• 1
  • 2
2018-01-30, 18:46
Medlem
Behöver hjälp med min Audi A3 -08. Skulle byta bromsbelägg bak på vänster sida och gick bra tills jag skulle trycka tillbaka bromskolven. Eftersom de skulle skruvas tillbaka började jag göra det medsols som jag sett på instruktionerna. Tyckte inte det hände så mycket förrän kolven plötsligt lossnade, hade alltså skruvat åt fel håll… Nu hänger den i gummidamaskern och jag får inte tillbaka den. Har ni något tips hur man gör? Om man får tillbaka den, behöver man lufta bromsarna? Om jag inte får tillbaka den och måste lämna till verkstan förmodar jag att jag måste bärga och inte kan köra dit själv, så fort jag bromsar kommer väl all bromsvätska åka ur och de andra 3 bromsarna inte fungera alls.

Tacksam snar hjälp.
Citera
2018-01-30, 18:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaster861
Behöver hjälp med min Audi A3 -08. Skulle byta bromsbelägg bak på vänster sida och gick bra tills jag skulle trycka tillbaka bromskolven. Eftersom de skulle skruvas tillbaka började jag göra det medsols som jag sett på instruktionerna. Tyckte inte det hände så mycket förrän kolven plötsligt lossnade, hade alltså skruvat åt fel håll… Nu hänger den i gummidamaskern och jag får inte tillbaka den. Har ni något tips hur man gör? Om man får tillbaka den, behöver man lufta bromsarna? Om jag inte får tillbaka den och måste lämna till verkstan förmodar jag att jag måste bärga och inte kan köra dit själv, så fort jag bromsar kommer väl all bromsvätska åka ur och de andra 3 bromsarna inte fungera alls.

Tacksam snar hjälp.

Du har rätt i att du bör bärga. Men du kommer att ha broms på (minst) HB och VF eftersom det är krav på (minst) dubbla bromskretsar.
Citera
2018-01-30, 18:59
Medlem
Larseverts avatar
Du bör ta bort oket helt för att kunna hantera det smidigt, bort med slang och bromsvajer. För att förhindra att bromsvätska rinner ut kan du fixera bromspedalen halvägs mot durken med en lämplig pinne, exempelvis mellan stol och pedal. När du nu har oket i din hand gör du rent det och plockar bort damask och kolv, ser allt bra ut kan du smörja in med bromscylinderfett och montera ihop igen. Man trycker och skruvar, medurs såvitt jag minns. Väl monterat på bilen luftar du, har inte all bromsvätska runnit ut räcker det att lufta detta oket. Ser oket dåligt ut tycker jag du bör köpa ett nytt. Lycka till !
Senast redigerad av Larsevert 2018-01-30 kl. 19:08.
Citera
2018-01-30, 19:21
Medlem
mainfurers avatar
Du lossar luftnippeln och trycker in kolven och sedan vrider den tillbaka som det ska, alltså medurs med tryck på! Det kan vara ett jädra bök men det går. Lufta senare
Kör inte med bilen utan kolv. Lyssna inte på larseverts bonnatrix för då får du tryck på kolven vilket du inte vill ha vid återförandet
Senast redigerad av mainfurer 2018-01-30 kl. 19:25.
Citera
2018-01-30, 19:29
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
Du bör ta bort oket helt för att kunna hantera det smidigt, bort med slang och bromsvajer. För att förhindra att bromsvätska rinner ut kan du fixera bromspedalen halvägs mot durken med en lämplig pinne, exempelvis mellan stol och pedal. När du nu har oket i din hand gör du rent det och plockar bort damask och kolv, ser allt bra ut kan du smörja in med bromscylinderfett och montera ihop igen. Man trycker och skruvar, medurs såvitt jag minns. Väl monterat på bilen luftar du, har inte all bromsvätska runnit ut räcker det att lufta detta oket. Ser oket dåligt ut tycker jag du bör köpa ett nytt. Lycka till !
Varför ska han fixera pedalen och ge ett tryck när han lossat bromsslangen? Då rinner ju bara olja ut från behållaren o huvudcylindern! Du kan ju ingenting!
Ska kolven antingen monteras eller pressas tillbaka så lättar man på trycket, helst via luftnippel så slipper man luft i systemet, eller via bromsbehållaren om man endast byter belägg
Citera
2018-01-30, 19:34
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Varför ska han fixera pedalen och ge ett tryck när han lossat bromsslangen? Då rinner ju bara olja ut från behållaren o huvudcylindern! Du kan ju ingenting!
Ska kolven antingen monteras eller pressas tillbaka så lättar man på trycket, helst via luftnippel så slipper man luft i systemet, eller via bromsbehållaren om man endast byter belägg
Det står ju att han ska montera bort slangen din utomjording!!
Citera
2018-01-30, 19:43
Medlem
Larseverts avatar
Citat:

Det kan du säkert googla dig till, du verkar ju ha huvudet på skaft.

För ts del är det bra att veta att bonnatrixet fungerar om man vill hindra läckage av bromsvätska medan man arbetar.
Citera
2018-01-30, 20:00
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam

Demontera menar du väl?
Citera
2018-01-30, 20:00
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Om man monterar bort slangen och trycker på bromspedalen.... vad händer då tror du?
Citera
2018-01-30, 20:04
Medlem
mainfurers avatar
Problemet är att kolven lossnat och det kommer bara pissa ut olja om han trampar på pedalen. Läste ni inte TS? Han måste få bort trycket, inte skapa mer tryck!
Citera
2018-01-30, 20:08
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Om man monterar bort slangen och trycker på bromspedalen.... vad händer då tror du?
Då slutar bromsvätskan dräneras från behållaren eftersom kolven i huvudcylindern stänger tilloppskanalen.
Citera
2018-01-30, 20:13
Medlem
Citat:

Snarare du som inte riktigt förstår hur bromssystemet fungerar...

Så här är det.

När pedalen är i viloläge är det öppet flöde mellan bromsvätskebehållaren och in i huvudcylinderns kammare för de olika bromskretsarna och vidare ut till bromsoken, och är det då läckage där eller lossad slang, så kommer B-vätska att fritt kunna läcka ut helt och hållet av sig själv.

När bromspedalen trycks ned en smula, behöver inte alls trycka ner till halvvägs utan det räcker vanligen ned några få centimeter, så stängs öppningen mellan behållaren och huvudcylindern. Ingen mer vätska kan rinna ner från behållaren, och inte heller luft kan komma in. Därför kan man slippa läckage av bromsvätska även om man lossar en bromsslang ute vid hjulen, kan komma ett par droppar typ men rinner inte, om man fixerar bromspedalen i detta läge. Finns speciella pedallås för just detta som man kan sätta mellan sittdynan och pedalen och låsa i önskat läge.

Finns även klämtänger man kan sätta på bromsslangen som nyper åt och stoppar läckage, men sådana har ju inte folk även om det går att improvisera med vanliga tänger med.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-01-30 kl. 20:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in