Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-29, 11:26
  #1
Medlem
brorvikings avatar
Svensk lagstiftning angående våldtäkt är sträng och rigorös men andra sidan av samma mynt fattas helt, d.v.s. en bra lagstiftning gällande otrohet / försök till och fullbordat faderskapsbedrägeri samt dylika handlingar. De flesta äktenskap och förhållanden slutar pga eller hemsöks förr eller senare av otrohet / försök till faderskapsbedrägeri som i sin tur leder till synnerliga men för alla parter (inkl. samhället och ev. barn) och till att bl.a. kvinnor misshandlas och dräps.

Jag påstår att Sverige med lätthet skulle kunna komma till rätta med en stor portion av den kriminalitet vi nu ser om män fick samma chans, utsikter och juridisk hjälp som kvinnor, d.v.s. att kunna polisanmäla alt. stämma civilrättsligt och begära skadestånd för bedrägligt sexuellt förfarande. Jag tänker mig att denna lagstiftning ska omfatta alla kvinnor i relationer där mannen omfattas av faderskapspresumtion och där inte samtycke finns till denna form av sexualbrottslighet.

Vilka möjligheter ser ni att räta upp den svenska lagstiftningen så att den blir mer jämställd, bl.a. när det kommer till faderskapssvindleri? Tycker ni att en sådan lagstiftning vore överflödig eller behövlig? Vilka fördelar ser ni? Vad tycker ni?
__________________
Senast redigerad av brorviking 2018-01-29 kl. 11:32.
Citera
2018-01-29, 11:32
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brorviking
Vilka möjligheter ser ni att räta upp den svenska lagstiftningen så att den blir mer jämställd, bl.a. när det kommer till faderskapssvindleri? Tycker ni att en sådan lagstiftning vore överflödig eller behövlig?
Vilka fördelar ser ni? Vad tycker ni?

Jag tycker att man bör sätta barnets främsta först, och där ser jag inte hur barnet gynnas av att kvinnan döms. Hur ser du på den aspekten?

Är hon däremot en dålig mamma ska hon självklart fråntas vårdnaden, men det är ju egentligen en separat fråga.
Citera
2018-01-29, 11:39
  #3
Medlem
brorvikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag tycker att man bör sätta barnets främsta först, och där ser jag inte hur barnet gynnas av att kvinnan döms. Hur ser du på den aspekten?

Är hon däremot en dålig mamma ska hon självklart fråntas vårdnaden, men det är ju egentligen en separat fråga.

Den normgivande och avhållande effekten kommer barnen, samhället och alla som vill leva i trygga kärnfamiljer till dels om inget annat.
I ditt andra stycke tycker jag som dig; att våldtäkt inte behöver ha något med en dålig pappa att göra. Sexualbrottslighet som inte direkt berör barnen i familjer är en separat fråga.
__________________
Senast redigerad av brorviking 2018-01-29 kl. 11:46.
Citera
2018-01-29, 12:13
  #4
Medlem
Det går att stämma civilrättsligt vid avtalsbrott. Men hur många ingår specifika avtal om att barnet verkligen är mannens? De flesta par pratar om otrohet men få män har specifikt avtal med sin kvinna om att hon bara ska bära hans barn.
Citera
2018-01-29, 12:17
  #5
Medlem
Jag är inte säker på vad du avser med faderskapsbedrägeri och bedrägligt sexuellt beteende. Uppfattar jag det korrekt att med faderskapsbedrägeri avses att kvinnan medvetet anger en annan far än den biologiska? Det bör kunna lösas med att det rutinmässigt görs ett dna-test i samband med barnets födelse. Oavsett föräldrarna relation, då blir det inte heller en tillitsfråga mellan föräldrarna.

Avser du med bedrägligt sexuellt beteende just otrohet? I så fall ser jag några gränsdragningsproblem. Vilka handlingar ska räknas som otrohet, vilken relation ska parterna ha för att någondera parten ska kunna hävda otrohet, vilka bevis ska krävas för otroheten.
Citera
2018-01-29, 12:22
  #6
Medlem
No-n-sences avatar
Varför inte ha som standard att man i samband med förlossning gör ett faderskapstest och efter resultatet får partnern skriva på om han vill oavsett han är far eller ej. Vill han inte det så blir det automatiskt den biologiska pappan som blir ansvarig.
Citera
2018-01-29, 12:23
  #7
Medlem
Moffins avatar
Lite svårt att förstå vad exakt det är du menar med faderskapsbedrägeri.

Vad det gäller otrohet är det såklart moraliskt förkastligt (oavsett kön) men jag ser inte hur det på något sätt ska vara straffbart. Vi är ändå fria individer som väljer vilka vi vill ligga med och vi ägs inte av någon annan (äktenskap eller ej). Detta är Sverige inte random sandland där denna skiten faktiskt händer.
Citera
2018-01-29, 13:12
  #8
Medlem
Bunsofsteels avatar
Obligatoriskt DNA-test av alla nyfödda.

Faderskapspresumtionen härör från en tid då DNA-test var science fiction. Nu kostar det inte mer än en affärslunch.

Men...farbror staten har inte lust att pröjsa för alla mysteriebebisar med okänd farsa så räkna med att män får pröjsa för gökungarna ett tag till framöver.

Kvinnors ansvar nämns märkligt nog aldrig... Försöker man sig på det så kommer "tänk på barnets bästa"-kortet upp fort som fan.

Systemet är riggat.
Citera
2018-01-29, 13:35
  #9
Medlem
brorvikings avatar
Försök till och faderskapsbedrägeri är sådan otrohet som kan leda till graviditet inom äktenskap och parförhållanden samt, som sagt, snarlika handlingar och situationer. Gränsdragning, bevis m.m. gäller alltid vid lagstiftning, rättegångar och praxis vid domstolar.
Vid förlossningen har det redan gått nio månader, vilket gör män till brottsoffer under hela graviditeten om ev. otrohet skulle uppdagas först då. Därför måste det till lagstiftning som motar olle i grind så att säga.

Detta handlar inte om DNA-tester utan om juridik, lag och straff. Om att värna de skyddslösa. För att komma till rätta med problemen så måste sexbrotten vara stipulerade i lag så att påföljd och skadestånd kan utdömas.

@Moffin "Detta är Sverige inte random sandland där denna skiten faktiskt händer." På vilket sätt blir ett land ett "sandland" för att ett samhälle värnar om rättvisa, hänsyn och att man bryr sig om varandras behov av säkerhet och trygghet? Det är väl snarare sexuell laglöshet och anarki som i så fall är ett det.

@Bunsofsteel Vad menar du med att systemet är riggat? Vem och hur?
__________________
Senast redigerad av brorviking 2018-01-29 kl. 13:38.
Citera
2018-01-29, 13:40
  #10
Medlem
Centauris avatar
Som andra varit inne på:

Obligatoriskt faderskapstest vid födsel.

Proceduren kostar inte mer än 10 kr - om ens det.

Det föds tusentals barn varje år bara i Sverige där modern bedragit sin man. Det är ett vedervärdigt förfarande som bör uppdagas och regleras med faderskapstest vid födsel.
Citera
2018-01-29, 13:54
  #11
Medlem
brorvikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Som andra varit inne på:

Obligatoriskt faderskapstest vid födsel.

Proceduren kostar inte mer än 10 kr - om ens det.

Det föds tusentals barn varje år bara i Sverige där modern bedragit sin man. Det är ett vedervärdigt förfarande som bör uppdagas och regleras med faderskapstest vid födsel.

Varför inte även straffa dessa vedervärdiga handlingar som förstör så mycket i samhället? Varför inte lagstifta för att få bukt med kriminaliteten och erkänna att det faktiskt finns väldigt många brottsoffer just nu i Sverige som ingen ser eller tänker på och som inte fått upprättelse?

Men lagstiftningen bör inte stanna vid fullbordat brott utan även försök, planering och uppvigling därtill ska omfattas.
Citera
2018-01-29, 14:18
  #12
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brorviking
Varför inte även straffa dessa vedervärdiga handlingar som förstör så mycket i samhället? Varför inte lagstifta för att få bukt med kriminaliteten och erkänna att det faktiskt finns väldigt många brottsoffer just nu i Sverige som ingen ser eller tänker på och som inte fått upprättelse?

Men lagstiftningen bör inte stanna vid fullbordat brott utan även försök, planering och uppvigling därtill ska omfattas.

Staten vinner inget på att "straffa" otrogna kvinnor. Om kvinnan blir påkommen, vad skulle hända då?
1. Mannen skulle förmodligen dumpa henne.
2. Kvinnan skulle enligt dig betala "skadestånd".
3. Nu luspank kvinna skulle lyfta ännu mer bidrag.
4. Staten står ensam med svarte petter.

Ain't gonna happen...

Nationalekonomiskt mer fördelaktigt att ovetande cucks fortsätter att leka familj och betalar för ungen som inte är hans egen.
__________________
Senast redigerad av Bunsofsteel 2018-01-29 kl. 14:29.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback