Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-29, 15:38
  #1
Medlem
Jag har ärvt en plastbåt av en släkting som vi har fixat upp och ska sjösätta.
Nu behöver vi även försäkra den men jag hittar INGENTING om denna typen av båt.

Det enda som står på båten är: MUCO

Någon som har någon aning om vad det är för båt?
Citera
2018-01-29, 16:13
  #2
Medlem
Mastifmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callingthepublic
Jag har ärvt en plastbåt av en släkting som vi har fixat upp och ska sjösätta.
Nu behöver vi även försäkra den men jag hittar INGENTING om denna typen av båt.

Det enda som står på båten är: MUCO

Någon som har någon aning om vad det är för båt?
Vad är det för typ av båt? Motorbåt, roddbåt, segelbåt?
Citera
2018-01-29, 17:53
  #3
Medlem
Motorbåt, utombordare
Citera
2018-01-29, 22:32
  #4
Moderator
Carlboms avatar
Rubrik ändrad från "Vad är det för..?!" till "Vad är det för båt?!"

Inte för att det var så oklart innan vad som efterfrågades, men rätt ska vara rätt.

/Moderator
Citera
2018-01-29, 22:56
  #5
Medlem
Dille24s avatar
Är det en äldre båt så brukar det inte spela så stor roll vad det är för märke och modell. Utombordaren borde däremot vara lätt att identifiera. Vad säger försäkringsbolaget?

En så liten båt täcks dessutom ofta av hemförsäkringen
Citera
2018-02-03, 02:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Är det en äldre båt så brukar det inte spela så stor roll vad det är för märke och modell. Utombordaren borde däremot vara lätt att identifiera. Vad säger försäkringsbolaget?

En så liten båt täcks dessutom ofta av hemförsäkringen
Hur vet du att den är liten?
Citera
2018-02-03, 08:32
  #7
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gur
Hur vet du att den är liten?

Han benämner den som en plastbåt - motorbåt med utombordare... Hade det varit en större motorbåt med utombordare hade han skrivit det och inte kallat den för plastbåt..
Citera
2018-02-03, 17:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Han benämner den som en plastbåt - motorbåt med utombordare... Hade det varit en större motorbåt med utombordare hade han skrivit det och inte kallat den för plastbåt..
Jaha ett starkt bevis med andra ord.
Var någonstans går då gränsen mellan dessa "plastbåtar" och "större motorbåt med utombordare" tro?
Är det vid viss längd, eller bredd eller möjligen antal hästkrafter på utombordaren som avgör vilket som är vad?
Och hur ska man tolka det hela när den gamle skärgårdsbon börjar tala om alla sthlmare med sina plastseglare?
Citera
2018-02-03, 19:04
  #9
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gur
Var någonstans går då gränsen mellan dessa "plastbåtar" och "större motorbåt med utombordare" tro?
Är det vid viss längd, eller bredd eller möjligen antal hästkrafter på utombordaren som avgör vilket som är vad?
Och hur ska man tolka det hela när den gamle skärgårdsbon börjar tala om alla sthlmare med sina plastseglare?

Tror inte det är några skärgårdsbor kvar som talar om Stockholmare med plastbåtar, låter som en övervintrad 20-talist som vill tala nedsättande om de som inte seglar med träbåt och gärna tändkulemotor..

De flesta skärgårdsbor idag har förmodligen lärt sig fördelarna med båtar i glasfiber.

Gränsen sätter försäkringsbolaget. Men det är väl ofta upp till 15-25 000 kr i marknadsvärde max 5 meter och 10 hk tror jag.
Citera
2018-02-04, 00:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Tror inte det är några skärgårdsbor kvar som talar om Stockholmare med plastbåtar, låter som en övervintrad 20-talist som vill tala nedsättande om de som inte seglar med träbåt och gärna tändkulemotor..

De flesta skärgårdsbor idag har förmodligen lärt sig fördelarna med båtar i glasfiber.

Gränsen sätter försäkringsbolaget. Men det är väl ofta upp till 15-25 000 kr i marknadsvärde max 5 meter och 10 hk tror jag.

De flesta skärgårdsbor idag har förmodligen lärt sig fördelarna med stål och aluminium i vart fall.
20 -talist är ju att ta i lite väl, träbåt var väl rätt populärt både 40 och 70-tal..


Ok så om jag då säger plastbåt så fixar försäkringsbolaget resten då...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback