Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-05, 18:16
  #13
Medlem
Fagerhults avatar
Lånar tråden lite då jag har en liknande fråga.

Idag skulle jag in i en tvåfilig rondell och köra rakt fram så jag valde filen till höger såklart, ytterfilen alltså. Bilen bredvid mig till vänster skulle också rakt fram men enligt mig är det helt fel fil att köra i om man inte ska till vänster eller runt hela rondellen, speciellt om det är mycket trafik. Vi åkte jämsides i rondellen och han "trängde sig" in i min fil för att kunna köra rakt fram. Vägen vi körde in på är enfilig så jag var tvungen att tvärnita annars hade han kört in i min bil.

Kan någon svara på varför man väljer innersta filen när man ska rakt fram? Blir ju bara massa bök om det är mycket trafik eftersom personen egentligen måste väja för folk som mig, som ligger i ytterfilen. Eller?
Citera
2018-02-05, 18:46
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagerhult
Lånar tråden lite då jag har en liknande fråga.

Idag skulle jag in i en tvåfilig rondell och köra rakt fram så jag valde filen till höger såklart, ytterfilen alltså. Bilen bredvid mig till vänster skulle också rakt fram men enligt mig är det helt fel fil att köra i om man inte ska till vänster eller runt hela rondellen, speciellt om det är mycket trafik. Vi åkte jämsides i rondellen och han "trängde sig" in i min fil för att kunna köra rakt fram. Vägen vi körde in på är enfilig så jag var tvungen att tvärnita annars hade han kört in i min bil.

Kan någon svara på varför man väljer innersta filen när man ska rakt fram? Blir ju bara massa bök om det är mycket trafik eftersom personen egentligen måste väja för folk som mig, som ligger i ytterfilen. Eller?
Man får välja vilket körfält man vill så vida det inte finns påbjudna körfält, lämpligt eller ej säger jag inget om. Det är även fritt att byta körfält bäst man vill i en cirkulationsplats - det sker efter samma regler som alltid. Finns en skrift och en film från Transportstyrelsen om det hela:
https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/
Citera
2018-02-16, 23:35
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagerhult
Lånar tråden lite då jag har en liknande fråga.

Idag skulle jag in i en tvåfilig rondell och köra rakt fram så jag valde filen till höger såklart, ytterfilen alltså. Bilen bredvid mig till vänster skulle också rakt fram men enligt mig är det helt fel fil att köra i om man inte ska till vänster eller runt hela rondellen, speciellt om det är mycket trafik. Vi åkte jämsides i rondellen och han "trängde sig" in i min fil för att kunna köra rakt fram. Vägen vi körde in på är enfilig så jag var tvungen att tvärnita annars hade han kört in i min bil.

Kan någon svara på varför man väljer innersta filen när man ska rakt fram? Blir ju bara massa bök om det är mycket trafik eftersom personen egentligen måste väja för folk som mig, som ligger i ytterfilen. Eller?
Beror sig på situationen. Jag ligger ofta i ”fel” fil när jag ska in i en rondell och där är mycket trafik. Det som bildar kö kring rondeller är alltid infarten, att ta sig ut ska inte vara problem. Jag väljer alltid den filen in som har minst kö och anpassar mig senare i rondellen beroende på var jag ska - givetvis med full koll på annan trafik. Visar man bara var man ska i rondellen, blinkar och lämnar företräde när man ska så är det inga problem.

I ditt fall så verkar den andra bilföraren vara en idiot som inte lämnar företräde för dig. Sådana människor samt de som alltid ligger i högerfilen även om de ska till vänster är fullständigt livsfarliga. Dessutom skiter de oftast i att ge tecken och tvärsar gärna både ett och två körfält utan att ha koll runt sig...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback