Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-29, 22:00
  #13
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsangaren
Ibland är det bättre at börja om hela TS. Kan vi göra det möjligt och mindre krångligt?

Det är inte alltid trådstarten bryter mot någon regel, men är formulerad på ett sätt som gör att folk går off-topic eller inte läser TS ordentligt. Jag skulle kunna nämna miljontals exempel men ni borde förstå att det ibland vore bra om man bara slängde tråden (trots att den inte bryter mot någon regel) och började om TS.

Här är vad jag tycker är en rimlig trådstart med en filosofisk fråga: (FB) Vad finns det mer än livet? som ni ser så började folk prata om livet självt när jag frågade om vad som finns utöver livet. Jag anmälde min egen tråd, bad om att få den kastad för att kunna börja om: (FB) Vad mer finns det än det liv man lever?. Färre svar i den nya tråden men åtminstone var jag tydligare där (även om jag inte tycker att det var något fel på gamla tråden), då slapp jag alla off-topic inlägg.

Det finns säkert många exempel på sådant.

Det är inte förrän folk börjar svara i tråden som problemen i TS kommer fram, och det är då man vet hur TS behöver omformuleras. Att skriva ett inlägg på sida 3 i tråden hjälper inte.

Vad kan vi göra åt detta? Jag har inga bra förslag, har ni?
Kunna papperskorga sina egna trådar?
Kunna lägga till saker i TS innan de första 100 inläggen?

Jag har inga bra förslag. Men det vore bra om det fanns möjlighet att kunna förbättra sina TS på något sätt efter att folk börjat svara, och det sker inte på en timme.


Först: Ditt exempel, den andra tråden, har egentligen samma problem som den som papperskorgades, och det är att det inte alls handlar om filosofi. Du filosoferar, dsv funderar om något, men det är inte filosofi. Filosofi är ett ganska akademiskt ämne, all vetenskaps moder, där saker som logik, vetenskapsteori, olika sätt att se på tillvaron, universum och de stora frågorna om livets mening osv.

Alltså kommer jag att flytta din andra tråd till Sista Utvägen. Efter att ha raderat ovidkommande kommentar och ditt svar på detta.

Sedan: Ett allmänt tips om någon försöker kidnappa ens tråd, eller skriver sånt som man inte alls tycker hör till tråden är att
1. Svara inte
2. Rapportera
Sedan kommer en mod att städa och du slipper tjafsa om det du INTE vill diskutera.

Slutligen: Det som du vill diskutera i den HÄR tråden. Som jag förstår det:
- Hur skall en trådskapare ha nån sorts kontroll över sin tråd?

Ja, det är ett gammalt bekymmer som ibland besvaras med att ge trådskaparen begränsade moderatorbefogenheter i sina skapade trådar. Något som inte riktigt fungerar, eftersom vi vill ha DEBATT i en tråd, och där alltså trådskaparen måste finna sej i att bli emotsagd. Det är inte så att trådskapare äger sina trådar.

Jag har ingen direkt lösning, men som det ser ut idag, så är det enda som finns att du meddelar dej till modsen i forumet som kan bifoga texter, om de finner det möjligt, efter din trådstart.

Eller så får man delta aktivt i tråden, besvara alla inlägg som är relevanta, ignorera (och rapportera) andra.

Jag brukar ibland komma med inlägg som jag undertecknar med "/Trådskapare" för att få andra att begripa att jag har någon form av avsikt med min tråd.

Nu hoppas jag att jag höll mej någotsånär till det som du ville diskutera, annars får du väl rapportera mitt inlägg ...
Citera
2018-01-29, 22:22
  #14
Avstängd
korsangarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Först: Ditt exempel, den andra tråden, har egentligen samma problem som den som papperskorgades, och det är att det inte alls handlar om filosofi. Du filosoferar, dsv funderar om något, men det är inte filosofi. Filosofi är ett ganska akademiskt ämne, all vetenskaps moder, där saker som logik, vetenskapsteori, olika sätt att se på tillvaron, universum och de stora frågorna om livets mening osv.

Alltså kommer jag att flytta din andra tråd till Sista Utvägen. Efter att ha raderat ovidkommande kommentar och ditt svar på detta.

Sedan: Ett allmänt tips om någon försöker kidnappa ens tråd, eller skriver sånt som man inte alls tycker hör till tråden är att
1. Svara inte
2. Rapportera
Sedan kommer en mod att städa och du slipper tjafsa om det du INTE vill diskutera.

Slutligen: Det som du vill diskutera i den HÄR tråden. Som jag förstår det:
- Hur skall en trådskapare ha nån sorts kontroll över sin tråd?

Ja, det är ett gammalt bekymmer som ibland besvaras med att ge trådskaparen begränsade moderatorbefogenheter i sina skapade trådar. Något som inte riktigt fungerar, eftersom vi vill ha DEBATT i en tråd, och där alltså trådskaparen måste finna sej i att bli emotsagd. Det är inte så att trådskapare äger sina trådar.

Jag har ingen direkt lösning, men som det ser ut idag, så är det enda som finns att du meddelar dej till modsen i forumet som kan bifoga texter, om de finner det möjligt, efter din trådstart.

Eller så får man delta aktivt i tråden, besvara alla inlägg som är relevanta, ignorera (och rapportera) andra.

Jag brukar ibland komma med inlägg som jag undertecknar med "/Trådskapare" för att få andra att begripa att jag har någon form av avsikt med min tråd.

Nu hoppas jag att jag höll mej någotsånär till det som du ville diskutera, annars får du väl rapportera mitt inlägg ...

Ja, vad fan har du rökt? Vad fan svamlar du om? Inget av det du just skrev har någonting alls med denna tråd att göra, alls. Knarkat?

Vet inte ens varför du diskuterar en annan tråds moderering här heller. Vet inte vad fan du håller på med.

Jag kan inte kommentera ditt inlägg tyvärr då det inte har någonting med denna tråd att göra. Man kan tro att du råkat ut för en stroke.

Du ska få förklara dig: vad har ditt inlägg med någonting att göra?
Citera
2018-01-29, 22:26
  #15
Avstängd
korsangarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag håller faktiskt med dig på vissa sätt, men problemet är delvis mitt eftersom jag ser det ur ett krasst regelverksmässigt perspektiv. Jag anser inte att en tråd skall kunna papperskorgas av trådstartaren, men du har poänger. Exempelvis förslaget om att kunna lägga till kommentarer i efterhand, tilläggstexter. Det skulle inte vara att ändra i trådstarten, inte på ett direkt sätt. Så med det som utgångspunkt tycker jag att frågan är värd att fortsätta diskutera. Har du funderat på taggar? Alltså forumets taggfunktion. Rättvisande och välformulerade taggar som läggs till i efterhand (av ts, exempelvis) kan ge en tydligare bild av trådstarten handlar om och göra den mer sökbar. Dessa är synliga i trådstarten.

Som jag skrivit flera gånger så handlar det inte om att papperskorga sina trådar. Tyvärr kan jag inte förtydliga detta i TS då det inte finns någon funktion för det och eftersom att varken du eller någon annan läser inlägget där jag förtydligar det för andra gången då folk inte verkar uppfatta det i trådstarten där jag själv skriver att det är en dålig idé men att jag inte har några bättre idéer än så länge.. tills senare i tråden där jag föreslår att man ska kunna lägga till saker i TS.

Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
En tanke, som spinner vidare på din (trådstartarens) ursprungliga idé om tilläggstexter är ju en som handlar om en utökad taggfunktion. Jag vet inte exakt hur en sådan skulle se ut, men eftersom det är tillåtet att tagga trådar och dessa per se inte ändrar innehållet i trådstarten, så tror jag att den funktionen skulle kunna utnyttjas på något sätt i sammanhanget. Någon idé, TS?

Istället för taggar så borde man kunna lägga till texter. Taggar räcker ju inte för då uppstår ju samma problem igen med fler missuppfattningar då taggar bara är ett ord eller så.
Citera
2018-01-29, 23:54
  #16
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsangaren
Ja, vad fan har du rökt? Vad fan svamlar du om? Inget av det du just skrev har någonting alls med denna tråd att göra, alls. Knarkat?

Vet inte ens varför du diskuterar en annan tråds moderering här heller. Vet inte vad fan du håller på med.

Jag kan inte kommentera ditt inlägg tyvärr då det inte har någonting med denna tråd att göra. Man kan tro att du råkat ut för en stroke.

Du ska få förklara dig: vad har ditt inlägg med någonting att göra?

Du har inte funderat på att om inte en jävel begriper vad du skriver, så är kanske problemet hos den som skriver texten, inte de som läser den.

Men, jag noterar att du inte vill ha någon som helst diskussion och drar mina slutsatser från det.
Citera
2018-01-29, 23:56
  #17
Avstängd
korsangarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Du har inte funderat på att om inte en jävel begriper vad du skriver, så är kanske problemet hos den som skriver texten, inte de som läser den.

Men, jag noterar att du inte vill ha någon som helst diskussion och drar mina slutsatser från det.

Eller så är det du som är full. Alla fattar utom du. Sluta moderera flashback när du är hög. Ditt inlägg var jävligt förvirrat, extraordinärt förvirrat.
Citera
2018-01-30, 00:51
  #18
Medlem
BigFatCones avatar
Om tråden nu är "felformulerad" så är det ju faktiskt helt okej att starta en helt ny tråd där man har formulerat sig annorlunda. Som sagt så äger man inte sina startade trådar och det är faktiskt inte upp till TS att bestämma huruvida folk ska diskutera i den eller inte. So what om det blir fel, diskussionen utgår ju från den givna trådstarten och dess premisser. Det är inte heller upp till trådstartaren att bestämma vad som är OT eller inte utan det ligger på moderatorerna att bestämma vilken nivå dom vill ha.

Det är liksom okej att det finns flera trådar som handlar om samma sak, så länge dom har olika vinklar.
Citera
2018-01-30, 07:07
  #19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsangaren
Visst. Men som jag skrev då, så blir det ibland uppenbart i efterhand att folk läser fel eller läser det dem vill läsa, eller att TS var dålig. Låt säga att man startar en tråd om sextanter och det visar sig att 99% av FB-användare inte vet vad sextant är och börjar prata om tanter och sex, sådant kan vara svårt att förutse. Kan man inte redigera sin tråd längre så måste man börja om eller be mod ändra.

Ibland räcker inte det du föreslår och då är tråden skräp. Vissa saker måste helt enkelt korrigeras efteråt.

Jag säger inte att man ska kunna just kasta sina trådar, men att vi borde fundera på vad man kan göra åt saken.

Det handlar inte bara om "dåliga" trådstarter. Jag tycker att vi bör kolla på hur en sådan möjlighet som jag föreslår också kan vara nyttig i mediokra trådar där man i efterhand kan gå från medioker trådstart och efter ny klokhet kan "redigera" trådstarten så att den går från medioker till super. Förstår du?

Ta alla aktuella brott trådar där man fyller på med info hela tiden och mod får gå in och sammanfatta i TS. Jag tror att tilläggstexter skulle kunna utnyttjas på fördelaktiga sätt, typ en liten ruta med "eftertankar" som TS kan lägga till saker i utan att förstöra originalet. Eller om någon har bättre förslag!

Om du startar en tråd om sextanter och andra användare börjar skriva om sex och tanter är det ju bara att RP:a för 0.03.

Inte svårare än så.
Citera
2018-01-30, 13:31
  #20
Avstängd
korsangarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om tråden nu är "felformulerad" så är det ju faktiskt helt okej att starta en helt ny tråd där man har formulerat sig annorlunda. Som sagt så äger man inte sina startade trådar och det är faktiskt inte upp till TS att bestämma huruvida folk ska diskutera i den eller inte. So what om det blir fel, diskussionen utgår ju från den givna trådstarten och dess premisser. Det är inte heller upp till trådstartaren att bestämma vad som är OT eller inte utan det ligger på moderatorerna att bestämma vilken nivå dom vill ha.

Det är liksom okej att det finns flera trådar som handlar om samma sak, så länge dom har olika vinklar.

Du har inte bemött mina ståndpunkter i denna fråga. Du har bara statuerat status quo och den har jag redan statuerat också, så förstår inte varför du repeterar den helt i onödan då det inte tillför något som inte redan sagts.
Citera
2018-01-30, 13:56
  #21
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsangaren
Du har inte bemött mina ståndpunkter i denna fråga. Du har bara statuerat status quo och den har jag redan statuerat också, så förstår inte varför du repeterar den helt i onödan då det inte tillför något som inte redan sagts.
Det kanske är för att jag inte är smart nog att förstå vad du menar. Kan du förklara det för mig som om jag vore typ 10?
Citera
2018-01-30, 14:48
  #22
Avstängd
korsangarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det kanske är för att jag inte är smart nog att förstå vad du menar. Kan du förklara det för mig som om jag vore typ 10?

Jag har nämt ett par goda skäl till att man ska få kunna utveckla och förbättra sin TS över längre tid utan att det är tillåtet att förstöra originalet.
Citera
2018-01-30, 14:56
  #23
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsangaren
Jag har nämt ett par goda skäl till att man ska få kunna utveckla och förbättra sin TS över längre tid utan att det är tillåtet att förstöra originalet.
Ja, men jag är för dum för att förstå vad du menar så jag ber dig att dumma ner det. Kan du vara så vänlig att göra det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback