Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-29, 22:40
  #13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Jag har 6790 kr ungefär att leva på i månaden innan räkningarna är betalda. Dessutom får jag sjukt dåligt samvete om jag tvingas slänga någon mat.
Skulle aldrig slänga degen jag heller, går givetvis göra en massa gott även av en deg som inte jäser Sen så...jag får visserligen in betydligt mer på kontot än dig varje månad, men håller nog fast vid att inte heller din ekonomi är avhängig kostnaden för en deg, även om små kostnader givetvis påverkar en stramare budget mer.
Citera
2018-01-29, 23:20
  #14
Medlem
Låt den vila länge! Vanligtvis ska degen stå svalt, i kyl eller liknande, över natten. Går även att ställa degen varmt och jäsa den snabbare. Har väl aldrig riktigt känt det själv, men enda skillnaden ska vara att brödet blir mer "smakrikt" om degen står länge
Citera
2018-01-29, 23:55
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viltat
Låt den vila länge! Vanligtvis ska degen stå svalt, i kyl eller liknande, över natten. Går även att ställa degen varmt och jäsa den snabbare. Har väl aldrig riktigt känt det själv, men enda skillnaden ska vara att brödet blir mer "smakrikt" om degen står länge

Too late.
Citera
2018-01-30, 13:38
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Jag ställde en deg för en stund sedan som inte verkar ha jäst ett dugg. Ungefär hälften av jästiden har gått men degen verkar stendöd. Det skulle vara kallt vatten i enligt receptet så det hade jag i. Följde dock inte receptet helt utan hade ca 5 dl grahamsmjöl i. Det skulle vara 13 dl vetemjöl (det var franskbröd). Degen verkar, som sagt, inte ha jäst ett dugg och efter hälften av tiden borden den ju ha jäst lite.

Jag är annars en ganska van bagerska men har oftast inte bakat kalljäst bröd. Någon som vet om man kan göra något med degen om det inte funkar utom att slänga den?

Degen ska jäsa ca 1 timme.

hur mkt jäst hade du?

jag har bakat bröd i många år och skulle säga att om du rör ihop mjöl, vatten och jäst så är det 100% omöjligt att det inte jäser (så länge du inte stoppar degen i frysen)

om du säger degtemperatur, jästmängd och degvikt så kan vi säga hur länge jäsningen kommer att ta, tills nästa gång du bakar samma bröd
Citera
2018-01-30, 16:04
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
hur mkt jäst hade du?

jag har bakat bröd i många år och skulle säga att om du rör ihop mjöl, vatten och jäst så är det 100% omöjligt att det inte jäser (så länge du inte stoppar degen i frysen)

om du säger degtemperatur, jästmängd och degvikt så kan vi säga hur länge jäsningen kommer att ta, tills nästa gång du bakar samma bröd

25 mg jäst (stod att man skulle ha det i receptet).

Degtemperatur är jag inte säker på men det var kallt vatten (stod också i receptet).

Det skulle bli 2 limpor. Hur mycket degen vägde vet jag inte.
Citera
2018-02-07, 17:21
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
25 mg jäst (stod att man skulle ha det i receptet).

Degtemperatur är jag inte säker på men det var kallt vatten (stod också i receptet).

Det skulle bli 2 limpor. Hur mycket degen vägde vet jag inte.

Om du har 25g jäst (ett halvt paket) till 2 bröd så låter du det först jäsa till dubbel storlek i rumstemperatur (tar 1-2h beroende på).... sen formar du limpor och ställer in i kylen över natten... sen har de jäst upp.

Hur vet du om du har rätt mängd mjöl? Förhållandet mellan mjöl och vatten är 3 till 2 i en normal deg.

Tillexempel 900g mjöl, 600 g vatten.
Citera
2018-02-07, 18:37
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad är kostnaden för en deg...10-15 kr?


3-4 kr
Citera
2018-02-09, 12:06
  #20
Avstängd
demans avatar
Brukar ställa den i kylen över natten om jag jäser kallt, men tycker inte blir så stor skillnad i smak att det är värt den tiden. Kör hellre på vanligt sätt över ett element eller nåt. Brukar inte ta tid då utan går på känslan bara. Blir ett par tre timmar.

Använder alltid torrjäst och den behöver inte ha varm degvätska.

Mäter aldrig nånting, men brukar utgår från mängden degvätska 0,5-1 liter och sen fyller på med olika mjöl och grejer till den är lagom skön. Mortlad rosmarin är gott att blanda i.
Citera
2018-02-11, 00:04
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Brukar ställa den i kylen över natten om jag jäser kallt, men tycker inte blir så stor skillnad i smak att det är värt den tiden. Kör hellre på vanligt sätt över ett element eller nåt. Brukar inte ta tid då utan går på känslan bara. Blir ett par tre timmar.

Använder alltid torrjäst och den behöver inte ha varm degvätska.

Mäter aldrig nånting, men brukar utgår från mängden degvätska 0,5-1 liter och sen fyller på med olika mjöl och grejer till den är lagom skön. Mortlad rosmarin är gott att blanda i.

Jag hade gärna ställt den i kylen men vår kyl är ganska lite och redan fylld. Men iofs kanske man hade kunnat ställa den i förrådet.

Fast iofs, det här får bli en lärpeng.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback