Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-28, 16:06
  #1
Medlem
Bara-Robins avatar
Epoxy är dyrt. Glasfiber är överkomligt men fortfarande dyrt, och bygger man ett flertal prototyper med mindre skillnader så springer kostnaderna snabbt iväg till epoxy och glasfiber som ger en överdriven hållbarhet i prototypsyfte.
Jag söker därför efter någon form av lim som lämpar sig att använda på samma sätt som epoxy när man förstärker glasfiber, samt någon typ av hållbart tyg som kan fylla glasfiberns roll.
Finns det några sådana alternativ?
Citera
2018-01-28, 17:45
  #2
Medlem
Ska du bygga en stor plastbåt eller vad är problemet med att lägga en extra "hunka" för att få något som fungerar bra?
Citera
2018-01-28, 18:04
  #3
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Epoxy är dyrt. Glasfiber är överkomligt men fortfarande dyrt, och bygger man ett flertal prototyper med mindre skillnader så springer kostnaderna snabbt iväg till epoxy och glasfiber som ger en överdriven hållbarhet i prototypsyfte.
Jag söker därför efter någon form av lim som lämpar sig att använda på samma sätt som epoxy när man förstärker glasfiber, samt någon typ av hållbart tyg som kan fylla glasfiberns roll.
Finns det några sådana alternativ?

Polyester. Kostar ungefär hälften så mycket som epoxi. Glasfiberväv är redan billigare än de flests vanliga tyger så det finns inga billiga alternativ.
Citera
2018-01-28, 18:11
  #4
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedladdarman
Ska du bygga en stor plastbåt eller vad är problemet med att lägga en extra "hunka" för att få något som fungerar bra?

Jag kan inte gå in i detalj på vad jag tillverkar, men radiostyrda flygplan ligger närmast, så utgå från det.
Problemet är att jag utvecklar produkter och testar dessa i simulationer på dator i så hög grad det är möjligt. Men en datorsimulation säger bara så mycket, och det krävs sen att jag tillverkar ett flertal prototyper med mindre ändringar och testar för att samla in data på. Det blir en hel del prototyper kort sagt, och i de flesta av fallen så är det inte motiverat med så stark struktur som epoxy och glasfiber/kolfiber/kevlar ger när det endast är data om en liten detalj jag behöver.
Så problemet är att det inte bara blir en extra hundralapp, utan relativt många då jag bygger mycket prototyper som inte kräver den hållfastheten.

Bara som exempel på vad jag är ute efter så har jag experimenterat med vitlim utblandat med vatten och sedan tidningspapper. Styrkan räcker till prototyperna, men denna lösning är på tog för tung.

Så kanske vitlim och nylontyg t.ex. Så förslag av det slaget är jag ute efter.
Citera
2018-01-28, 18:14
  #5
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Polyester. Kostar ungefär hälften så mycket som epoxi. Glasfiberväv är redan billigare än de flests vanliga tyger så det finns inga billiga alternativ.
Ah glasfiber är billigt, så som du säger så är det egentligen inget problem. Men polyester säger du som alternativ till epoxy? Det var precis något sådant jag var ute efter så jag ska kolla upp detta! Tack snälla för ett bra svar!
Du råkar inte ha något tips på polyesterlim? Annars hittar jag säkert då jag kommer söka runt, men om du har erfarenhet och har något i huvudet så skulle det uppskattas med tips.
Tack!

Edit. Hittade massor när jag sökte runt och priset var som du sa mycket billigare så jag tror jag fått svar på vad jag behövde veta! Tack återigen, så ska jag köpa hem lite och testa.

Fler tips på lämpligt lim eller motsvarande mottages tacksamt också från andra skribenter, men jag tror jag är nöjd med polyesterlimet som svar tills vidare, så ska jag testa dess egenskaper framöver.
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2018-01-28 kl. 18:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback