Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-02-17, 02:47
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bihslk
Tjena

Min kompis byggde en helt ny dator för nå månad sedan och kunde inte installera något OS på den varken Windows, Linux. Datorn frös vid installationen osv. Han testade med att byta disk, kablar, ta bort grafikkortet men samma fel, han bytte ut minnen samma fel. Skickade in moderkortet till Komplett och hos dem fungerade det. Sist av allt skickade han in sin i7 processor och den var defekt trots att allt var normalt i bios så vägrade datorn göra setup.

Så prova byta till en annan CPU kan vara måndags ex.

Har aldrig hört om det felet förut under mitt datorliv men tydligen finns det de mest märkliga felen.
Testa att återställ bios dvs ta ur batteriet från moderkortet och tillbaka med det! Ibland kan det va så lätt!
Citera
2018-02-17, 11:27
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Testa att återställ bios dvs ta ur batteriet från moderkortet och tillbaka med det! Ibland kan det va så lätt!


Om du läser hela tråden så ser du att han även bytt till annat moderkort så att ta ut batterier gör ingeting.
Citera
2018-02-20, 23:47
  #39
Medlem
Komyteas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bihslk
Tjena

Min kompis byggde en helt ny dator för nå månad sedan och kunde inte installera något OS på den varken Windows, Linux. Datorn frös vid installationen osv. Han testade med att byta disk, kablar, ta bort grafikkortet men samma fel, han bytte ut minnen samma fel. Skickade in moderkortet till Komplett och hos dem fungerade det. Sist av allt skickade han in sin i7 processor och den var defekt trots att allt var normalt i bios så vägrade datorn göra setup.

Så prova byta till en annan CPU kan vara måndags ex.

Har aldrig hört om det felet förut under mitt datorliv men tydligen finns det de mest märkliga felen.
Hej!
Okej då verkar det i alla fall vara möjligt för en processor att bara vara delvis trasigt. Låter faktiskt ganska likt mitt problem. Förutom att jag kan köra stresstest på cpu i OS via usb utan att något konstigt händer. Förutom mystiska internetanslutnings-problem. Men blir att byta cpu också om inte minnen hjälper... Tackar för inlägget!

Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Testa att återställ bios dvs ta ur batteriet från moderkortet och tillbaka med det! Ibland kan det va så lätt!
Det var bland det första jag provade, no dice.


Denna setup har fungerat bra i en månad... vilket får kompatibilitetsfel att kännas mindre troligt.

Mina minnen finns inte med på Asus lista med kompatibla minnen. "CMK8GX4M2A2133C13R"
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/...707.1517919324

https://www.inet.se/produkt/6110163/...geance-lpx-rod
Har aldrig kollat på en sådan lista förut faktiskt, trodde DDR4 kunde man välja lite hej vilt så länge det passade.

Alla idéer om vad det kan vara uppskattas!
Citera
2018-03-08, 20:31
  #40
Medlem
Komyteas avatar
Skickat moderkort, cpu och ram till inet så de får felsöka, skulle ha gjort det tidigare... Ska bli intressant att se vad som är fel, jag gissar på att det är något med cpu... Tack för alla tips jag fick i alla fall. Gjorde en likadan tråd på reddit och fick 0 svar.
Citera
2018-03-09, 06:12
  #41
Medlem
annanmedlems avatar
Vad var det för överklockning du menar skulle varit ok då?

Utöver det så hade ju jag kört på reset av cmos/bios genom att kortslutning jumprarna med nätagget avslaget baktill/utdraget eller med batteriet borttaget ett tag men det verkar du ju ha gjort.

Hade du haft snabbare minnen och xmp på kunde du ju slagit av det men så var det ju inte.

Vad rörde formatering kunde man ju funderat på om du hade haft raid eller så men det kanske cmosreset ändå hade tagit bort?

Ingen höjning av spänningen på processor är ju säker egentligen.
Citera
2018-03-22, 15:54
  #42
Medlem
Komyteas avatar
Idag fick jag svar från inet och felet var CPUn. Känns bra att man äntligen fått svar nu! Tack för all hjälp
Citera
2018-04-02, 22:54
  #43
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komytea
Tack för ditt svar!
Det var min tanke också så jag köpte ett nytt moderkort och problemet är identiskt. Har även provat med en ny 2tb HDD och SSD och får felmeddelande att filer saknas osv ett par % in i install oavsett vilken usb eller usb ingång jag väljer... Väldigt underligt....
Om du installerar från skiva kanske sen är skit?
Du har rätt bootenhet först och inte typ nätverksboot?

Nollställ BIOS genom att slå av nätagget och kortslut clr cmos ett tag eller ta ur btteriet några minuter.
Citat:
Ursprungligen postat av Komytea
Idag fick jag svar från inet och felet var CPUn. Känns bra att man äntligen fått svar nu! Tack för all hjälp
Försent svar m.a.o. bra det. Kostade det något för dig att ta reda på?
Citera
2018-04-03, 09:16
  #44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komytea
Idag fick jag svar från inet och felet var CPUn. Känns bra att man äntligen fått svar nu! Tack för all hjälp


Några som tagit upp CPU i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det är mycket ovanligt att processorer går sönder, alldeles speciellt att de slutar funka bara till liten del, och som jag kan erinra mig finns det heller ingen anslutning/pin på processorn som exklusivt har nåt med lagringsmedia eller ethernet att göra (rätta mig gärna om jag har fel), allt externt som nätverk, s-ata, usb mm borde hanteras av chipset'et, d.v.s den kretsblaffa som heter z370 i det här fallet, och den finns på moderkortet. Därav bedömer jag processorn som ok. men.. testa gärna.

Jag blir inte förvånad om det trots allt är moderkortet. Testa om möjligt med ett annat fabrikat.

Citat:
Ursprungligen postat av bihslk
Tjena

Min kompis byggde en helt ny dator för nå månad sedan och kunde inte installera något OS på den varken Windows, Linux. Datorn frös vid installationen osv. Han testade med att byta disk, kablar, ta bort grafikkortet men samma fel, han bytte ut minnen samma fel. Skickade in moderkortet till Komplett och hos dem fungerade det. Sist av allt skickade han in sin i7 processor och den var defekt trots att allt var normalt i bios så vägrade datorn göra setup.

Så prova byta till en annan CPU kan vara måndags ex.

Har aldrig hört om det felet förut under mitt datorliv men tydligen finns det de mest märkliga felen.

Vore ju bra att veta vad detta bror på. Många måste ha drabbats. Har det nämnts något på nätet om detta
?
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-04-03 kl. 09:20.
Citera
2018-04-20, 19:31
  #45
Medlem
Härligt att det ordnade sig. Ja CPU kan va konstiga tydligen
Citera
2018-04-20, 20:21
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det är mycket ovanligt att processorer går sönder, alldeles speciellt att de slutar funka bara till liten del, och som jag kan erinra mig finns det heller ingen anslutning/pin på processorn som exklusivt har nåt med lagringsmedia eller ethernet att göra (rätta mig gärna om jag har fel), allt externt som nätverk, s-ata, usb mm borde hanteras av chipset'et, d.v.s den kretsblaffa som heter z370 i det här fallet, och den finns på moderkortet. Därav bedömer jag processorn som ok. men.. testa gärna.

Jag blir inte förvånad om det trots allt är moderkortet. Testa om möjligt med ett annat fabrikat.

Han har ju testat med 2x moderkort, så att det är moderkortet är uteslutet om han inte lyckats få 2st trasiga..

Att det är något fel med CPU/CPU socket kan skapa massa problem, dator som inte postar, bootar och ram minnen som slutar fungera m.m, att det står "files missing" osv osv vid installation kan ju vara pga RAM minnena som strular pga CPUn, för att nämna en orsak.
RAM minnena används väl vid installation för att tillfälligt spara installationsfilerna, så en CPU som strular kan skapa problem vid installation.
Nu ser jag att TS fick bekräftat att det var CPUn, men men.

Hade liknande problem förr, allting verkade OK men kunde inte installera OS, men då var CPUn okej men "pins" på CPU socket var böjda, böjde tillbaka dom och det var lugnt.
__________________
Senast redigerad av MrSvensson 2018-04-20 kl. 20:27.
Citera
2018-04-20, 20:28
  #47
Medlem
JLDATAs avatar
Hade samma problem när jag byggde min dator.
Jag tog ur ena hårdisken och då bootade den vanligt, när jag satte in den igen så stod det helt plötsligt att min HDD var damaged.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback