Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-29, 14:59
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag ser att röd fosfor säljs hos Nilsson & Lee Pyroshop;
http://www.pyroshop.org/product.asp?product=746

Det står att det är friktionskänsligt, m.m. o det är väldigt olämpligt att tillverka större smällare och bomber med det. Men i början på 90-talet brukade jag, något ovetandes, bygga bomber innehållandes fosfor. Vit fosfor använde jag bara hemmagjorda rökgranater som inhöljde hela kvarteret i i vit, tjock, giftig rök, men slutade med det när grannarna klagade.

Annars var en favoritmix jag hade, röd fosfor och kaliumpermanganat, minns inte de mest effektiva proportionerna. Men favoriten var att man stoppade mixen i en tom kulspetspenna, o ett tomtebloss som stubin ut ur skrivhålet. De smällde ganska bra.

Men visst, det hände ju olyckor, jag har dock alla fingrar kvar. En gång tänkte jag inte tanken på att det är fosfor i tändsticksplånen o kaliumklorat i tändstickshuvudet, o då självantände hela mixen o brände sönder min hand.

En annan gång small en penna av friktionen när jag tryckte in tomteblosset o slet sönder mina tjocka handskar, stubinen ska stoppas in innan man fyller på med den dumma mixen. Röd fosfor har trots allt riskfrasen;
R16 Explosivt vid blandning med oxiderande ämnen.

Berätta om era experiment med fosfor!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback