnosprotokoll samt för ECM även lagstadgad ISO-15031.

Båda dessa diagnosprotokoll går att läsa felkoderna med och båda kräver explicit radering av felkoder från en OBD läsare för att felkoderna skall helt "försvinna".

Däremot så kan felkoderna ändra status, varje felkod har statusbitar som ändras dynamiskt.

Så om felet självläker eller är intermittent kan felkoden hoppa från t.ex confirmed till unconfirmed. Enkelt uttryckt aktiv/inaktiv. Men den förblir utläsningsbar.

Edit: Du har helt rätt ang din SRS. Det finns vissa felkoder som det inte hjälper att radera med en felkodsläsare. De sätts på nytt direkt igen p.g.a ett permanent underliggande fel. Det krävs byte av HW eller SW för att åtgärda felet. I SRS fallet finns det t.ex DTC efter krock som kräver byte av styrenhet.
Senast redigerad av PS. 2018-02-04 kl. 00:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in