2012-07-25, 14:41
Medlem
gifbryarss avatar
Har ni några klubbor i som ni bojkottar helt och lämnar utanför bagen? Min väska börjar bli en aning tung och jag funderar på om man inte ska ta o plocka bort lite.

Funderar på te.x om järn5:an verkligen är så nödvändig ändå.. 8:an likaså.

Hur tänker ni, eller beror det på vilken bana ni lirar på?
Citera
2012-07-25, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gifbryars
Har ni några klubbor i som ni bojkottar helt och lämnar utanför bagen? Min väska börjar bli en aning tung och jag funderar på om man inte ska ta o plocka bort lite.

Funderar på te.x om järn5:an verkligen är så nödvändig ändå.. 8:an likaså.

Hur tänker ni, eller beror det på vilken bana ni lirar på?

Järn 5:an och 8:an är i alla fall nödvändiga för mig i allra hösta grad, däremot järn 4:an har jag slängt bort
Citera
2012-07-25, 16:39
Medlem
Har efter att ha börjat spela golf nu hållit på i en månad med denna fantastiskt roliga sport. Ska i helgen förbi Dormy i Örebro och tänkte shoppa loss lite grann i deras butik.
Det jag har frågor om är vid köp av en 52° gap-wedge till mig själv. Jag hänger inte alls med på det här med bounce hit och bounce dit. Skulle någon av er kunna säga vilken bounce ni tycker jag ska ha?
Jag vet ju att bouncen är för att hjälpa till så att slagen ska bli enklare att slå. Har nu hcp 28 och är fortfarande på väg neråt, men som sagt så har jag bara spelat i en månad. Vilken bounce tror ni skulle passa mig? Finns det någon mittemellan bounce som inte är för svår och inte för lätt?

Sedan tänkte jag också köpa en sandwedge i present till en bekant. Har kollat in lite olika wedgar på nedsatt pris på Dormys hemsida. De jag väljer mellan är dessa:

X Jaws Chrome -11 Wedge
http://www.dormy.se/wedgar-140/calla..._11_wedge-1008

CG16 Black Pearl -11 Wedge
http://www.dormy.se/wedgar-140/cleve...l_11_wedge-435

CG16 Chrome -11 Wedge
http://www.dormy.se/wedgar-140/cleve...e_11_wedge-431

MP T-11 Black Nickel
http://www.dormy.se/wedgar-140/mizun...k_nickel-85608

MP T-11 White Satin Wedge
http://www.dormy.se/wedgar-140/mizun...atin_wedge-404

Vilken tror ni skulle passa en som inte har spelat golf så länge men som har bra talang för det? Han har sagt att han vill ha lättspelade klubbor då han känner sig säkrare med dem.

Skulle vara jättsnällt om någon kan hjälpa mig med främst bouncen men även den andra frågan om ni har tid.

Tack så hemskt mycket!

jansson
Citera
2012-07-25, 16:45
Medlem
På 52an skulle jag köra på mellan 4 och 8 i bounce. Beroende på syftet med sandaren så kan du ha allt mellan 5 och 12. Ska du ha den i bunkern kan det vara bra med lite bounce men ska du bara ha den för att komma åt bollen i tjocka lägen osv är det skönt med lite bounce.
Citera
2012-07-25, 16:53
Medlem
En panikfråga till: Jag kollade på en träklubba till mig själv och blev chockad när jag såg att alla skaft var av grafit. Jag är rädd att grafit är lite för tunt för mig då jag har en väldigt hård sving.
Det ska väl inte vara någon direkt fara då alla träklubbor jag hittade var grafit?
Citera
2012-07-25, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jckssn
Här i Piteå är det också riktigt många bromsar iår, helt sjukt många på vissa greener. Verkar som dom ligger och solar sig i det korta gräset. Däremot upplever jag att det blivit mindre nu sista veckan.
Spelade tävling i Luleå för två helger sen och då var det inte lika många där, men då blåste det iofs ganska mycket.

Jag är heller ingen vän av bromsar/getingar, någon traumatisk upplevelse som barn som ligger bakom det
Den missade 4dm birdieputten ifjol pga en broms bet mig i baksvingen underlättar inte heller mitt hat mot bromsar...

Läst att vissa myggmedel även ska fungera, vet dock inte hur pass effektiva dom är.

För två veckor sedan var jag och spelade här i Luleå och fick avbryta pga alla broms. Men idag var det betydligt färre. Snart kanske jag vågar mig. Jag pratade med han i shopen och han sa att han inte varit med om så här mycket broms tidigare så.

Det verkar stämma att dom ligger och solar på greenerna. Det är hemskt! Ettriga, stora broms som ser ut som getingar och då är det onödigt att chansa med att smälla till dom. Hårda tider på golfbanan i år!
Citera
2012-07-25, 17:06
Medlem
Piteå golfklubb. Visst är eran bana finare än den här i Luleå? Jag har hört talas om den men aldrig spelat där. Jag blev djupt besviken över Luleå bana/banor. Har funderat på att besöka Piteå för att lira en dag.
Citera
2012-07-25, 18:13
Medlem
Nu är det då dags att göra tävlingsdebut.

Vad ska jag tänka på, förutom själva golfandet då? Något speciellt man gör vi första tee? Ska spela i par och gå ut med ett annat par. Alltså en fyrboll. Min partner är en barndomsvän, så det är ingen okänd person .
Citera
2012-07-25, 18:18
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
En panikfråga till: Jag kollade på en träklubba till mig själv och blev chockad när jag såg att alla skaft var av grafit. Jag är rädd att grafit är lite för tunt för mig då jag har en väldigt hård sving.
Det ska väl inte vara någon direkt fara då alla träklubbor jag hittade var grafit?

Oroa dig inte över att använda grafit du!

Citat:
Ursprungligen postat av Larss00n80
Nu är det då dags att göra tävlingsdebut.

Vad ska jag tänka på, förutom själva golfandet då? Något speciellt man gör vi första tee? Ska spela i par och gå ut med ett annat par. Alltså en fyrboll. Min partner är en barndomsvän, så det är ingen okänd person .

Bete dig bara som vanligt så är allt under kontroll.
Citera
2012-07-25, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Bete dig bara som vanligt så är allt under kontroll.

Då låter det som om jag kommer att klara mig galant!
Citera
2012-07-25, 18:58
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larss00n80
Då låter det som om jag kommer att klara mig galant!

Golf ska ju vara "den vita sporten"...och det kommer alltid finnas regelnissar som tror att vi är på PGA-touren. Allt det vi tar för givet när man är ute och lirar med polarna kan vara som bortblåst.

Så om du ska slå en p-boll...säg till innan.
Är det nån regelfråga du är osäker på, fråga din markör.
Byt scorekort innan ni slår ut.
Skriv under kortet.
Säg till vilken typ av boll du lirar med.

...och ät och drick ordentligt
Citera
2012-07-25, 19:44
Medlem
Jckssns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marqs83
Piteå golfklubb. Visst är eran bana finare än den här i Luleå? Jag har hört talas om den men aldrig spelat där. Jag blev djupt besviken över Luleå bana/banor. Har funderat på att besöka Piteå för att lira en dag.

18-håls slingan är helt okej, greenerna har äntligen börjat få upp lite fart och dom vältades och klipptes ner inför förra helgen då det var seriespel.
Spelade med 2st Luleåbor idag faktiskt som var riktigt nöjda med skicket på banan.

Så för tillfället är det fint rull på greenerna och rätt hårda!
Ska du förbi när jag är ledig och du behöver spelsällskap är det bara hojjta till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in