Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-29, 00:38
  #1
Medlem
HarrySockets avatar
Tjena.

Jag har rappat och gjort musik i ca 10 år, men har alltid velat sjunga men har aldrig vågat testa.

Är nu 22år och känner att jag är tillräckligt mogen för att ta steget och försöka lära mig.
Jag är mer eller mindre helt lost. Har självklart hållt toner i låtar jag gjort och så men inte något jag skulle kalla sång. Jag har kollat på lite övningar och sånt man kan göra.

Men finns det några här med lite tips?
Hur man lär sig på snabbast och bra sätt utan att skada sina stämband?


Hittade även ett program, Superior Sining Method (https://tinyurl.com/freeSSMtrainingvideo). Kostar 70:- ungefär och massa positiva recensioner och står att allt är jättebra. Med andra ord, för bra för att vara sant.
Någon som har testat det?
Citera
2018-01-29, 00:43
  #2
Medlem
Jag hade nog tagit mig till närmaste seriösa musikaffär och frågat, de brukar ha koll på t ex pedagoger i närheten likaväl som onlinekurser. Lycka till!
Citera
2018-01-29, 00:56
  #3
Medlem
blodigdiarres avatar
Googla på Daniel Zanger. Hade en instruktionsvideo av honom för en massa år sen, minns inte vad den hette. För jävla bra i alla fall. Skitbra instruktör, pedagogisk och kunnig. Tror han har en bok med någon instrutionsskiva, typ Stora sångguiden, tror de...ähfan googla Daniel Zanger
Citera
2018-01-29, 01:22
  #4
Medlem
HarrySockets avatar
Tack för båda svaren!

Jag har absolut tänkt på sångpedagoger men tänkte att de enkla grunderna kan man lära sig själv och slippa kostnaderna. Vad jag tror åtminstone. Har som sagt ingen bra koll inom området.

Ska kolla in Daniel Zangger, tack!
__________________
Senast redigerad av HarrySocket 2018-01-29 kl. 01:38.
Citera
2018-01-29, 01:49
  #5
Medlem
Lär dig sjunga opera, då lär du dig kontrollera larynx, stämband och diafragma. Sedan måste du inte sjunga opera när du sedan väl sjunger, men du kommer kunna kontrollera dina toner och bli tonsäkrare. Céline Dion är ett praktexempel på en person som använder tekniken som en operasångare, men utan att sjunga opera.
Citera
2018-01-29, 06:51
  #6
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySocket
Tack för båda svaren!

Jag har absolut tänkt på sångpedagoger men tänkte att de enkla grunderna kan man lära sig själv och slippa kostnaderna. Vad jag tror åtminstone. Har som sagt ingen bra koll inom området.
Skalor, naturligtvis. Slappna av, börja lågt och gå sedan stegvist uppåt.
Citera
2018-01-29, 12:39
  #7
Medlem
HarrySockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Lär dig sjunga opera, då lär du dig kontrollera larynx, stämband och diafragma. Sedan måste du inte sjunga opera när du sedan väl sjunger, men du kommer kunna kontrollera dina toner och bli tonsäkrare. Céline Dion är ett praktexempel på en person som använder tekniken som en operasångare, men utan att sjunga opera.

Behöver börja på mycket mer simpel nivå men bra tips för framtiden!

Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Skalor, naturligtvis. Slappna av, börja lågt och gå sedan stegvist uppåt.
Absolut. Kan kolla lite övningar på Internet och jobba mig uppåt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback