Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-29, 23:09
  #13
Medlem
DigitalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Saken är den att det aldrig blir bra med köpt tema som någon halvmänniska skall "fixa" så det blir en hemsida. Det brukar sluta med att några saker på sidan inte blir riktigt bra.

Men hur mycket pengar du skall lägga (professionell nivå) avgörs väl av vilken nivå din business ligger på. Skall du sälja hemmastickade tröjor och räknar med att tjäna någon tusenlapp i månaden så försöker du hitta ett enkelt billigt alternativ. Men skall detta bli en försörjande business, kanske med anställda så gör inte niten att hålla in på professionalismen på säljande plattform. Det är lite som att H&M skulle öppna butik med interiör från Myrornas. Då skulle kunderna vända i dörren. Men om Lenas Marmelad hade en liten lokal med en hylla från Myrornas där hon ställde upp sin hemmagjorda marmelad så skulle man köpa konceptet.

Okej, då hänger jag med. Det finns alltså ingen direkt säkerhets-risk. Det är (fortfarande) väldigt liten skala så det är lungt. Tack för hjälpen
Citera
2018-01-30, 07:52
  #14
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalGuy
Hej!
Jag är ute efter att skaffa en domän när jag råkade se detta:
https://www.loopia.se/domannamn/domanskydd/
Är det sant det som de påstår, att folk kan kapa ens domän? Eller klarar jag mig bra utan deras domänskydd?

Tack på förhand!

Mycket skitsnack i den här tråden. Det Loopia säljer här är skyddad information i WHOIS, så dina personuppgifter inte syns där efter du registrerat en domän. Hur viktigt du tycker det är är upp till dig. Om dina personuppgifter kommer finnas på hemsidan som domänen pekar på så gör det ingen större skillnad egentligen. Det är upp till dig hur "skyddad" du vill känna dig.

Vad gäller squarespace/wix/wp-tema så finns det ingen nackdel med något av dom alternativen om du jämför med att betala någon som skapar hemsidan åt dig från scratch. Squarespace och wix har intuitiva gränssnitt där du kan göra det mesta själv utan HTML/programmering så det är helt klart ett giltigt alternativ.
Citera
2018-01-30, 08:11
  #15
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Mycket skitsnack i den här tråden. Det Loopia säljer här är skyddad information i WHOIS, så dina personuppgifter inte syns där efter du registrerat en domän. Hur viktigt du tycker det är är upp till dig. Om dina personuppgifter kommer finnas på hemsidan som domänen pekar på så gör det ingen större skillnad egentligen. Det är upp till dig hur "skyddad" du vill känna

Fast är det ändå inte lite oklart vad de faktiskt säljer? De listar:

  1. Maskerar adressuppgifter i Whois-databasen
  2. Förhindrar domänrelaterad skräppost
  3. Motverkar domänkapare
  4. Skyddar mot förföljelser och trakasserier
  5. Inkluderar en anonym e-postadress som kan vidarebefordra e-post till dig
  6. Maskerar alla dina personuppgifter

Endast punkt 1 och 6 handlar ju om det du pratar om, att maskera personuppgifter i whois-databasen. Punkt 5 ä väl rätt uppenbart vad det innebär, men punkt 2-4 är rätt otydliga, tycker jag. 2 kan kanske vara SPF/DKIM, 3 kan kanske vara DNSSEC, men bara folk som förstår marketingska kan vara säkra. Punkt 4 är fullständigt obegriplig.
__________________
Senast redigerad av vhe 2018-01-30 kl. 08:24.
Citera
2018-02-05, 08:01
  #16
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Fast är det ändå inte lite oklart vad de faktiskt säljer? De listar:

  1. Maskerar adressuppgifter i Whois-databasen
  2. Förhindrar domänrelaterad skräppost
  3. Motverkar domänkapare
  4. Skyddar mot förföljelser och trakasserier
  5. Inkluderar en anonym e-postadress som kan vidarebefordra e-post till dig
  6. Maskerar alla dina personuppgifter

Endast punkt 1 och 6 handlar ju om det du pratar om, att maskera personuppgifter i whois-databasen. Punkt 5 ä väl rätt uppenbart vad det innebär, men punkt 2-4 är rätt otydliga, tycker jag. 2 kan kanske vara SPF/DKIM, 3 kan kanske vara DNSSEC, men bara folk som förstår marketingska kan vara säkra. Punkt 4 är fullständigt obegriplig.

Nej, alla punkter handlar om samma sak. Dina personuppgifter finns inte med i whois, så du kan inte få skräppost, bli "förföljd eller trakasserad" och ingen kan låtsas vara du för att kapa domänen. Exakt hur domänkapning går till är lite oklart över huvud taget, men om det nu finns registrarer som är så korkade att dom låter en domän bli kapad bara för att jag utger mig för att vara någon annan så kanske det är bra att poängtera detta?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback