Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-30, 06:56
  #1
Medlem
Med tanke på att detta val 2018 kommer att bli mkt intressant angående ful spel mot SD forskade jag lite i angående ev valfusk.

Hör och häpna, valurnorna behöver ej vara förseglade och plomberade.

Åsikter kring detta?
Citera
2018-01-30, 07:05
  #2
Medlem
Rösterna räknas i vallokalen och urnan lämnas aldrig oövervakad - varför behöver den vara plomberad menar du? Samtliga valarbetare behöver i så fall vara i maskopi med varandra vilket är högst otroligt då de inte känner varandra innan, och skulle de vara det spelar ju plombering ändå ingen roll... Under transporten av rösterna till valnämnden är rösterna och protokollet dock plomberat då man då bara är två personer, vallokalens ordförande och vice ordförande.
Citera
2018-01-30, 07:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av youarewhoiam
Rösterna räknas i vallokalen och urnan lämnas aldrig oövervakad - varför behöver den vara plomberad menar du? Samtliga valarbetare behöver i så fall vara i maskopi med varandra vilket är högst otroligt då de inte känner varandra innan, och skulle de vara det spelar ju plombering ändå ingen roll... Under transporten av rösterna till valnämnden är rösterna och protokollet dock plomberat då man då bara är två personer, vallokalens ordförande och vice ordförande.

Visst kan valarbetare känna varandra, där jag röstat har det varit valarbetare som bor i området, och de kan ju mkt väl snacka med varandra titt som tätt när de ses i området. Tänker mig som sagt att detta valår kan betyda mkt mkt fulspel mot SD
Citera
2018-01-30, 09:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
Visst kan valarbetare känna varandra, där jag röstat har det varit valarbetare som bor i området, och de kan ju mkt väl snacka med varandra titt som tätt när de ses i området. Tänker mig som sagt att detta valår kan betyda mkt mkt fulspel mot SD

Känna varandra ja, men att alla gör det och sedan gemensamt går med på att byta ut valsedlar händer inte. Om du vill få inblick i detta så råder jag dig att anmäla dig till kommunen som valförrättare, det behövs alltid fler! Det kommer säkert att ske fulspel åt alla håll med fake news etc. under årets val, men att något fuffens skulle ske med utbyte av valsedlar eller manipulerad rösträkning behöver du inte oroa dig för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback