Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-18, 21:36
  #10645
Medlem
Kokplattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTF
Svårt det här med Grafit/Stålskaft.

Spelar just nu med Cobra CXI-järn med grafitskaft.
180cm, förmodligen mycket starkare än medelsvensson och slår 9a ca 140m, 7a 185, drive ca 280m.

Borde jag byta till stålskaft iom att jag slår hyfsat långt? Är det korrekt uppfattat att jag kommer slå kortare med stål men med bättre precision?

Hcp 23,3, tog grönt kort för en månad sen

Oj, om du talar sanning med dina längder så är det ju verkligen INTE grafitskaft som gäller för dig. Du ska troligtvis ha X-stiff på skaften (eller stiff), självklart stålskaft. Du kommer inte slå kortare och precisionen lär inte förändras direkt skulle jag gissa. Kolla upp custom fitting med en seriös golfshop är mitt tips.
Citera
2017-07-18, 21:54
  #10646
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FTF
Svårt det här med Grafit/Stålskaft.

Spelar just nu med Cobra CXI-järn med grafitskaft.
180cm, förmodligen mycket starkare än medelsvensson och slår 9a ca 140m, 7a 185, drive ca 280m.

Borde jag byta till stålskaft iom att jag slår hyfsat långt? Är det korrekt uppfattat att jag kommer slå kortare med stål men med bättre precision?

Hcp 23,3, tog grönt kort för en månad sen

Att du en månad efter att ha tagit grönt kort, slår en J7 ca 40 meter längre än average för PGA-proffs är onekligen imponerande.
Citera
2017-07-18, 23:15
  #10647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benja
Tjenare.

Jag har tagit upp golfen igen i år efter 1,5 decenniers års uppehåll. Har nu gått ungefär 10 rundor i år och tycker jag har spelat hyfsat hittills. Dessa rundor har gjorts med min fars 23 år gamla bladklubbor (Macgregor tour VIP) och jag har märkt att det mest är på järnen jag har tappat slag.
Har googlat en hel del och var precis och köpte ett nytt järnset på Dormy. Det blev Wilsons D-100, är det någon här som kan säga om jag valde ett bra set att börja min golfkarriär med? Eller finns det något annat prisvänligt jag borde kolla närmre på?
Även jag kör också på ett set D-100, mycket prisvärda klubbor
Citera
2017-07-19, 12:19
  #10648
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokplatta
Oj, om du talar sanning med dina längder så är det ju verkligen INTE grafitskaft som gäller för dig. Du ska troligtvis ha X-stiff på skaften (eller stiff), självklart stålskaft. Du kommer inte slå kortare och precisionen lär inte förändras direkt skulle jag gissa. Kolla upp custom fitting med en seriös golfshop är mitt tips.
Finns grafit som är precis lika bra som stål för oss som slår hårt, dock helt andra priser på dom skaften.
Citera
2017-07-19, 12:22
  #10649
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sittnerikanoten
Att du en månad efter att ha tagit grönt kort, slår en J7 ca 40 meter längre än average för PGA-proffs är onekligen imponerande.
Alla proffsen kan slå sin J7 180+ att dom väljer att inte göra det är en annan femma. Anledningen att han slår så långt är troligtvis för att han har mjuka skaft så när han träffar rätt och kicken från flexet skjuter på, dock lär ju precisionen inte vara på topp. (utan att ha sett han svinga)
Citera
2017-07-20, 00:10
  #10650
Medlem
FTFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokplatta
Oj, om du talar sanning med dina längder så är det ju verkligen INTE grafitskaft som gäller för dig. Du ska troligtvis ha X-stiff på skaften (eller stiff), självklart stålskaft. Du kommer inte slå kortare och precisionen lär inte förändras direkt skulle jag gissa. Kolla upp custom fitting med en seriös golfshop är mitt tips.

Tack för hjälpen, ja ligger kring de längderna brukar t.ex. på de flesta kortare par 3 slå förbi green om jag slår med 7a och tar i så spelar dem nästan alltid med 9a om de inte är 170m<. Kortare par 4 har jag drivat förbi green på utslaget har t.ex. en par 4 på min klubb som är 265m där jag träffat ruffen bakom green. På rangen slår jag kortare natuligtvis, men det är inte så konstigt iom att en rangeboll går mycket mycket kortare än t.ex. en Pro V1

Kan jag förvänta mig bättre precision med stålskaft? Att det ger mer feedback i händerna så att säga är väl inget jag direkt känner ett behov av tror jag. Får nog åka till Dormy och testa lite

Citat:
Ursprungligen postat av sittnerikanoten
Att du en månad efter att ha tagit grönt kort, slår en J7 ca 40 meter längre än average för PGA-proffs är onekligen imponerande.

Fast snittlängd carry + rull ligger runt 165-170m på touren, precis som citerat nedan så går ju precision långt före längd för dem, skulle t.ex. inte förvåna mig det minsta om Koepka eller Johnson kan slå en 7a 200m totaldistans. Men tack för komplimangen

Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Alla proffsen kan slå sin J7 180+ att dom väljer att inte göra det är en annan femma. Anledningen att han slår så långt är troligtvis för att han har mjuka skaft så när han träffar rätt och kicken från flexet skjuter på, dock lär ju precisionen inte vara på topp. (utan att ha sett han svinga)

Ja precis smäller jag på för kung och fosterland är det spikrakt slag kanske 2/10 slag, går jag ner en klubba och tar det lite lugnare sitter de flesta där de ska.

Summa summarum är ju då frågan om jag borde leta efter grafitskaft med stiff flex (R på de jag spelar med nu) eller om man ska gå över till stål, det jag är ute efter mest är precision, dock är det kanske mestadels teknikrelaterat.
Citera
2017-07-20, 07:56
  #10651
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTF
Summa summarum är ju då frågan om jag borde leta efter grafitskaft med stiff flex (R på de jag spelar med nu) eller om man ska gå över till stål, det jag är ute efter mest är precision, dock är det kanske mestadels teknikrelaterat.

Om jag var du skulle jag åka till dormy/en klubb och köra pro tracer för att mäta svinghastigheter, utifrån det kan man ganska lätt få fram vilken stiffhet du ska ha. Det är ju ändå deras jobb de som arbetar där.
Citera
2017-07-21, 18:39
  #10652
Medlem
Har spelat ner mig från 30 till 22 nu under 2 veckors tid i hcp. Men, jag har ett dilemma och det är att i mellan åt kan jag toppa nästan varje utslag under cirka 5 hål, även toppning kan förekomma ute på fairway. Vad i hela friden beror det på?

Jag kan gå 18 hål som idag (inte en enda topp) och få ett nettoscore om 63. Skulle jag gå 9 hål imorgon finns risken att jag skulle toppa 30% av slagen.

Har en misstanke om att det som avgör kan ha med uppställningsposition att göra, alltså distansen från mina tåspetsar till bollen kan variera då jag efter 4 års uppehåll började spela igen för 14 dagar sedan.

Någon här med erfarenhet från ovan och kan tipsa om hur jag kan ta reda på vad orsaken till toppningarna är?
Citera
2017-07-21, 21:24
  #10653
Medlem
Jannebigplays avatar
Det är så sjukt roligt med golf! För några veckor sedan så råkade min hybrid 3:a gå sönder vilket har resulterat i att jag bara har kunnat använda järnklubbor förutom drivern och puttern. Detta har resulterat i att jag spelar bättre än någonsin! Järnen går långt, rakt och fint och jag har sänkt mitt hcp ända ner till 18 där jag spelar stabilt. Underbar känsla, speciellt när just järnen har varit ett problem för då jag har slagit kort samt har varit väldigt inkonsekvent med slagen.

Ju bättre det går på banan desto mer sugen blir man! Är snart uppe i 50 rundor i år och är mer sugen än någonsin!
Citera
2017-08-07, 23:38
  #10654
Medlem
FTFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyhv
Har spelat ner mig från 30 till 22 nu under 2 veckors tid i hcp. Men, jag har ett dilemma och det är att i mellan åt kan jag toppa nästan varje utslag under cirka 5 hål, även toppning kan förekomma ute på fairway. Vad i hela friden beror det på?

Jag kan gå 18 hål som idag (inte en enda topp) och få ett nettoscore om 63. Skulle jag gå 9 hål imorgon finns risken att jag skulle toppa 30% av slagen.

Har en misstanke om att det som avgör kan ha med uppställningsposition att göra, alltså distansen från mina tåspetsar till bollen kan variera då jag efter 4 års uppehåll började spela igen för 14 dagar sedan.

Någon här med erfarenhet från ovan och kan tipsa om hur jag kan ta reda på vad orsaken till toppningarna är?

Svårt att säga såklart utan att ha sett hur du slår men en polare jag spelat mycket med toppade en del bollar i början av säsongen, han spelade ganska inkonsekvent då - kunde pegga allt från botten till maxhöjd med drivern, testade en hel del olika svingidéer osv så det bästa tipset jag kan ge dig är att fundera ut noga hur du slår med respektive klubba samt hur du peggar. Jag brukar t.ex. pegga drivern så halva bollen täcks av huvudet när klubban vilar nedanför bollen. Peggar jag högre än så är det lätt att man toppar bollen.

Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Det är så sjukt roligt med golf! För några veckor sedan så råkade min hybrid 3:a gå sönder vilket har resulterat i att jag bara har kunnat använda järnklubbor förutom drivern och puttern. Detta har resulterat i att jag spelar bättre än någonsin! Järnen går långt, rakt och fint och jag har sänkt mitt hcp ända ner till 18 där jag spelar stabilt. Underbar känsla, speciellt när just järnen har varit ett problem för då jag har slagit kort samt har varit väldigt inkonsekvent med slagen.

Ju bättre det går på banan desto mer sugen blir man! Är snart uppe i 50 rundor i år och är mer sugen än någonsin!

Kul! 50 rundor i år låter grymt har gått 25 rundor sen jag tog grönt kort i juni och spelat ner mig från 54 till 16, ska försöka hinna med 30-40 rundor gärna. Tävlingsdebut i helgen!
Citera
2017-08-08, 23:47
  #10655
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTF
Svårt att säga såklart utan att ha sett hur du slår men en polare jag spelat mycket med toppade en del bollar i början av säsongen, han spelade ganska inkonsekvent då - kunde pegga allt från botten till maxhöjd med drivern, testade en hel del olika svingidéer osv så det bästa tipset jag kan ge dig är att fundera ut noga hur du slår med respektive klubba samt hur du peggar. Jag brukar t.ex. pegga drivern så halva bollen täcks av huvudet när klubban vilar nedanför bollen. Peggar jag högre än så är det lätt att man toppar bollen.



Kul! 50 rundor i år låter grymt har gått 25 rundor sen jag tog grönt kort i juni och spelat ner mig från 54 till 16, ska försöka hinna med 30-40 rundor gärna. Tävlingsdebut i helgen!

Kom gärna med en resumé om hur du tyckte att det kändes
Citera
2017-08-11, 23:08
  #10656
Medlem
BF_Swedens avatar
En regelfråga - Jag hamnade i ett dike (utan några markeringar, varken gul eller röd) som ligger nära greenen. I diket ligger en vattenslang. Bollen ligger på vattenslangen. Får jag då - utan plikt - droppa bollen två klubblängder ifrån diket - på fairway eller vad är det som gäller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback