• 1
  • 2
2018-01-28, 20:09
Medlem
Grankulas avatar
Hallå boys. Det är så att just nu jobbar jag via ett bemanningsföretag där jag jobbar i reception / endel vaktmästeri. Och jag klagar ju inte över att ha ett jobb. Men helt ärligt är det jobbigt att inte ha några roliga arbetskamrater. Alla jag jobbat med, de gångerna jag inte jobbar ensam, vilket är ofta, är ju alltid tanter eller gubbar. Och tanter och gubbar i all ära, så är det inte så kul att ha dem som arbetskamrater. Vill ju faktist ha kul på jobbet och kunna skoja och snacka skit osv, kanske ta en AW på fredagar osv. Tänker då telefonförsäljare, där borde de flesta ju vara unga människor ( jag är 21). Men är det värt att utsätta sig för yrket, telefonförsäljare, för att få roligare arbetskamrater ? Alla hatar ju liksom telefonförsäljare.
Citera
2018-01-28, 20:19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grankula
Hallå boys. Det är så att just nu jobbar jag via ett bemanningsföretag där jag jobbar i reception / endel vaktmästeri. Och jag klagar ju inte över att ha ett jobb. Men helt ärligt är det jobbigt att inte ha några roliga arbetskamrater. Alla jag jobbat med, de gångerna jag inte jobbar ensam, vilket är ofta, är ju alltid tanter eller gubbar. Och tanter och gubbar i all ära, så är det inte så kul att ha dem som arbetskamrater. Vill ju faktist ha kul på jobbet och kunna skoja och snacka skit osv, kanske ta en AW på fredagar osv. Tänker då telefonförsäljare, där borde de flesta ju vara unga människor ( jag är 21). Men är det värt att utsätta sig för yrket, telefonförsäljare, för att få roligare arbetskamrater ? Alla hatar ju liksom telefonförsäljare.
Nej. Som du säger, alla hatar telefonförsäljare på förekommen anledning. Kommer bli utskälld mest hela tiden.
Citera
2018-01-28, 20:20
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Som sagt, när det gäller ett sådant är roliga kollegor ett absolut måste för att väga upp hur mycket det suger att få nej nej nej....man måste ju få positiv energi.
Ett tag kan det nog vara ok om det är ett känt varumärke man säljer typ com hem. Nog svårare om man säger jag ringer ifrån [blabla] och de inte ens hört talas om det.
Citera
2018-01-28, 20:59
Medlem
EnGodForlorares avatar
Finns en hel del gubbar och gummor som jobbar med telefonförsäljning också. Sådana som blivit varslade från bruket och sedan Arbetsförmedlingen tvingat in i arbete.
Citera
2018-01-28, 21:06
Medlem
SoderortFTWs avatar
Telefonförsäljare är inte så illa det kan verka, inte om man säljer något som folk faktiskt behöver och är bra på att sälja, säljer man strumpor eller mirakelvitaminer eller något annat humbug är det nog värre.

Det är dock väldigt stillasittande och montomt, så inget för den med spring i benen. Just det stillasittande och repetetiva i det hela var det som fick mig att lessna totalt, och då jobbade jag ändå bara nån kväll i veckan efter plugget.
Citera
2018-01-28, 21:42
Medlem
Grankulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Telefonförsäljare är inte så illa det kan verka, inte om man säljer något som folk faktiskt behöver och är bra på att sälja, säljer man strumpor eller mirakelvitaminer eller något annat humbug är det nog värre.

Det är dock väldigt stillasittande och montomt, så inget för den med spring i benen. Just det stillasittande och repetetiva i det hela var det som fick mig att lessna totalt, och då jobbade jag ändå bara nån kväll i veckan efter plugget.
hmm, det är sant iofs. Har jobbat med växel inom reception i 2 veckor och det var lite väl stillasittande och repetitivt för min del. Kanske ska undvika telefonförsäljare ändå :/
Citera
2018-01-28, 21:43
Medlem
Citat:

Har du inga problem med en skitlön och att prata i telefon med ett fånigt manus så har jag bara en sak att säga dig..

kör!!!!

Har jobbat på tre olika telefonställen. Fyfan vilka roliga aw vi hade! Det kmr och går folk vilket är bra. Oftast är det dom roliga som stannar kvar som är lite knäppa en av mina arbetsgivare var laddtorsk så han gick in och drog linor på toaletten och var helt speedat haha!!

Snygga unga tjejer oxå! Man blir så jävla sammansvetsad i gruppen också så det är inte bara aw du kan räkna med utan riktigt fina hemmafestar !! Ps!! Gillar du inte jobbet så rök på eller ta tjack då blire faktiskt roligt att snacka skit med gamla rolf också i luren
Citera
2018-01-28, 21:57
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:

Telefonförsäljare är det i särklass sämsta "jobbet" (det är inget riktigt jobb) man kan få och verkligen inget du bör sträva efter.

Mina spontana tankar om nackdelar med telefonförsäljare som jobb:
-Skitdålig lön (15000 i månaden om du är skitduktig, annars ingenting)
-Provisionsbaserad lön (har du inte behövt oroa dig för ekonomin tidigare varje månad lär du göra det nu)
-Outhärdliga chefer som kommer springa förbi dig 10-15 ggr per timme och tjata att du ska sälja mer
-Prata i telefon med idioter 8 h per dag
-Sitt still dagarna i ända
-Ring runt folk som skriker, mordhotar dig och all möjlig skit
-Kränga osäljbara skitprodukter utan värde för kunden
-Sitta med folk som stinker rök (alla telefonförsäljare är storrökare)
-Ha låg status då alla hatar telefonförsäljare
-Dålig merit på CV:et, telefonförsäljare blir man om man inte kan få något annat jobb
Citera
2018-01-28, 23:33
Medlem
megacoolmans avatar
Om jag varit arbetslös och arbetsförmedlingen tvingat mig till att ta ett telefonförsäljarjobb så hade jag vägrat.
Eftersom ersättning då hade uteblivit så hade jag haft två val. Sälja sex till bögar och gamla kärringar, eller ta mitt liv. Det tredje tänkbara alternativet är att sitta utanför ICA och tigga, men den affärsidén är redan upptagen.
Citera
2018-01-28, 23:45
Medlem
killawifes avatar
Om du vill jobba i en miljö där folk blir arga på dig minst tio gånger om dagen, där dina kollegor gråter och där lönen är ungefär så pissdålig som den kan bli utan att vara olaglig så är det ju bara att köra på. Det som folk skriver är dock sant. ALLA hatar telefonförsäljare och det är knappast ett jobb man kan skryta med inför någon.
Vill du ha kollegor så sök inom vården. Det finns mycket jobb och det finns många olika roller. Det är inte bra betalt men bättre än telefonförsäljare.
Citera
2018-01-29, 00:13
Medlem
bombaccis avatar
Tveksamt om det är så roliga arbetskamrater du får som telefonförsäljare med. Jag har jobbat tidigare på olika callcenters, vissa av dem fick man inte ens ha persiennerna öppna för det kunde göra att man tappade fokus om man tittade ut ibland.

De som jobbade som telefonförsäljare var ofta skrytsamma och ögontjänare. Det fanns schyssta med men dessa slutade oftast snabbt. De som stannar kvar ett tag är sådana som sällan har någon direkt plan eller ambitioner förutom att kanske själva bli "coacher" på callcentret så de slipper ringa själva och kan vara "experter" o lära ut till andra unga stackare som behöver gå på myterna om hur lätt det är att sälja bara du följer manuset EXAKT som det står.

Du ska givetvis göra som du själv vill men låter som du har ett mycket trevligare jobb (om än lite långtråkigt) än att ha det lägsta av det lägsta jobbet som telefonförsäljare. Bättre du skaffar dig en hobby där du träffar andra i din ålder och slipper slava åt ett företag som kommer behandla dig som skit.
Citera
2018-01-29, 12:02
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Jag har jobbat som telefonförsäljare en period o planerar att ta en period till för att komma ut i arbetslivet igen.
inget jobb jag kan tänka mig att ha en längre period.
Fördelarna är att man utvecklar sociala skills samt argumentationsteknik man kommer ha nytta av när man gått vidare i arbetslivet.
Men för att klara jobbet krävs en av två saker. Antingen är man skrupelfri o blir ett svin eller så väljer man företag som har produkter man själv kan tänka sig köpa. Jag själv sålde pensionsförsäkringar o efter två veckor insåg jag att det bara var bluff o sade upp mig på stående fot.

Nu till det trista.
Du vill ha bra arbetskamrater. Jodå, rasterna är jävligt kul då alla är oblyga o vågar prata. Tyvärr är rasterna korta o arbetstid är arbetstid. Sitter du inte med ditt headset när rasten är slut fram till att nästa börjar så kommer du få fan av teamledaren som alltid är en snorunge som någon gång slagit säljrekord. Det är hans chefsmeriter.
AW är något som alltid planeras o jag var på de två första. När det planerades så var alla på. När de sedan inföll var det jag o några få gubbar till som hamnade på Harrys med lite öl.

Så som merit kan jag rekomendera ett år som telefonförsäljare. För att bygga kontaktnät så är tunnelbaneförare klart bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in