Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-28, 01:24
  #1
Medlem
DigitalGuys avatar
Hej!
Jag är ute efter att skaffa en domän när jag råkade se detta:
https://www.loopia.se/domannamn/domanskydd/
Är det sant det som de påstår, att folk kan kapa ens domän? Eller klarar jag mig bra utan deras domänskydd?

Tack på förhand!
Citera
2018-01-28, 01:39
  #2
Medlem
XaoqcHs avatar
De förklarar inte vad de menar så du kan anta att det är skitsnack. Har ägt dussintals domäner under åren och aldrig blivit av med en enda pga kapningar. Däremot kan det vara skönt att slippa ha sina adressuppgifter i diverse databaser.
Citera
2018-01-28, 02:11
  #3
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Kanske är någon form av DNSSEC som erbjuds.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Doma...ity_Extensions
Citera
2018-01-28, 08:07
  #4
Medlem
kalkryggars avatar
Dom vill rida på vågen om identitetskapningar. Jag tycker den grejen gör dom oseriösa och därför skulle jag undvika dom som säljer en sån tjänst. Ett ärligt och tryggt företag skulle aldrig sälja en sån blufftjänst.
Citera
2018-01-28, 11:49
  #5
Medlem
DigitalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
De förklarar inte vad de menar så du kan anta att det är skitsnack. Har ägt dussintals domäner under åren och aldrig blivit av med en enda pga kapningar. Däremot kan det vara skönt att slippa ha sina adressuppgifter i diverse databaser.

Alltså de påstår att man får bort sitt namn frå whois-sökningar. Jag sökte runt på flertalet svenska hemsidor på en whois-sökare jag hittade på google (https://www.whois.com/whois/) och då får man inte upp något annat än någon text om copyright-lag. Kan jag anta att det är skitsnack då?
Citera
2018-01-28, 11:50
  #6
Medlem
DigitalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Dom vill rida på vågen om identitetskapningar. Jag tycker den grejen gör dom oseriösa och därför skulle jag undvika dom som säljer en sån tjänst. Ett ärligt och tryggt företag skulle aldrig sälja en sån blufftjänst.

Har du något förslag på ett sånt företag? Helst skulle man vilja kunna banka på deras dörr om något går snett men utländska företag går väl också bra. Jag funderar lite på Squarespace, är de något bra? Man ser ju dem så ofta på youtube-reklam
Citera
2018-01-28, 12:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalGuy
Hej!
Jag är ute efter att skaffa en domän när jag råkade se detta:
https://www.loopia.se/domannamn/domanskydd/
Är det sant det som de påstår, att folk kan kapa ens domän? Eller klarar jag mig bra utan deras domänskydd?

Tack på förhand!

Som det står längre ner på den sidan, skaffar du en .se- eller .nu-toppdomän som privatperson eller enskild firma behöver du nog inget sådant skydd eftersom IIS (som ansvarar för dessa toppdomäner) endast lämnar ut ditt för- och efternamn efter en personlig förfrågan.

Skaffar du en icke-svensk toppdomän (som ej kontrolleras av IIS) exempelvis .com så skulle jag rekommendera dig att skaffa ett sådant skydd (men behöver inte nödvändigtvis vara Loopias domänsskydd, finns andra företag där ute som levererar liknande tjänster), det är ju inte så trevligt att visa upp sitt namn, telefonnummer, address och email publikt för alla i WHOIS-databasen med tanke på spam, telefonförsäljare och identitetskapningar.
__________________
Senast redigerad av fettklumpen 2018-01-28 kl. 12:49.
Citera
2018-01-28, 15:50
  #8
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalGuy
Har du något förslag på ett sånt företag? Helst skulle man vilja kunna banka på deras dörr om något går snett men utländska företag går väl också bra. Jag funderar lite på Squarespace, är de något bra? Man ser ju dem så ofta på youtube-reklam

Allt beror på vad du skall ha hemsidan till. Är det till ett företag eller att det är viktigt för dig så håll dig borta från lösningar som Squarespace, Vix, köpta-wp-teman-som-skall-konfigureras. Även om en webbyrå kostar så kommer du att tjäna på det i längden.

Är sidan nåt halvskit som inte är så viktigt så be någon slänga ihop dom funktioner du vill ha på en wp-sida lite snabbt där du inte har krav på design osv och släng till honom 3-4 tusen. Be honom också hjälpa dig sätta upp en domän och konto och ge honom 5 tusen. Visst kör på Loopia men håll dig borta från idiottillägg som det du frågar om.

Men som sagt. Skall du sälja saker på sidan eller tjäna pengar på det så håll dig ap-långt borta från Squarespace och övrigt jag listade ovan. Speciellt skall du spotta åt Vix. Det blir aldrig riktigt bra.
Citera
2018-01-28, 16:32
  #9
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Dom vill rida på vågen om identitetskapningar. Jag tycker den grejen gör dom oseriösa och därför skulle jag undvika dom som säljer en sån tjänst. Ett ärligt och tryggt företag skulle aldrig sälja en sån blufftjänst.

Det är vad nyliberalism går ut på.
Kan du tjäna en hacka på att sälja avlatsbrev eller stilla folks oro så är det inget fel i det typ.

Besök ditt lokala Apotek och kolla vad de gör reklam för på disken.

En "vc anka" som påstås bryta ned medicin i din urin.
De skriver till och med ut att det är en "unik" produkt och du uppmanas samtidigt att göra ditt för miljön.

ONT: Domänkapning går ut på att om det finns ett stort företag som det går massor med trafik till så kommer det dels att bli korruption i dns namnupplösningen och folk kommer bokstavligt talat att stava fel.

Om vi nu vill kapa säg Nordeas kunder så köper vi upp domäner av den här typen:

Nordes.se
Norgea.se
Nordfa.se
Nofdea.se

Osv. Det kallas för bit-squatting.
Genomgång finns här.
https://www.youtube.com/watch?v=aT7mnSstKGs
https://www.youtube.com/watch?v=yQqWzHKDnTI

Det Loopia hävdar är mao att de skall registrera alla möjliga felstavningar eller förvanskningar av din adress för 99 kr i månaden. Hade de en egen toppdomän, typ .lo så skulle det teoretiskt sett vara möjligt. Nu är det bara snake oil.
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2018-01-28 kl. 17:16.
Citera
2018-01-28, 19:15
  #10
Medlem
janwindahls avatar
Flyttar den här lite.

Övriga nätverksdiskussioner --> Webbhotell och webbserver
/Moderator
Citera
2018-01-28, 22:52
  #11
Medlem
DigitalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Allt beror på vad du skall ha hemsidan till. Är det till ett företag eller att det är viktigt för dig så håll dig borta från lösningar som Squarespace, Vix, köpta-wp-teman-som-skall-konfigureras. Även om en webbyrå kostar så kommer du att tjäna på det i längden.

Är sidan nåt halvskit som inte är så viktigt så be någon slänga ihop dom funktioner du vill ha på en wp-sida lite snabbt där du inte har krav på design osv och släng till honom 3-4 tusen. Be honom också hjälpa dig sätta upp en domän och konto och ge honom 5 tusen. Visst kör på Loopia men håll dig borta från idiottillägg som det du frågar om.

Men som sagt. Skall du sälja saker på sidan eller tjäna pengar på det så håll dig ap-långt borta från Squarespace och övrigt jag listade ovan. Speciellt skall du spotta åt Vix. Det blir aldrig riktigt bra.

Jahopp, nu var det faktiskt så att jag hade tänkt att sälja saker på hemsidan. Blir Loopia också en av de jag ska hålla mig borta ifrån då? Har inga problem att betala någon för arbetet men hur illa är det verkligen att använda färdiga teman? Vad kan hända?

Tack för hjälpen
Citera
2018-01-29, 11:22
  #12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalGuy
Jahopp, nu var det faktiskt så att jag hade tänkt att sälja saker på hemsidan. Blir Loopia också en av de jag ska hålla mig borta ifrån då? Har inga problem att betala någon för arbetet men hur illa är det verkligen att använda färdiga teman? Vad kan hända?

Tack för hjälpen

Saken är den att det aldrig blir bra med köpt tema som någon halvmänniska skall "fixa" så det blir en hemsida. Det brukar sluta med att några saker på sidan inte blir riktigt bra.

Men hur mycket pengar du skall lägga (professionell nivå) avgörs väl av vilken nivå din business ligger på. Skall du sälja hemmastickade tröjor och räknar med att tjäna någon tusenlapp i månaden så försöker du hitta ett enkelt billigt alternativ. Men skall detta bli en försörjande business, kanske med anställda så gör inte niten att hålla in på professionalismen på säljande plattform. Det är lite som att H&M skulle öppna butik med interiör från Myrornas. Då skulle kunderna vända i dörren. Men om Lenas Marmelad hade en liten lokal med en hylla från Myrornas där hon ställde upp sin hemmagjorda marmelad så skulle man köpa konceptet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback