Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-07-13, 19:33
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henry-Swanson
Jag tror faktiskt inte det. De som jobbar med detta sa till mig när jag frågade att de kan ta upp frågan och göra ett DNA-test några år efter att barnet fötts om man känner sig osäker och då kräva ett DNA test eller om man går till denna enhet med ett test man bekostat själv och visar och säger att man inte tror att man är fadern. Om barnet då endast är några år och även om man är inskriven som fader tror jag det kan upphävas om DNA testet visar att man inte är fadern. Om man tagit på sig faderskapet och inte är gift med kvinnan är detta absolut en möjlighet att få faderskapet upphävt och troligen även när man är gift och tagit på sig faderskapet via det där mötet med socialtjänsten där man skall skriva på om man är fadern eller inte (trots att man egentligen inte kan veta).
Fullt möjligt, jag är inte helt insatt i de legala turerna. Oavsett vilket anser jag att det vore oerhört mycket enklare om DNA-test vore en standardundersökning.

Det kommer förstås inte att hända, det hade ju kunnat gynna män...
Citera
2018-07-14, 00:30
  #50
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Precis, detta bör lagstiftas.

Man kan inte lita på människor, men man kan lita på vetenskap till 99,999%.

Man ska aldrig lita på människor, särskilt inte ens egna partner.
Citera
2018-07-16, 15:27
  #51
Medlem
Otrohet är troligen något man aldrig skulle kunna lagstifta om. Staten har egentligen ingenting att göra i det emotionella livet mellan två individer. Och ja, jag har varit i relationer där kvinnan har varit otrogen.. Det är extremt emotionellt sårande för en.

Faderskapsbedrägeri är en vidrig handling och ofta går det hand i hand med påtvingat faderskap.

Just för faderskapsbedrägeri anser jag att det borde bli praxis för DNA test vid varje födsel. Oavsett om de vill eller ej!
__________________
Senast redigerad av Nerulion 2018-07-16 kl. 15:31.
Citera
2018-07-16, 15:33
  #52
Medlem
Ondahamsterns avatar
Det finns en god anledning till varför hor inte längre är ett lagbrott, vi hade lagar rörande hor, enkel hor, dubbel hor osv men de är varken rättvisa eller ens realistiskt funktionella.
Citera
2023-09-26, 13:51
  #53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag tycker att man bör sätta barnets främsta först, och där ser jag inte hur barnet gynnas av att kvinnan döms. Hur ser du på den aspekten?

Är hon däremot en dålig mamma ska hon självklart fråntas vårdnaden, men det är ju egentligen en separat fråga.
Förklara hur barnets främsta sätts när en man med påtvingat faderskap, dvs kvinnan lurat in honom i det, ovetandes, bakom sin rygg, med fula knep, men inte när en spermadonator är pappan via en klinik som en ensam kvinna gått till för att få barn? Var är skillnaden? 🤔
Citera
2023-09-26, 21:03
  #54
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Förklara hur barnets främsta sätts när en man med påtvingat faderskap, dvs kvinnan lurat in honom i det, ovetandes, bakom sin rygg, med fula knep, men inte när en spermadonator är pappan via en klinik som en ensam kvinna gått till för att få barn? Var är skillnaden? 🤔

I ditt första exempel väljer fadern aktivt bort sitt existerande födda barn, i alternativ 2 vet fadern inte ens om ifall ett barn fötts. Där är skillnaden.
Citera
2023-09-26, 21:10
  #55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
I ditt första exempel väljer fadern aktivt bort sitt existerande födda barn, i alternativ 2 vet fadern inte ens om ifall ett barn fötts. Där är skillnaden.
Jaså? Varför är du så säker på det? Fadern kanske inte fått veta något förrän ungen redan är född, vad skulle skillnaden vara då?
Citera
2023-09-26, 23:44
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Varför inte ha som standard att man i samband med förlossning gör ett faderskapstest och efter resultatet får partnern skriva på om han vill oavsett han är far eller ej. Vill han inte det så blir det automatiskt den biologiska pappan som blir ansvarig.
Bra förslag.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback