Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-28, 10:42
  #1
Medlem
swimmingpools avatar
Jag brukar använda min MacBook Air laptop, men det är så liten skärm på den så jag tänkte att jag ibland kanske kunde använda min 10 år gamla vita iMac som jag har stående vid sidan på mitt skrivbord.

(Den använder jag normalt sett bara till Photoshop eller Final Cut Express HD. Jag är fattig och köper därmed inte dom programmen till min laptop också.)

Eftersom jag är en teknisk idiot undrar jag om det går att göra den snabbare, den är så seg... Eller är det inte värd pengarna...?


Mac OS X Version 10.6.8
Processor: 2 GHz Intel Core Duo
Minne: 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM
Citera
2018-01-28, 11:03
  #2
Medlem
Ja det skulle vara om du satte i en SSD disk och mera Ram minne!
Om du nu tycker det är värt satsa på en så gammal dator

https://eshop.macsales.com/upgrades/...nternal-drives

Jag skulle börja kolla efter en nyare Imac 2012 och framåt
Citera
2018-01-28, 11:14
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lgswe
Ja det skulle vara om du satte i en SSD disk och mera Ram minne!
Om du nu tycker det är värt satsa på en så gammal dator

https://eshop.macsales.com/upgrades/...nternal-drives

Jag skulle börja kolla efter en nyare Imac 2012 och framåt
Ja det är klassikern och gör underverk!

Stoppa sedan i OSX Snow Lion + uppdateringar, och alla dina andra program du räknar upp.

Nöjessurfa helst inte då Apple inte har säkrat systemet på ett par år.

Alternativt säljer du den...
Citera
2018-01-28, 19:39
  #4
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lgswe
Ja det skulle vara om du satte i en SSD disk och mera Ram minne!
Om du nu tycker det är värt satsa på en så gammal dator

https://eshop.macsales.com/upgrades/...nternal-drives

Jag skulle börja kolla efter en nyare Imac 2012 och framåt
Vad tror du det sammanlagt kommer gå på ungefär...?
Men en ny Imac är väl svindyr? Jag är fattig faktiskt.
Citera
2018-01-28, 19:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Vad tror du det sammanlagt kommer gå på ungefär...?
Men en ny Imac är väl svindyr? Jag är fattig faktiskt.
Beror ju på om du ska köpa ny eller begagna!
Får kolla Blocket Tradera eller Mtorget
Där får du ganska bra fingervisning på vad dom kostar begagnad
Eller så köper du en Ny.Sen är det 27-tum eller den mindre?
Citera
2018-01-28, 22:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lgswe
Beror ju på om du ska köpa ny eller begagna!
Får kolla Blocket Tradera eller Mtorget
Där får du ganska bra fingervisning på vad dom kostar begagnad
Eller så köper du en Ny.Sen är det 27-tum eller den mindre?

Lgswe, en vit iMac från 2007 är förmodligen en "Late 2006" och såldes antingen som 20- eller 24-tummare. 27-tums iMac ersatte de silverfärgade 24-tummarna när "Late 2009" presenterades.

TS, enligt programmet och appen "MacTracker" så går det att trycka in 4 GB RAM-minne i din vita iMac, men den kan bara adressera 3 GB.

Nyaste OS för modellen är Mac OS X 10.7.5 (Lion). Du får visserligen tillgång till en nyare Safaribrowser i Lion (senast uppdaterad 2014, om jag minns rätt), men den fungerar inte längre optimalt till alla webbsidor. Jag brukar testa med Firefox i Lion när Safari inte vill fungera.

TS, om det är viktigt för dig att köra datorn i Classic-läge (Mac OS 9-program) så ska du behålla Mac OS X 10.6.8 (Snow Leopard). Möjligheten att köra Classic försvann när 10.7 Lion kom.

Den enda uppdateringen som jag skulle göra är möjligen att bygga ut RAM-minnet. Därefter så skulle jag göra en ominstallation av ditt Snow Leopard-system, det kan snabba upp burken. Eller så kan du ta steget upp till Mac OS Lion, men jag vill minnas att det är ett något "tyngre" system än Snow Leopard.

Uppgradering från hårddisk till SSD har jag ingen egen erfarenhet av.

TS, om du inte vill lägga ut en endaste spänn så kan du testa att enbart installera om systemet och se om datorn blir snabbare.
Citera
2018-01-28, 22:37
  #7
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godanli
TS, om det är viktigt för dig att köra datorn i Classic-läge (Mac OS 9-program) så ska du behålla Mac OS X 10.6.8 (Snow Leopard). Möjligheten att köra Classic försvann när 10.7 Lion kom.

Classic går överhuvudtaget inte att köra på en Intel-Mac. En PPC-Mac med OS X 10.4, där gick det. I dagsläget är det väl kanske för att kunna köra nåt gammalt spel eller så.

En SSD skulle göra datorn snabbare och det är ganska lätt att byta disk, om det är värt pengarna får väl TS avgöra. När man ändå inte kan köra en modern version av macOS så kanske man ska testa med någon Linux-dist.
Citera
2018-01-29, 00:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Classic går överhuvudtaget inte att köra på en Intel-Mac. En PPC-Mac med OS X 10.4, där gick det. I dagsläget är det väl kanske för att kunna köra nåt gammalt spel eller så.

Tack för rättelsen.

Du har rätt i att möjligheten att starta i Classic försvann efter Mac OS X 10.4.XX. Jag tänkte egentligen på Rosetta, möjligheten att köra PowerPC-program på en Mac med Intelprocessor. Det går att använda Rosetta upp till och med Mac OS X 10.6.8, men inte i senare system.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rosetta_(software)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback