Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-30, 09:54
  #1
Medlem
Hej,

Läste en bok när jag var liten som skildrade några barn/ungdomars bild av andra världskriget.
Tyskarna åkte med tåg genom Sverige, och det enda som ungdomarna kunde säga på tyska var ein, zwei, drei. Så de sa till tyska soldaterna ein, zwei, drei Hitler är en bajs.

Undrar nu vilken bok det här myntades i?
Citera
2018-01-30, 16:31
  #2
Medlem
Ingen aning, men jag skulle vilja påstå att det knappast kan ha varit något autentiskt minne från kriget. Tyska var det första språk man lärde sig i svenska skolor på den tiden, så om "ungdomarna" var normalbegåvade och äldre än tio år hade de förmodligen haft ett betydligt större tyskt ordförråd. Inte heller tror jag civilbefolkning, allra minst barn, hade tillgång till de tyska permittenttågen. Uppfattningen att "Hitler är en bajs" blev nog populär först sedan Tyskland förlorat kriget...
Citera
2018-01-30, 16:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucidDreamer83
Hej,

Läste en bok när jag var liten som skildrade några barn/ungdomars bild av andra världskriget.
Tyskarna åkte med tåg genom Sverige, och det enda som ungdomarna kunde säga på tyska var ein, zwei, drei. Så de sa till tyska soldaterna ein, zwei, drei Hitler är en bajs.

Undrar nu vilken bok det här myntades i?
En sökning på uttrycket gav inte några träffar alls. Att någon "är en bajs" är inte heller korrekt svenska och uttrycket rimmar inte på något sätt. Jag tvivlar på att du minns det helt korrekt.
Citera
2018-01-30, 16:40
  #4
Medlem
Dubbeltrasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucidDreamer83
Hej,

Läste en bok när jag var liten som skildrade några barn/ungdomars bild av andra världskriget.
Tyskarna åkte med tåg genom Sverige, och det enda som ungdomarna kunde säga på tyska var ein, zwei, drei. Så de sa till tyska soldaterna ein, zwei, drei Hitler är en bajs.

Undrar nu vilken bok det här myntades i?
Läste den också och tror att den kan heta Det stora tågöverfallet.
Citera
2018-01-30, 16:51
  #5
Medlem
Riverstixs avatar
Hitler är en baj, var det. Det stora tågöverfallet, av Hans Erik Engqvist, som nämnts.
Citera
2018-01-31, 17:28
  #6
Medlem
Tack för alla svar,

Visst det är skönlitteratur, så det är ganska säkert att den inte skildrar den sanna verklighet.
Men jag minns att jag tyckte att denna bok upplevdes som både spännande och bra när jag var liten.

Nu när jag vet vad boken heter så skall jag försöka att läsa den igen.
Citera
2018-02-02, 13:05
  #7
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ingen aning, men jag skulle vilja påstå att det knappast kan ha varit något autentiskt minne från kriget. Tyska var det första språk man lärde sig i svenska skolor på den tiden, så om "ungdomarna" var normalbegåvade och äldre än tio år hade de förmodligen haft ett betydligt större tyskt ordförråd. Inte heller tror jag civilbefolkning, allra minst barn, hade tillgång till de tyska permittenttågen. Uppfattningen att "Hitler är en bajs" blev nog populär först sedan Tyskland förlorat kriget...
Nu är ju boken hittad och namngiven osv, men jag vill ändå för framtida trådläsare förtydliga att civilbefolkningen, inklusive barn faktiskt hade tillgång till permittenttågen. Finns en dokumentär på SR att lyssna på där en tant som på den tiden var ung flicka beskriver hur dom hade visst utbyte med soldaterna på tågen uppe i Värmland om jag minns rätt. Det idkades viss byteshandel och adressutbyten m.m. Tänk själv, det måste varit veckans happening när tåget rullade förbi med tyska soldater ute på landsbygden.
Citera
2018-02-09, 16:05
  #8
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Nu är ju boken hittad och namngiven osv, men jag vill ändå för framtida trådläsare förtydliga att civilbefolkningen, inklusive barn faktiskt hade tillgång till permittenttågen. Finns en dokumentär på SR att lyssna på där en tant som på den tiden var ung flicka beskriver hur dom hade visst utbyte med soldaterna på tågen uppe i Värmland om jag minns rätt. Det idkades viss byteshandel och adressutbyten m.m. Tänk själv, det måste varit veckans happening när tåget rullade förbi med tyska soldater ute på landsbygden.
Finns även en bok av Sture Dahlström där antagonisten i en scen är en svensk civilist som djävlas med tyska soldater på tåg. Minns inte säkert men det kan vara "Han log i d-moll".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback