Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-21, 14:11
  #373
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Så alla barnfria är ensamma själar som inte har partner, vänner och familj att umgås med.

Frågan är väl om de gör det en genomsnittlig vardag?
Citera
2018-05-21, 14:15
  #374
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Frågan är väl om de gör det en genomsnittlig vardag?

Fast du utgår ju från att alla barnfria är ensamma och kommer hem till en tom lägenhet. Jag umgås med min partner och vi kan roa oss med att gå på bio, spela biljard, gå ut och käka och dylikt. Inte jämt givetvis men då och då och jag uppskattar att vi inte har en unge att ta hänsyn till då vi gör sådana saker.
Citera
2018-05-21, 14:19
  #375
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Fast du utgår ju från att alla barnfria är ensamma och kommer hem till en tom lägenhet. Jag umgås med min partner och vi kan roa oss med att gå på bio, spela biljard, gå ut och käka och dylikt. Inte jämt givetvis men då och då och jag uppskattar att vi inte har en unge att ta hänsyn till då vi gör sådana saker.

Men det var inte poängen. Poängen var att många uttryckt sig väldigt negativt om barnfamiljens vardagsliv, och frågan var då om de flesta barnlösas vardag ser så mycket mer spännande ut uppspaltad på samma sätt.

Säkerligen går de flesta vuxna som har barn också ut på bio och äter m.m ibland också. Men går du på bio en genomsnittlig vardag? Blir många filmer det. Fine, du kanske kommer hem och lagar mat till din partner med, ni kanske sitter tillsammans vid middagsbordet när ni äter istället för framför TVn. Men hur är det så mycket mer spännande än att barnfamiljen äter tillsammans vid middagsbordet?
Citera
2018-05-21, 14:27
  #376
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Men det var inte poängen. Poängen var att många uttryckt sig väldigt negativt om barnfamiljens vardagsliv, och frågan var då om de flesta barnlösas vardag ser så mycket mer spännande ut uppspaltad på samma sätt.

Säkerligen går de flesta vuxna som har barn också ut på bio och äter m.m ibland också. Men går du på bio en genomsnittlig vardag? Blir många filmer det. Fine, du kanske kommer hem och lagar mat till din partner med, ni kanske sitter tillsammans vid middagsbordet när ni äter istället för framför TVn. Men hur är det så mycket mer spännande än att barnfamiljen äter tillsammans vid middagsbordet?

Jag lever inte ett speciellt spännande liv kan jag säga Jag undrade mest varför du utgick från att barnfria var ensamma? Antar att "gnället" beror på att många av oss barnfria tycker det verkar tråkigt att lämna och hämta på dagis och ha barn att ta hänsyn till om dagarna och på så sätt förlorar viss frihet. Sen vad man gör med friheten är ju givetvis upp till var och en. Men ja på det stora hela så ser väl antagligen inte vardagen som sådan jätteannorlunda ut.
Citera
2018-05-21, 14:30
  #377
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Jag lever inte ett speciellt spännande liv kan jag säga Jag undrade mest varför du utgick från att barnfria var ensamma? Antar att "gnället" beror på att många av oss barnfria tycker det verkar tråkigt att lämna och hämta på dagis och ha barn att ta hänsyn till om dagarna och på så sätt förlorar viss frihet. Sen vad man gör med friheten är ju givetvis upp till var och en. Men ja på det stora hela så ser väl antagligen inte vardagen som sådan jätteannorlunda ut.

Kanske blev mitt inlägg lite skevt, poängen var alltså inte så mycket att barnlösa skulle ha det SÄMRE t.ex genom att vara ensamma som att ett vardagsliv uppspaltad på schemapunkter antagligen inte ser så jättespännande och exotiskt ut för de allra flesta yrkesarbetande vuxna. Barnlösa får ett par timmar till egentid som antagligen oftast ägnas åt ngt som inte ser så jättespännande ut för utomstående, familjer med barn får mer tid med barnen vilket kan vara både härligt och jobbigt.

I slutändan kommer det ju ner till hur bra man själv trivs med punkterna på listan, med dem man lever ihop med eller att leva ensam, med sitt jobb, etc, trivs man bra med sakerna kan ju ett liv som ser skittråkigt ut uppspaltat på punkter vara underbart och trivs man inte med något av det är det förjävligt.
Citera
2018-05-21, 20:23
  #378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Många dissar mot barnfamiljer nu på slutet, läser jag.
Hade ju varit intressant att få höra hur ni 30-plussare UTAN barn spenderar er fantastiska vardag? Och hur ni tänker er att era barnlösa liv kommer att se ut om 10-20 år?
Det som jag tror att folk glömmer när de läser trådar som denna är att många beskriver småbarnstiden. Allmänt känt för att vara en riktigt påfrestande period. Men den går ju över och snart är barnen mer självgående. Inget mer hattande med lämningar och hämtningar på förskolan, inga matbråk med trotsiga treåringar osv.
Citera
2018-05-23, 08:53
  #379
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Kan bara hålla med. Gissar att det ser liknande ut med skillnaden att man kommer hem till en tom bostad, lagar något ointressant till sig själv och sätter sig framför datorn eller TVn direkt istället för att spendera tid med familjen. Självklart gör väl de flesta normala barnlösa något mer intressant ibland, men det gör ju barnfamiljerna med.

Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Många dissar mot barnfamiljer nu på slutet, läser jag.
Hade ju varit intressant att få höra hur ni 30-plussare UTAN barn spenderar er fantastiska vardag? Och hur ni tänker er att era barnlösa liv kommer att se ut om 10-20 år?


Det är just denna präktiga och högdragna attityd att vi barnlösa på nåt sätt bara MÅSTE slösa bort vår tid om vi inte fyller den med barnuppfödande som gör att vi irriterar oss på folk med barn. Det kan ju inte finnas något annat alternativ, för barn är ju bara sååå underbart, så medans ni fyller er tid "rätt", fyller vi den "fel". Men så är inte fallet, det är ju bara att läsa härinne, drar man bort barnuppfödandet från era scheman så består det i princip endast av "slappa framför tv'n 2 timmar till läggdags" medans vi kan fyllar övrig tid med att läsa, lära oss nåt nytt, träna, umgås med kompisar, spela gitarr eller vad fan som helst.

Poängen är att vi kan göra precis vad vi vill, när vi vill. Vill jag spela datorspel 48 timmar i sträck så kan jag göra det, vill jag ut och hajka eller campa så gör jag det, vill jag plugga på mina hobbies så gör jag det, vill jag resa så gör jag det. Och viktigast, vill jag slappa bort en helg så gör jag det med.
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2018-05-23 kl. 08:55.
Citera
2018-05-23, 17:12
  #380
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det är just denna präktiga och högdragna attityd att vi barnlösa på nåt sätt bara MÅSTE slösa bort vår tid om vi inte fyller den med barnuppfödande som gör att vi irriterar oss på folk med barn. Det kan ju inte finnas något annat alternativ, för barn är ju bara sååå underbart, så medans ni fyller er tid "rätt", fyller vi den "fel". Men så är inte fallet, det är ju bara att läsa härinne, drar man bort barnuppfödandet från era scheman så består det i princip endast av "slappa framför tv'n 2 timmar till läggdags" medans vi kan fyllar övrig tid med att läsa, lära oss nåt nytt, träna, umgås med kompisar, spela gitarr eller vad fan som helst.

Poängen är att vi kan göra precis vad vi vill, när vi vill. Vill jag spela datorspel 48 timmar i sträck så kan jag göra det, vill jag ut och hajka eller campa så gör jag det, vill jag plugga på mina hobbies så gör jag det, vill jag resa så gör jag det. Och viktigast, vill jag slappa bort en helg så gör jag det med.

Men nu var det ju emellertid så att det var du och några till som började dissa barnfamiljers prioriteringar. Det var ingen som dissade barnlösa innan det.
Så som man bäddar får man ligga!
Citera
2018-05-23, 22:06
  #381
Medlem
Nu utgår ni ju från att alla grejer man gör med barnen inte är grejer man vill göra. 9 gånger av 10 väljer jag hellre aktiviteter med barnen framför egna aktiviteter. Jag skulle kunna leja bort hämtningar, eller ha en barnvakt så att jag kan spela tv-spel en hel dag. Men jag VILL hämta mina barn, och jag VILL hellre leka med dom på eftermiddagen än spela tv-spel.
Citera
2018-05-27, 02:23
  #382
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Det tråkiga är ju att så många går på bluffen och mår dåligt för att de inte har perfekta liv.

Jag är nog ovalig på det sättet. Mår jag piss så berättar jag det. Tyvärr leder detta till ensamhet. Hatar att alla blivit "varumärken" och att allthandlar om en snygg fasad.

Jag är glad att jag lämnade familjelivet och bara har dottern då och då. Småbarnsåren var inte kul. Blev nästan alkis.

Jag tror faktiskt inte vår föräldrageneration hade samma press om det perfekta liv som vi har idag med instagram och facebook. Tittar man på folk på instagram och facebook verkar alla leva livet och bara glassa runt som om de vore miljonärer. Däremot ser man ju bara det bästaste av det bästa. En fasad enbart.

Många i denna tråd måste inse att vardagslivet är inte vad som visas på instagram och facebook för 99% för befolkningen.
Citera
2018-05-27, 02:30
  #383
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovkalibrig
Nej det är faan ingen lek att ha barn. När vi fick våra 3 inom 26 månader(varav en med bokstavsdiagnos) så var det bara att dra ett stort kryss i kalendern för de nästkommande 15 åren. Svintufft!! Vi gick i princip i väggen!! Särskilt som man ju "ska" göra karriär och snickra på kåken samtidigt som man skall underhålla ett socialt liv... dumt, jag vet!!
Vi hade perioder där vi inte mådde så bra, det kan jag säga. Sedan är det ju både himmel och helvete. Kan ge exempel på fantastiskt bra stunder och tillfällen under de här åren samtidigt som det som sagt var tufft. Något av det jobbigaste har varit att få skolan och lärarna att funka. Jag visste inte att man var tvungen att uppfostra dom också. Säkert 10 möten per år med skolvärlden!

Nu är de tonåringar festar lagom, tränar och sköter sig bra. Nu är det FANTASTISKT att ha (nästan vuxna) barn.

Ett tips - visserligen subjektivt - men ändå. Skaffa inte barn tätt. Detta är svinviktigt nu när alla jobbar. Man orkar liksom inte med flera små samtidigt. Ha minst 6-7 år emellan dom. Lycka till alla framtida förädrar! Se till att ta hjälp av nära och kära - det glömde vi helt bort

Fast hur ska man hinna med att ha minst 6-7 år mellan barnen då många skaffar barn när de är över 30 år idag.

Jag tror att folk måste inse att om de vill ha en stor familj så måste nog en i familjen gå ned och kanske bara jobba halvtid. För allas välbefinnande i familjen. Svårt annars. Man måste göra prioriteringar här i livet, man kan inte få allt.
Citera
2018-05-28, 15:17
  #384
Medlem
Nkpgisits avatar
Får som ångest när jag läser detta.
Barn är nog inget för mig alltså.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback