Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-29, 23:30
  #1
Medlem
Jag har inte tidigare kört vid 8-tiden på morgonen eller heller vid 17-tiden (eller möjligtvis, men inte varit med om det jag ska beskriva), men idag körde jag till gymmet och efter det innan klockan 8 till jobbet där jag passerar en rondell.
Vart kö in och ett par bilar fram tog sig bilen nog 2 min innan denne lyckades komma in i rondellen. De andra få framför verkade lyckades komma in hyfsat bra med nog mindre än 30 sekunder väntan att hitta lucka.
Väl min tur så koncentrerade jag mig rejält och försökte hitta lucka, 2 luckor som jag möjligtvis kunde ta missade jag, sedan hade nog 1 min passerat och bakom mig började jag höra tutande, som lät mig stressas en aning.

Har på trafikskolan fått lära att jag ska ge företräde för all trafik en kvarts del till vänster, dvs de som börjat köra in från förgående(vänster om mig) infart till rondellen, oavsett om bilar kör i inre filen eller yttre.
Jag i denna rondell skulle andra utfart (rakt fram) så var redo köra in i yttre fältet.
Även i denna rondell tyckte jag många bilar körde mer inåt mot själva rondellen, så ytter filen så tryckte dem inte längst ut.

Negativa tankar flög i mig om att detta kommer inte gå nå vidare, men lyckades hitta en ytterlucka och tänkte i denna trafik blir det omöjlig hitta en hel lucka där båda filerna är helt tomma, så smög in ytterkant och kikade på bilen i intterfilen, som plötsligt började blinka ut!
Jag rullade mer än att gasa så att denna bil kunde köra ut, då denna körde ut till vänster fil direkt, sedan började jag gasa på men just innan det hörde jag mer tutande bakom.
Hur som helst krocka varken jag och jag varken såg eller hörde någon bakom krocka som jag var sjukt nervös för alternativt att vara stående där sjukt länge.

Detta aning skrämmer mig från köra i rusningstrafik, speciellt rondeller.
Frågat kollegorna som har mer körvana och de är medvetna om denna rondell från det hållet jag kommer från brukar det vara svårt att komma in, om jag istället kommer in från mitt vänster eller höger där stor väg går så ska det tydligen vara lättare då mer trafik går där.

Så nu vet jag ju att jag ska undvika detta håll från rondellen när det är mycket trafik. Men vad gäller andra rondeller och speciellt i andra städer kan ju hända liknande och undrar mer om hur jag ska agera? om ni har tips m.m?

Just sökt på YouTube där jag hittat videos som t.ex https://youtu.be/JBf5GCI9Fv8 (som dock är från UK med vänster trafik, men är ju för övrigt likadant förutom hållet man kör i rondellen), och fått mig fundera att söka av mer bilar till mitt vänster som ska köra ut och försöka ta en lucka där.
Men tänker tillbaka från tidigare idag och vissa folk verkar ju köra i bägge filerna i stort sett på bredd alternativt väldigt nära varandra, och personen i innerfilen kan ju byta till ytterfilen alternativt köra ut direkt från innerfil till vänstra filen, så ifall jag då ligger i högerfilen så blir det ju likadant som hände i morse då jag inte kunde gasa på efter jag kommit in i rondellen då bilen i inner fil skulle ut.
Även i detta så var destinationen jag kom från inte så populärt då det mest där är bostadsområde och enstaka affär, medans andra hållen är stan, universitet och ut till E4an så just denna var mest osannorligt och även sällsynt folk kör ut till mitt vänster så att jag som i ovan nämnd video kan hitta lucka, och även om det så vore finns stor chans det är en i inre körfält.

Hur tar jag egentligen och gör i dessa situationer?
Har ni bra beskrivningar eller videos/bilder?

Generellt gillar jag heller inte rondeller så mycket, men träning ger ju färdighet men just när det är mycket trafik tycker jag det är enormt svårt.
Hjälper inte heller direkt folk tutar, är ju inte sådan situation att använda tutan men detta kommer man ju aldrig kunna påverka mer än när man lärt sig hur jag hanterar cirkulationsplatsen.
Citera
2018-01-29, 23:47
  #2
Medlem
Provocative2.0s avatar
Kan inte ge någon handbok.
Men erfarenhet.
Själv läser jag av vad som händer längre bort i rondellen. Av detta så ser jag tidigt när det kan bli en lucka. Sedan gäller det att känna sin bil så men verkligen hinner.
Låter skitenkelt. Men jag har 27 års körvana med ca 3000mil/år.
Men du kan träna upp detta genom att följa mönstren för de luckor du missar. Sedan finns det rondeller från helvetet med o dessa är bäst att bara undvika.

Edit. Glömde.
Om du ligger i höger fil så är ett knep att köra när den i vänster fil kör. Skulle det smälla så är det inte dig de kör in i. Även lastbilar o bussar kan man utnyttja då de ofta får tränga sig in o de i rondellen brukar ha en förkärlek att bromsa för dem.
Citera
2018-01-30, 05:49
  #3
Medlem
scontris avatar
Öva, öva, öva. Börja åka i mer trafikerade rondeller. Kanske inte i värsta rusningen till att börja med, men börja spana av tidigt när det finns luckor. Lär dig också gasa upp fort så du verkligen är beredd när det kommer en lucka, för när det är som du beskriver har man inte tid att vela, bestäm dig fort och gasa in snabbt är det som gäller. Sen är det, som redan påpekat, guld om du ligger i högerfil och har bil på insidan för då behöver du i princip bara ägna din uppmärksamhet åt den bilen, kör när han kör så går det bra.

Men det är egentligen bara erfarenhet som gäller, man vet när man kan köra. Våga ta för dig och följ trafikrytmen så går det alldeles utmärkt.
Citera
2018-01-30, 08:00
  #4
Medlem
Sainsburyss avatar
Precis som scontri sa så är det bara att öva, ge inte upp. Erfarenhet är det som gör dig självsäker, till slut är du inte nervös när du närmar dig rondellen.
Och när du väl börjar känna din bil som en annan sa, så vet du om du hinner åka när du ser en liten mindre lucka.
Citera
2018-01-31, 11:35
  #5
Medlem
OldFashioneds avatar
Beror lite på hastigheter, men i rusningstrafik är det allmänt känt att vissa regler behöver ignoreras för att trafiken ska kunna flyta någorlunda. Väjningsplikt är en sådan. Du kommer stå och korka igen vägen i evigheter om du väntar på en lucka där du kan uppfylla din väjningsplikt.

Hitta en någorlunda lucka, gör tydligt att du tänker köra och rulla ut. Du är ansvarig vid en krock, men det är så det går till. Alla bilister är medvetna om det.

Jag rekommenderar att du ansluter dig till den lilla grupp bilförare som saktar in och släpper ut en bil framför sig, även om den bilen har väjningsplikt. Vi underlättar i rusningstrafiken.
Citera
2018-01-31, 11:49
  #6
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Beror lite på hastigheter, men i rusningstrafik är det allmänt känt att vissa regler behöver ignoreras för att trafiken ska kunna flyta någorlunda. Väjningsplikt är en sådan. Du kommer stå och korka igen vägen i evigheter om du väntar på en lucka där du kan uppfylla din väjningsplikt.

Hitta en någorlunda lucka, gör tydligt att du tänker köra och rulla ut. Du är ansvarig vid en krock, men det är så det går till. Alla bilister är medvetna om det.

Jag rekommenderar att du ansluter dig till den lilla grupp bilförare som saktar in och släpper ut en bil framför sig, även om den bilen har väjningsplikt. Vi underlättar i rusningstrafiken.
Det där är bra. De inne i rondellen vill inte krocka o är de inte ute efter nya skärmar så kommer de bromsa. Det värsta som händer är att man kör ut framför Mouhamed eller en snäll kille som inte fått ligga på ett tag o då får man ett helljus i nacken eller en ilsken signal.
Citera
2018-01-31, 12:16
  #7
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Det där är bra. De inne i rondellen vill inte krocka o är de inte ute efter nya skärmar så kommer de bromsa. Det värsta som händer är att man kör ut framför Mouhamed eller en snäll kille som inte fått ligga på ett tag o då får man ett helljus i nacken eller en ilsken signal.

Sånt får man leva med. Trafiken must go on.
Citera
2018-02-01, 23:36
  #8
Medlem
Kör du manuell bil så försök börja rulla innan du ska köra ut så du bara kan stampa gasen. Speciellt om du är osäker med kopplingen.
Finns inget värre än löske som inte kan accelerera med sin bil men ändå slänger sig ut i rondellen och sen hostar fram i snigelfart för pareringen koppling/gas är bajs.
Citera
2018-02-02, 08:55
  #9
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wafflesnatcher
Kör du manuell bil så försök börja rulla innan du ska köra ut så du bara kan stampa gasen. Speciellt om du är osäker med kopplingen.
Finns inget värre än löske som inte kan accelerera med sin bil men ändå slänger sig ut i rondellen och sen hostar fram i snigelfart för pareringen koppling/gas är bajs.
I teorin så funkar det. Men TS är oerfaren o då riskerar han att tveka när bilen rullar. Efter ett par tvekningar lär han stå med halva bilen ute i körfältet.
Citera
2018-02-02, 10:59
  #10
Medlem
Ett trick som brukar fungera om det är mycket trafik är att försiktigt smyga in i rondellen från högerfilen, vad ska dem göra? övriga måste anpassa sig till dig.
Citera
2018-02-03, 02:09
  #11
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
Ett trick som brukar fungera om det är mycket trafik är att försiktigt smyga in i rondellen från högerfilen, vad ska dem göra? övriga måste anpassa sig till dig.
Fast det "tricket" medför att det bara är de bilarna som kör sista delen, eller kvarten, som uppmärksammar dig. Och när de väl gör det så händer det försent. En hastig inbromsning i en rondell där alla har fullt upp kanske inte är någon bra idé?
Då tror jag att det är bättre att ts står stilla men så långt ut att han överblickar situationen, med kopplingen i dragläge.
Learning by doing.
Citera
2018-02-03, 09:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Fast det "tricket" medför att det bara är de bilarna som kör sista delen, eller kvarten, som uppmärksammar dig. Och när de väl gör det så händer det försent. En hastig inbromsning i en rondell där alla har fullt upp kanske inte är någon bra idé?
Då tror jag att det är bättre att ts står stilla men så långt ut att han överblickar situationen, med kopplingen i dragläge.
Learning by doing.
När det är väldigt trångt kör alla redan så sakta inne i rondellen så det är lugnt, det är bara ett sätt att få trafiken att flyta smidigare
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback