Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-28, 06:28
  #1
Medlem
pantywankers avatar
Har fått ett par extra lediga dagar och mitt lager är nästan slut. Skakade ur den sista kolsyran för ca en timme sedan. Jag kommer givetvis att ta häverten i ytlagret på dunken och inte köra ner den i botten.
Hur snabbt kan jag förvänta mig att det finns några liter drickbart att ta från toppen?
Citera
2018-01-28, 06:37
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Har fått ett par extra lediga dagar och mitt lager är nästan slut. Skakade ur den sista kolsyran för ca en timme sedan. Jag kommer givetvis att ta häverten i ytlagret på dunken och inte köra ner den i botten.
Hur snabbt kan jag förvänta mig att det finns några liter drickbart att ta från toppen?

Vad är det du har jäst då?
Visst går det att dricka omedelbart, men "drickbart" i betydelsen gott är det inte. När jag sysslade som mest med hembryggning brukade jag lagra öl i minst en månad, vin i ett halvår. Det grumliga du ser i "dunken" är jäst, dvs. ren B-vitamin. Får man i sig för mycket B-vitamin kan man få lös mage.
Citera
2018-01-28, 08:16
  #3
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vad är det du har jäst då?
Visst går det att dricka omedelbart, men "drickbart" i betydelsen gott är det inte. När jag sysslade som mest med hembryggning brukade jag lagra öl i minst en månad, vin i ett halvår. Det grumliga du ser i "dunken" är jäst, dvs. ren B-vitamin. Får man i sig för mycket B-vitamin kan man få lös mage.
Okej dålig beskrivning sorry. Det är en sats Rulles 7 dagarsvin röd. Det jag gjorde nu för några timmar sedan var att släng i jässtopp samt klarning och ruska ur kolsyran.
Citera
2018-01-28, 08:20
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Okej dålig beskrivning sorry. Det är en sats Rulles 7 dagarsvin röd. Det jag gjorde nu för några timmar sedan var att släng i jässtopp samt klarning och ruska ur kolsyran.

Tar en dag eller två för grumlet att sjunka till bottnen. Tappa om, och tappa på flaskor. Går som sagt dricka redan nu, men särskilt gott är det inte. Samt att magen kan bli lös.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback