Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-29, 18:01
  #1
Medlem
tjackknugens avatar
Som rubriken lyder, bra setup för 10k? Lost i denna dator-värld.

Mvh.
Citera
2018-01-29, 18:27
  #2
Avstängd
Jockiboiis avatar
Det är inte en bra tid att köpa PC. Ram är åt helvete dyrt, grafikkort finns i princip inte på marknaden pga miners, Volta kommer i år, Intel har sin säkerhetsbugg som sänker prestanda, etc

Vänta ett tag
__________________
Senast redigerad av Jockiboii 2018-01-29 kl. 18:27. Anledning: Stav
Citera
2018-01-29, 18:33
  #3
Medlem
tjackknugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Det är inte en bra tid att köpa PC. Ram är åt helvete dyrt, grafikkort finns i princip inte på marknaden pga miners, Volta kommer i år, Intel har sin säkerhetsbugg som sänker prestanda, etc

Vänta ett tag
Ja, jävla miners som förstör marknaden.. :/
Citera
2018-01-29, 18:53
  #4
Avstängd
Jockiboiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackknugen
Ja, jävla miners som förstör marknaden.. :/

Nja går väl fortfarande att få ihop ett bygge för vettig peng men det är väldigt sällsynt med dagens marknad. Rampriser kommer förmodligen gå ner och så fort miningtrenden lagt sig så blir GPU-marknaden normal.

Om du verkligen är sugen på ett bygge så kan jag tipsa om grundkomponenterna. Helt kört är det inte AMD tycker jag du ska satsa på men jag är verkligen inte insatt i deras sockel eller priser....

Processor: Ryzen 1600 är bra, pris orkar jag inte kolla. Är den för dyr kan du välja 1500 tror jag den sämre versionen heter.

CPU-kylare: Tror det följer med en helt okej kylare till Ryzens processorer som inte har X. Inte helt hundra. Du får googla själv annars kan jag tipsa om be-quiet pure rock. Den kylde min i7 6700k 4.5ghz ganska bra.

GPU: här är det Nvidia som härskar utan tvekan. GTX 1060 3GB alternativt GTX 1060 6GB om du har råd.

Moderkort: Ingen aning, googla på ryzen kompatibla moderkort och välj ett. Kolla på reviews och läs på forum som tomshardware, Linus tech tips, etc

Nätagg: Brons / silver 500-550w är mer än nog. Vettig kvalitet från ett känt märke är dock att rekommendera (haft några agg som det sagt pang av )

RAM: Valfritt 2x8gb ram med minst 2666mhz hastighet... Corsair LPX är goa.

Minne: svårt att säga, en hårddisk på 1tb är duglig men seg och högljudd. En SSD på 500gb är snabb och tyst men betydligt dyrare. Budgetfråga... Annars kan du alltid lägga till en eller det andra senare.

Chassi: finns många billiga och bra chassin. Phanteks P300, Define R4 / R5, NZXT S340, mm Har inte så stor koll på utbudet :P

Offtopic; Har själv nyss köpt 4st begagnade 980ti som står på i full fräs just nu är väl själv en del av problemet...

Skriv om jag glömt några komponenter
__________________
Senast redigerad av Jockiboii 2018-01-29 kl. 18:56. Anledning: Cpukylare
Citera
2018-01-29, 19:10
  #5
Medlem
tjackknugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Nja går väl fortfarande att få ihop ett bygge för vettig peng men det är väldigt sällsynt med dagens marknad. Rampriser kommer förmodligen gå ner och så fort miningtrenden lagt sig så blir GPU-marknaden normal.

Om du verkligen är sugen på ett bygge så kan jag tipsa om grundkomponenterna. Helt kört är det inte AMD tycker jag du ska satsa på men jag är verkligen inte insatt i deras sockel eller priser....

Processor: Ryzen 1600 är bra, pris orkar jag inte kolla. Är den för dyr kan du välja 1500 tror jag den sämre versionen heter.

CPU-kylare: Tror det följer med en helt okej kylare till Ryzens processorer som inte har X. Inte helt hundra. Du får googla själv annars kan jag tipsa om be-quiet pure rock. Den kylde min i7 6700k 4.5ghz ganska bra.

GPU: här är det Nvidia som härskar utan tvekan. GTX 1060 3GB alternativt GTX 1060 6GB om du har råd.

Moderkort: Ingen aning, googla på ryzen kompatibla moderkort och välj ett. Kolla på reviews och läs på forum som tomshardware, Linus tech tips, etc

Nätagg: Brons / silver 500-550w är mer än nog. Vettig kvalitet från ett känt märke är dock att rekommendera (haft några agg som det sagt pang av )

RAM: Valfritt 2x8gb ram med minst 2666mhz hastighet... Corsair LPX är goa.

Minne: svårt att säga, en hårddisk på 1tb är duglig men seg och högljudd. En SSD på 500gb är snabb och tyst men betydligt dyrare. Budgetfråga... Annars kan du alltid lägga till en eller det andra senare.

Chassi: finns många billiga och bra chassin. Phanteks P300, Define R4 / R5, NZXT S340, mm Har inte så stor koll på utbudet :P

Offtopic; Har själv nyss köpt 4st begagnade 980ti som står på i full fräs just nu är väl själv en del av problemet...

Skriv om jag glömt några komponenter
Ja, funderat på all-in AMD. Läst gott om Ryzen-serierna med. Har själv en Antminer s9&s7 som tuggar på.

Har 32gb RAM, 2tb SSD liggandes sen förra datorn, tror jag har 1000w PSU i förrådet med. Lika bra å köpa allt nytt.
Citera
2018-01-29, 19:18
  #6
Avstängd
Jockiboiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackknugen
Ja, funderat på all-in AMD. Läst gott om Ryzen-serierna med. Har själv en Antminer s9&s7 som tuggar på.

Har 32gb RAM, 2tb SSD liggandes sen förra datorn, tror jag har 1000w PSU i förrådet med. Lika bra å köpa allt nytt.
Nej men fan använd dom delarna... Kolla så nätagget har bra kvalitet bara. Och är SSDn gammal så ska du kanske inte lita på att den är den mest säkra lagringen som finns :P är ramet DDR3 kan det bli lite problem dock. Det kan däremot vara så att ryzen stödjer DDR3. Egentligen inte så jättestor skillnad i gaming. Du får googla

men stöds det så är det bara att köra på

Annars kan du ju ge till de fattiga
Citera
2018-01-29, 19:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackknugen
Ja, funderat på all-in AMD. Läst gott om Ryzen-serierna med. Har själv en Antminer s9&s7 som tuggar på.

Har 32gb RAM, 2tb SSD liggandes sen förra datorn, tror jag har 1000w PSU i förrådet med. Lika bra å köpa allt nytt.


Håll dig till Nvidia när det gäller GPU... Kör 1060 6gb, ligger på 3000-3200 ca men klarar det flesta nya spel på HIGH/ULTRA. GTA5 tex på ultra med 60-70fps konstant.
Citera
2018-01-29, 21:04
  #8
Medlem
Kör själv med både AMD grafikkort och processor ( r9 380 och fx-8300). Fungerar att spela på och hela datorn kostade lite över 6 lax.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback