Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-30, 16:02
  #1
Medlem
Hjälp skulle uppskattas !



Fråga 1: Du mäter upp det över ett motstånd som ligger på en spänning 4.7 V och att det genom samma motstånd som ger en ström på 0.13 A. Hur många elektroner passerar genom motståndet per sekund.

Fråga 2: Beräkna hur stor energi i J och eV på spänningen 4,7 V i frågan ovan

J =Joule, eV=elektron volt

Förstår verkligen 0, vet inte hur jag ska beräkna.
Citera
2018-01-30, 16:47
  #2
Medlem
Fråga 1: Här skall du utnyttja att 1 A = 1 C/s och att elektronens laddning är -1,602*10^19 C för att räkna ut antalet elektroner per sekund.

Fråga 2: Vilken energi är det man skall beräkna här? Om det är de enskilda elektronernas energi så följer det direkt från definitionen av elektronvolt att den är 4,7 eV.
Citera
2018-01-30, 19:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Fråga 1: Här skall du utnyttja att 1 A = 1 C/s och att elektronens laddning är -1,602*10^19 C för att räkna ut antalet elektroner per sekund.

Fråga 2: Vilken energi är det man skall beräkna här? Om det är de enskilda elektronernas energi så följer det direkt från definitionen av elektronvolt att den är 4,7 eV.

Fixade 2:an, men fråga 1: Hur skall jag exkat lösa uppgiften, jag menar
Citera
2018-01-30, 20:34
  #4
Medlem
Alltså då du vet hur stor strömmen är så får du fram hur stor laddning som passerar motståndet per sekund. Sedan skall du dividera den här laddningen med elektronens laddning för att få fram antalet elektroner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback