Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-30, 23:50
  #13
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pennansade
Ni foliehattar och besattheten vid GMO och Monsanto. Ni har ingen aning om vad ni snackar om men samtidigt är ni som mest högljudda.

Växter besprutade med medel, oj vad tragiskt. Hade ni viljat betala dubbelt så mycket för era varor? - NEJ! Så klart inte.

Din efterblivna åsna.
Google är din kompis, sök där på glyfosat och round-up.

Jag köper bara organiskt / ekologiskt när jag hittar det, men linser kan vara svåra att hitta ekologiska.
Citera
2018-01-30, 23:54
  #14
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Det finns gifter i allt du äter, i allt du dricker, i allt du andas, så du betalar redan för saker med gift.

Och så var det redan på stenåldern.

Fö är en av tankarna med GMO att du kan äta grödor med färre gifter. Kanske det är så att du är orolig för modernt lantbruk? Du tror att det moderna använder sig av mer gifter, när det faktsikt är så att exempelvis GMO använder sig av färre?


Nej det var inte så på stenåldern att dom förgiftade sin egen mat. Lite... kontra - evolutionärt eller vad fan jag ska kalla det.

GMO använder sig inte av färre gifter. Av Round-Ups ingredienser är inte glyfosat heller den värsta.
Snälla läs lite om vad GMO och Round-up är så att du är med i matchen.
Det finns mängder med studier som påvisar sambandet mellan Round-up och Mängder av kroniska sjukdomar, detta till trots att Monsanto lobbar för sitt.
Citera
2018-01-31, 00:05
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Nej det var inte så på stenåldern att dom förgiftade sin egen mat. Lite... kontra - evolutionärt eller vad fan jag ska kalla det.
Jag skrev att det fanns gift i allt du äter, dricker och andas redan på stenåldern. Inte att man förgiftade maten.
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
GMO använder sig inte av färre gifter.
Du kan väl visa någon vettig källa på det, tack.
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Av Round-Ups ingredienser är inte glyfosat heller den värsta.
Snälla läs lite om vad GMO och Round-up är så att du är med i matchen.
Det finns mängder med studier som påvisar sambandet mellan Round-up och Mängder av kroniska sjukdomar, detta till trots att Monsanto lobbar för sitt.
Jag har inte påstått att Glyfosat är ofarligt. Jag har helt enkelt inte kunskap om det i dagsläget.
__________________
Senast redigerad av holgerett 2018-01-31 kl. 00:08.
Citera
2018-01-31, 00:13
  #16
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Jag skrev att det fanns gift i allt du äter, dricker och andas redan på stenåldern. Inte att man förgiftade maten.

Det fanns inte gifter i allt en människa åt, drack och andades på stenåldern. Evolution och erfarenhet lärde människan vad som var skadligt och inte.
Dessutom en jävligt långdragen parallell att jämföra naturligt förekommande gifter med punktmarkerad förgiftning av något du ska äta.

Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Du kan väl visa någon vettig källa på det, tack.
Jag har inte påstått att Glyfosat är ofarligt. Jag har helt enkelt inte kunskap om det i dagsläget.

Ärligt du kan väl googla på skiten om du är intresserad av att veta? Om jag länkar dig en källa så är den taget ur mitt perspektiv dessutom.
Citera
2018-01-31, 00:20
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Det fanns inte gifter i allt en människa åt, drack och andades på stenåldern. Evolution och erfarenhet lärde människan vad som var skadligt och inte.
Tusan vad du är kass på att läsa. Om du ska svara, gör det då på vad jag skriver, inte vad du tror att jag skriver.

Jag skrev att det fanns gifter i allt de åt, drack och andades. Jag har _inte_ sagt att det var skadligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Ärligt du kan väl googla på skiten om du är intresserad av att veta? Om jag länkar dig en källa så är den taget ur mitt perspektiv dessutom.
Det är just din källa jag är intresserad av. Jag har fått lära mig att en av fördelarna med GMO är att man kan använda färre gifter, men om det är korrekt vet jag inte, och det är heller aldrig något jag med bestämdhet har hävdat.

Du däremot verkar otroligt säker på din sak, så då kan du väl ge mig dina källor. Tack.
Citera
2018-01-31, 00:23
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
...långdragen parallell att jämföra naturligt förekommande gifter med punktmarkerad förgiftning av något du ska äta.
Hur vet du för övrigt att man inte använde gifter vid odling under stenåldern?
Citera
2018-01-31, 10:34
  #19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Hur vet du för övrigt att man inte använde gifter vid odling under stenåldern?
Det är nog lite gränsfall. Den första användningen av gifter för att skydda nyttoväxterna var användandet av svavel i Mesopotamien för c:a 4500 år sedan. Här i kalla norden rådde då den yngre stenåldern men i Mesopotamien hade man redan då tagit klivet in i nästa tidsålder. Det är möjligt att stenåldern och användandet av gifter vid odling har överlappat varandra någonstans på jorden, det är precis på gränsen men det har i alla fall förekommit i tusentals år.

I många fall har de "naturliga" gifterna utgjorts av riktigt farliga grejer som kvicksilver och arsenik, då är dagens gifter betydligt snällare. Avkok av tobaksblad har också använts för att döda insekter där man haft tillgång till sådant, något som utvecklats till dagens insekticider neonikotiniderna.

Man kan väl säga såhär, klart att vi vill ha så lite gifter som möjligt i maten, man kan åtminstone vara så försiktig som möjligt vid användningen för att minska halten i de ätliga delarna av växten men hade det inte använts några gifter i jordbruket så hade vi drabbats av återkommande svält och mycket högre matpriser. Avkastningen från ekologisk odling är avsevärt lägre än från konventionell odling (inte bara beroende på avsaknad av gifter, de använder inte heller konstgödning), se https://www.jordbruksverket.se/webda...ikortadrag.htm
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2018-01-31 kl. 10:36.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback