Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-30, 14:35
  #1
Medlem
flummares avatar
Lobbister mot e-cigaretter oavsett om det är forskare, läkare eller intresseorganistationer använder hela tiden argumentet att vi inte vet om e-cigaretter är skadligt på lång sikt. Är det så illa som det framställs?

Den längsta studien som finns har hittils pågått i 3,5 år med personer som använder e-cigarett regelbundet och aldrig rökt förutom att prova vid enstaka tillfällen. 9 personer uppfyllde kraven genom hela studien. Det fanns även en kontrollgrupp. Studien gjordes i Italien med Italienska och amerikanska högt respekterade forskare med rökning och luftvägar som specialområde. Efter 3,5 år kunde ingen betydlig skillnad på påverkan av andningsapparaten upptäckas mellan e-cigarettanvändarna och den helt rökfria kontrollgruppen. https://www.nature.com/articles/s41598-017-14043-2

Med tanke på att rökt tobak ger betydande skillnad på andningsapparaten på mycket kort tid borde e-cigaretter vara det säkrare alternativet.

Diacetyl som smakämne diskuteras det mycket om (som det är mycket av i bla smör). Det är lätt att få tag på diacetylfri påfyllningsvätska om man bara frågar. Vissa anser att risken för popcornlunga är kraftigt överdriven medans andra vill vara försiktiga. Det är många gånger mer diacetyl i tobaksrök än i de påfyllnadsvätskor som har mest av det. Det finns tonvis i ämnet att hitta på google om man vill fördjupa sig i det.

Formaldehyd har hittats i ångan från e-cigaretter. Halterna är dock lägre än i stadsluft om man inte överhettar sin e-cigarett så att bomullen bränner. Vilket i sig smakar fruktansvärt illa redan alldeles innan bomullen börjar brännas, produkterna blir bättre och bättre så det är svårare och svårare att göra det av misstag. Formaldehyd är cancerframkallande. Det här har också stötts o blötts i evighet och det är lätt att hitta tonvis med information på google. Halterna av formaldehyd är hundratals gånger högre i tobaksrök.

Dessutom finns det tusentals fler ämnen i tobaksrök.

Man suger i sig kylningsmedel till bilar. Sant, men det är inte den vanliga väldigt giftiga varianten som används i de flesta bilar, etylenglykol, för att det är billigt. Det är den dyrare varianten som är giftfri, propylenglykol, samma som i en rökmaskin. Den ger på sin höjd en mild halsbränna om man är känslig, det finns påfyllnadsvätskor med en minimal mängd propylenglykol. Dels för att vissa är känsliga och dels för att det man istället ökar andelen av, vegetabiliskt glycerin, ger mer ånga. En liten del propylenglykol finns i nästan alla påfyllnadsvätskor, en del upp till 50%, för det är en smakbärare och gör vätskan mer lättflytande vilket minskar risken för att bränna bomullen på äldre och små e-cigaretter.

Vegetabiliskt glycerin har visat sig öka blodsockret med mätbara men mikroskopiska mängder, nikotin ökar blodsockret mer i sig självt.

En bra opartisk dokumentär på BBC E-Cigarettes: Miracle or Menace? - Horizon: E-Cigarettes, utförlig trailer/sammanfattning finns på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=2U-MjMdQJc0
__________________
Senast redigerad av flummare 2018-01-30 kl. 14:59.
Citera
2018-01-30, 15:12
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Lobbister mot e-cigaretter oavsett om det är forskare, läkare eller intresseorganistationer använder hela tiden argumentet att vi inte vet om e-cigaretter är skadligt på lång sikt.
...
Den längsta studien som finns har hittils pågått i 3,5 år
...
Med tanke på att rökt tobak ger betydande skillnad på andningsapparaten på mycket kort tid borde e-cigaretter vara det säkrare alternativet.

Du pratar först om huruvida e-cigaretter är skadliga på lång sikt eller ej, sen nämner du undersökningar på 3,5 år och slutligen jämför du e-cigg med vanliga cigaretter för att motivera ”e-cigaretter är långsiktigt säkra eftersom dom är mindre dåliga än cigaretter”.

Huruvida någonting är långsiktigt säkert eller ej bör ju jämföras med att inte röka alls, inte jämföras med att stoppa cigaretter i munnen.
Citera
2018-01-30, 15:16
  #3
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Huruvida någonting är långsiktigt säkert eller ej bör ju jämföras med att inte röka alls, inte jämföras med att stoppa cigaretter i munnen.
Varför det? Det är en rökavvänjningsprodukt. Har man provat med nikotinläkemedel och snus utan att lyckas sluta kan e-cigarett vara ett mycket bra alternativ.

Det är alltid bättre att sluta helt, e-cigaretter är harm reduction. Man ska inte skrämma rökare från att gå över till e-cigaretter om alternativet är att fortsätta röka.
__________________
Senast redigerad av flummare 2018-01-30 kl. 15:28.
Citera
2019-01-06, 21:10
  #4
Medlem
TopDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Varför det? Det är en rökavvänjningsprodukt. Har man provat med nikotinläkemedel och snus utan att lyckas sluta kan e-cigarett vara ett mycket bra alternativ.

Det är alltid bättre att sluta helt, e-cigaretter är harm reduction. Man ska inte skrämma rökare från att gå över till e-cigaretter om alternativet är att fortsätta röka.

Håller med, att i samma veva man förbjuder cigg på uteserveringar även förbjuder e-cigg utan grund är för mig absurt. Ett bra tillfälle att förbättra folkhälsan genom att tillåta folk att gå över. Visst, de långsiktiga konsekvenserna med e-cigg känner vi inte till. Men visst måste det vara bättre med något som kanske är farligt än något som vi vet är oerhört farligt.
Citera
2019-01-11, 15:44
  #5
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDog
Håller med, att i samma veva man förbjuder cigg på uteserveringar även förbjuder e-cigg utan grund är för mig absurt. Ett bra tillfälle att förbättra folkhälsan genom att tillåta folk att gå över. Visst, de långsiktiga konsekvenserna med e-cigg känner vi inte till. Men visst måste det vara bättre med något som kanske är farligt än något som vi vet är oerhört farligt.
Kom ihåg att det går väldigt mycket politik i e-cigg som gärna smutskastar e-cigg.

Här är ett exempel på en annan medicin:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...igranpatienter
Där skriver dom :
"Men kan man verkligen veta redan nu hur det påverkar folk med migrän på sikt?

– Ja, i och med att de som tagit det längst har använt det i över fem år och har fortfarande inga biverkningar, säger han."

Men när det gäller e-cigg så duger helt plötsligt inte en 7 år lång studie som fortfarande pågår, gjord av världens forskarelit på rökning och luftvägar, som visar att tidigare icke-rökare inte har fått några biverkningar på 7 år av e-cigganvändande.
Citera
2019-02-19, 01:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopDog
Håller med, att i samma veva man förbjuder cigg på uteserveringar även förbjuder e-cigg utan grund är för mig absurt. Ett bra tillfälle att förbättra folkhälsan genom att tillåta folk att gå över. Visst, de långsiktiga konsekvenserna med e-cigg känner vi inte till. Men visst måste det vara bättre med något som kanske är farligt än något som vi vet är oerhört farligt.
Jag har använt e-cigarett ett bra tag och ända nackdelen jag upplevde var att man gärna satt och puffade på den hela tiden. Häromdagen var jag hos tandläkaren och det visade sig att jag var alldeles svart på insidan av tänderna. Enligt henne berodde det på e-ciggen. Har någon annan råkat ut för det?
Citera
2021-09-07, 10:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inlovekanske
Jag har använt e-cigarett ett bra tag och ända nackdelen jag upplevde var att man gärna satt och puffade på den hela tiden. Häromdagen var jag hos tandläkaren och det visade sig att jag var alldeles svart på insidan av tänderna. Enligt henne berodde det på e-ciggen. Har någon annan råkat ut för det?

Hur gick det med detta? Slutade du med e-cigg och det gick till sig?
Har inte hört om det förut, kan tänka mig kanske tandsten pga för lite intag av vatten?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback