Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-28, 21:09
  #13
Medlem
nirrts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musak
Vad tror du om combon , 8tum stativhögtalare & 15 sub, för att komma ner i storlek?
Vad har du för rum du spelar i? En 15-tummare från CV går ju knappt att ha i normala hem.
Är det film eller musik eller lite av varje du kör?

Kör du ren stereo, alltså 2.1?

Ett par 8" stativhögtalare av bra kvalitet går absolut att kombinera med en fet 15" subbas.
Citera
2018-01-28, 21:15
  #14
Medlem
musaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nirrt
Vad har du för rum du spelar i? En 15-tummare från CV går ju knappt att ha i normala hem.
Är det film eller musik eller lite av varje du kör?

Kör du ren stereo, alltså 2.1?

Ett par 8" stativhögtalare av bra kvalitet går absolut att kombinera med en fet 15" subbas.
Har ett vardagsrum på 60kvm.och vill kunna köra mitt keybord & stereo " Flygel" genom anläggningen , grannar inga problem..behöver det djupa och vill kunna fläska och veta att det finns där även om jag inte kommer att lira järnet jämt, Hittar inte så många vettiga alternativ till CV , kör genom mina Canton nu och ptjaa så där--2.1
Citera
2018-01-28, 21:18
  #15
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsin
Cerwin Vega har oftast dålig bas, vilket även gäller deras subwoofers. De spelar väldigt högt, men inte så djupt i frekvens.

Tonårs skräp.. Cerwin vega.. Vill man ha lite kvalitet så skule jag köra Infinity hela dagen (året)
Ett par Infinity 20 år gamla spelar skiten ut alla cerwin vega.. Oavsett om det är hemma eller i bilen..

Testa applåder i någon live spelning.. Cerwin vega låter som att steka fläsk.. medans Infinity låter som riktiga applåder där man hör handklappningarna..
Citera
2018-01-28, 21:28
  #16
Medlem
musaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Tonårs skräp.. Cerwin vega.. Vill man ha lite kvalitet så skule jag köra Infinity hela dagen (året)
Ett par Infinity 20 år gamla spelar skiten ut alla cerwin vega.. Oavsett om det är hemma eller i bilen..

Testa applåder i någon live spelning.. Cerwin vega låter som att steka fläsk.. medans Infinity låter som riktiga applåder där man hör handklappningarna..
Finns inte ens en ÅF av Infinity i Sverige så bra sålde dom, dessutom tror jag canton är bättre att ha kvar isf och bara köra en sub till som komplement
Citera
2018-01-28, 21:42
  #17
Medlem
Arsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nirrt
CV är bas personiefierat! Även den sämsta subbasen på marknaden i 15" spelar otroligt djupt.

Har ett par 8" stativhögtalare från CV och se spelar perverst djupt.

TS, med 15" från CV kommer du inte ångra dig, det är till och med lite overkill.

Nej, deras 15" spelar bara ner till 40 hz. Källa: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=516687

Notera också att den går upp till hela 300 hz, vilket är alldeles för högt för subbas. THX rekommenderar 80 hz brytgräns, och vid över 100 hz kan du höra var basen kommer ifrån. Det innebär att du t.ex. kommer märka att basen kommer från höger sida om du har den till höger. Och ja, jag vet om att man kan ställa in brytgränsen manuellt.

Till och med Cerwin Vegas 20 000 kronors 21" monsterbas går inte lägre än 28 hz. Anledningen är att de prioriterar ljudtryck och volym över djup bas.

Här är en subbas med bättre frekvensomfång för liknande pris: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2801158

Den har 24 - 125 Hz, vilket är bra för en subbas. Man bör dock lyssna i person för att se om man gillar ljudet.
Citera
2018-01-28, 21:50
  #18
Medlem
musaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsin
Nej, deras 15" spelar bara ner till 40 hz. Källa: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=516687

Notera också att den går upp till hela 300 hz, vilket är alldeles för högt för subbas. THX rekommenderar 80 hz brytgräns, och vid över 100 hz kan du höra var basen kommer ifrån. Det innebär att du t.ex. kommer märka att basen kommer från höger sida om du har den till höger. Och ja, jag vet om att man kan ställa in brytgränsen manuellt.

Till och med Cerwin Vegas 20 000 kronors 21" monsterbas går inte lägre än 28 hz. Anledningen är att de prioriterar ljudtryck och volym över djup bas.

Här är en subbas med bättre frekvensomfång för liknande pris: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2801158

Den har 24 - 125 Hz, vilket är bra för en subbas. Man bör dock lyssna i person för att se om man gillar ljudet.
Mmm-Läste kritiken som var överväldigande positiv! Hittar dock ingen fysisk ÅF, Något du vet något om?
Citera
2018-01-28, 21:55
  #19
Medlem
Arsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musak
Mmm-Läste kritiken som var överväldigande positiv! Hittar dock ingen fysisk ÅF, Något du vet något om?

Det råd jag kan ge dig är att åka ut och lyssna i hifibutiker, och inte hänga upp sig på märken och modeller. Det går snabbt att hitta något man gillar, och har inte butiken Klipsch så har de SVS, Velodyne eller något annat bra märke.
Citera
2018-01-28, 22:02
  #20
Medlem
musaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsin
Det råd jag kan ge dig är att åka ut och lyssna i hifibutiker, och inte hänga upp sig på märken och modeller. Det går snabbt att hitta något man gillar, och har inte butiken Klipsch så har de SVS, Velodyne eller något annat bra märke.
Hade en Velodyne 10 tum , Lät skit--Mycket brum o skit trots rätt jordning o allt ok , och för lite punsch i den lilla iofs...kanske måste upp till 12 om det ska vara något att komma med,,,tar till mig vad ni har sagt plus o minus här i tråden, blir att åka o lyssna , problemet är man hör ju inte i vilka kombinationer ett system låter bra och acustik etc..
__________________
Senast redigerad av musak 2018-01-28 kl. 22:07.
Citera
2018-01-28, 22:15
  #21
Medlem
Arsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musak
Hade en Velodyne 10 tum , Lät skit--Mycket brum o skit trots rätt jordning o allt ok , och för lite punsch i den lilla iofs...kanske måste upp till 12 om det ska vara något att komma med,,,tar till mig vad ni har sagt plus o minus här i tråden, blir att åka o lyssna , problemet är man hör ju inte i vilka kombinationer ett system låter bra och acustik etc..

Subwoofern är det som ställer minst krav på klangmatchning, så de flesta subwoofers passar i de flesta system, och eftersom de är aktiva så spelar förstärkaren heller ingen roll. Det du bör lyssna efter är bland annat hur "rapp" eller snabb subwoofern är. Som du säger så brummar bara dåliga basar istället för att spela ren bas.
Citera
2018-01-30, 06:25
  #22
Medlem
80231s avatar
Du måste provlyssna med din sorts musik innan du köper. Många pratar om att det ska vara en bas som går djupt (låga hz), men jag anser att det är störande om basen blir för låg.

Jag köpte mina "kassaskåp"(15') när jag var 14 år , så mina öron är garanterat feltrimmade. Det är ruggigt bra tryck i ett par CV, men vill du kunna ha lite mer av nyanser så bör du nog välja ett annat märke. Du har fått några bra förslag i tråden.

Numera så har jag ett par B&O här hemma. De är inte heller det bästa valet om man vill få till det optimala ljudet, men de är vackra där de står som vackra aluminiumpelare.
Citera
2018-02-02, 21:21
  #23
Medlem
musaks avatar
Uppdatering av vad det blev, Det blev 2x 12 Subbar..Tror inte jag ska skriva ut namnen på märket med tanke på 1.07, Men det är det bästa jag gjort, 1 funkade men 2 gör jobbet helt på ett annat sätt.
Citera
2018-02-20, 00:28
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musak
Hej hej
Funderar på att kombinera mina canton högtalare med en 15 tum subbas högtalare från Cervin vega,Någon som har erfarenhet av den subbasen?
Eller om märket Cervin vega--deras större högtalare 12 tum och uppåt. Kanske säljer mina Canton och köper nytt högtalarsystem helt enkelt?

Vilken subbas från CV menar du? Har du någon länk?

Tiderna förändras. För några år sedan var Canton hyfsade HIFI högtalare. Gick för en 10 000-15 000 kr paret. CV , talade man inte om samma mening som HIFI. Men visst tiderna förändras väl. För några år sedan fanns bara Sonus i dessa kretsar:

http://www.ljudochbild.se/test/sonus...ino-tradition/

Idag en massa limpor som producerar mediokert trist streamat ljud.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback