Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-30, 12:52
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Du verkar ju ha bra koll. Skulle detta funka:
Ja troligtvis.

Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hänger du med på hur jag menar?
Nej egentligen inte...

Låt mig förklara det så här istället:

Du har hittat det inkommande paret på vinden. Bra!

Du har 'fått' ett xDSL-modem från Telia:
  • Då har det högst sannolikt ett "gristryne" för anslutning till första telejacket.
  • Modemet har sannolikt ett RJ11/RJ45 för sin anslutning till DSL/WAN/Internet, samt ett eller flera RJ45 för Ethernet/LAN
  • Det medföljer också en "splitter" som:
    • I vissa fabrikat/leveranser är hopbyggd med gristrynet och fast monterad sladd som passar i modemet.
    • I andra fabrikat/leveranser är en egen "klump" och med sladdar som använder en, två tre eller fyra RJ-kontakter för kopplingen mellan gristryne-hanen och RJ-honan i xDSL-modemet.
  • Som andra medlemmar vänligen påpekat så kan det i vissa fall vara dumt att hoppa över splittern

Signalen från inkommande telepar är Analog hela vägen till xDSL-modemet och ska därmed "hanteras varsamt" om man är mån om att kunna uppnå maximal bandbredd på DSL-abb.
Dvs även på båda sidorna om splittern!

Om det var jag själv som skulle ha det du beskriver så skulle jag:
  1. Från TVn dra en lagom lång Ethernet-patchkabel till en undangömd plats som ändå är lätt att strömansluta, inspektera lysdioderna och nå knapparna och med god luftväxling. Det är en bra plats för din hemmarouter om du har en sån, annars xDSL-modemet ensamt.
  2. Sedan skulle jag ansluta de medlevererade kablarna med splitter och gristryne, samt dra ut dem till sin fulla längd.
  3. När det "ser snyggt ut" så skulle jag förlänga det inkommande teleparet hela vägen till den plats som blev lämpligt för "gristrynet" och antingen montera en gristryne-hona där, eller skruva in trådparet direkt i gristrynets nedre kontaktpar.
Man vill INTE ha:
  • Hoprullade telefonsladdar före modemet.
  • Onödiga/extra skarvar eller kontakter på telefonsladdarna före modemet.

En bra poäng med detta är också att du kan med gott samvete svara "Ja, jag har följt anvisningarna på pricken", om du skulle behöva snacka med operatörens (Telias) support om DSL-abonnemanget.
Citera
2018-01-30, 16:06
  #14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Finns ej ström där inkommande tele är.


Det måste väl finnas en lampa där iallafall? Då tar man en en sån här hederlig Adapter/uttag för E27 sockel:
https://www.byggahus.se/forum/thread...-sockel.72959/

Modemet däruppe med kort sladd till telejacket. Sen har du ju CAT6 dragen till där du har TVen. Där sätter du en switch som ger flera LAN-portar eller en router kopplad som en accesspunkt.
Citera
2018-01-30, 16:20
  #15
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hej!

Ska precis dra om inkommande telefonkabel i huset så att den kommer till den plats jag har teven. I övrigt kommer jag inte ha några fler telefonuttag. Tanken är att använda mig av en CAT6-kabel, vilket jag har läst skall gå finemang. Men själva kontakterna - finns det något smart sätt som innebär att jag inte behöver montera själva telefonjacket där jag sedan måste plugga i den groteskt stora kontakten som man får med av Telia till sitt modem?

Går det att på något vis använda sig av RJ11 eller RJ45-keystone eller liknande istället för att slippa detta?

Du vet att fast förläggning av telefonkabel kräver elbehörighet och går under starkströms direktivet ?
Ingen bra idé att koppla saker till telejacket då åskväder slaktar dagens elektronik effektivt. När jag körde ADSL så gick det 3-6 modem/routers per år och en del inkopplade datorer och TV apparater.

Numera kör jag trådlöst och Mobilt bredband och det fungerar bra (30-55Mbit) Wifi i huset är att föredra i de flesta lägen.
Citera
2018-01-30, 18:09
  #16
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Kan du inte ha modemet där kabeln kommer in och sedan köra wifi resten av sträckan? Finns ju extenders om du behöver.

Som andra redan påpekat - är du säker på att nätverkskabel ger samma impedans som vanlig telekabel?

Knappast det som är det stora bekymret.. Kablarna skall ha samma area. En nätverkskabel har betydligt mindre area än en original telenätskabel.. Brukar vara 0,75 i äldre fastigheter och 4x0,5 i lite modernare.

Cat8 har lite större area (0,23) men det är fortfarande mindre än halva arean av en telekabel.
Vid ringsignaler kan det bli 110v Växelspänning annars runt 48V. Vid ett inkommande samtal skickar telestationen ut en ringspänning på cirka 110 volt, 20 hertz (76 volt nominellt).

Så 0,23mm2 är lite klenaste laget.Speciellt på en cat6 nätverkskabel.
Citera
2018-01-30, 23:48
  #17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Knappast det som är det stora bekymret.. Kablarna skall ha samma area. En nätverkskabel har betydligt mindre area än en original telenätskabel.. Brukar vara 0,75 i äldre fastigheter och 4x0,5 i lite modernare.

Cat8 har lite större area (0,23) men det är fortfarande mindre än halva arean av en telekabel.
Vid ringsignaler kan det bli 110v Växelspänning annars runt 48V. Vid ett inkommande samtal skickar telestationen ut en ringspänning på cirka 110 volt, 20 hertz (76 volt nominellt).

Så 0,23mm2 är lite klenaste laget.Speciellt på en cat6 nätverkskabel.

Det finns ju ingen ringklocka i modemen som drar mycket ström. Ingen effekt utan ström sa redan doktor Ohm.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-01-30 kl. 23:50.
Citera
2018-01-31, 06:07
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Modemet däruppe med kort sladd till telejacket. Sen har du ju CAT6 dragen till där du har TVen. Där sätter du en switch som ger flera LAN-portar eller en router kopplad som en accesspunkt.
Men det blir jobbigare att observera lysdioderna och att manuellt starta om modemet med vindslokaliseringen.

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Du vet att fast förläggning av telefonkabel kräver elbehörighet och går under starkströms direktivet ?
Vad du var rolig nu. (Och trådlöst är och förblir bara en nödlösning för de verkligt rörliga tillämpningarna.)

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det finns ju ingen ringklocka i modemen som drar mycket ström. Ingen effekt utan ström sa redan doktor Ohm.
Just det.
@TS: Ignorera alla kommentarer om kabelarea i denna tråd.
Citera
2018-02-01, 11:18
  #19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Du vet att fast förläggning av telefonkabel kräver elbehörighet och går under starkströms direktivet ?


Nej, telefonikabel räknas som svagström. Detta eftersom strömmen aldrig får uppgå till mer än max 20 mA.

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Knappast det som är det stora bekymret.. Kablarna skall ha samma area. En nätverkskabel har betydligt mindre area än en original telenätskabel.. Brukar vara 0,75 i äldre fastigheter och 4x0,5 i lite modernare.

Cat8 har lite större area (0,23) men det är fortfarande mindre än halva arean av en telekabel.
Vid ringsignaler kan det bli 110v Växelspänning annars runt 48V. Vid ett inkommande samtal skickar telestationen ut en ringspänning på cirka 110 volt, 20 hertz (76 volt nominellt).

Så 0,23mm2 är lite klenaste laget.Speciellt på en cat6 nätverkskabel.

Nej, eftersom strömmen är max 20 mA så är en kabelarea på 0.23 mm fullt tillräcklig även på relativt långa avstånd. Med 110V ringsignal får ringklockan dra max 2 watt, men det går att överföra 150-200 mA på en 0.23 mm kabel utan problem vilket nyttjas t.ex. vid power on ethernet där man belastar uppåt 6-8 watt per kabelpar.

Det viktigaste när man drar telefonikabel är att man använder twinnad kabel lägst CAT1 för den platta flatkabel som man ofta drog förr inomhus i bostäder har dåliga egenskaper och tar lätt upp störningar t.ex. från högtalare, mobiltelefoner osv. CAT6 är fullt godkänd som telefonikabel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback