Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-22, 16:33
  #13
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
så om matx funkar så funkar mini-ITX? garanterat eller?
mini-itx är i stort sett bara ett beskuret matx. Det använder samma (fast såklart inte alla) skruvhål som matx använder, och har io-panelen på samma ställe, så det passar. Processorn på mini-itx är oftast placerad lite närmare bakkanten, men det brukar inte vara nåt problem i bygg-själv datorer.
matx i sin tur är ett beskuret atx, så om atx passar gör även matx det.
Citera
2018-02-22, 21:42
  #14
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
mini-itx är i stort sett bara ett beskuret matx. Det använder samma (fast såklart inte alla) skruvhål som matx använder, och har io-panelen på samma ställe, så det passar. Processorn på mini-itx är oftast placerad lite närmare bakkanten, men det brukar inte vara nåt problem i bygg-själv datorer.
matx i sin tur är ett beskuret atx, så om atx passar gör även matx det.
mm ok. jag skruvade bort och tog ur det gamla moderkortet som satt i och det visade sig även det vara ett micro atx.
så jag vet inte hur jag kan få reda på om vanlig atx funkar i chassit, har inget gammalt atx liggande
Citera
2018-02-22, 23:42
  #15
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
få reda på om vanlig atx funkar
Bäst är om du kan identifiera skruvhålen på bottenplattan. Atx har skruvhål/distanser nedanför de som används för matx och det borde ha funnits minst 6 cm tomrum nedan matx-kortet för att atx ska passa.

Ett mindre säkert knep, men enklare, är att titta på baksidan hur många täckbrickor det har vid kortplatserna. Atx har oftast 7st och matx vanligen 4-5st
Citera
2018-02-23, 04:06
  #16
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Bäst är om du kan identifiera skruvhålen på bottenplattan. Atx har skruvhål/distanser nedanför de som används för matx och det borde ha funnits minst 6 cm tomrum nedan matx-kortet för att atx ska passa.

Ett mindre säkert knep, men enklare, är att titta på baksidan hur många täckbrickor det har vid kortplatserna. Atx har oftast 7st och matx vanligen 4-5st
super! ska kolla det och återkommer efter
Citera
2018-02-23, 19:24
  #17
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Bäst är om du kan identifiera skruvhålen på bottenplattan. Atx har skruvhål/distanser nedanför de som används för matx och det borde ha funnits minst 6 cm tomrum nedan matx-kortet för att atx ska passa.

Ett mindre säkert knep, men enklare, är att titta på baksidan hur många täckbrickor det har vid kortplatserna. Atx har oftast 7st och matx vanligen 4-5st
nu provade jag att lägga tillbaka moderkoret som satt i chassit tidigare, jag lade det precis där det ska skruvas fast och det finns flera lediga hål på bottenplattan nedanför moderkortet.
det är ca 7.5 cm mellan kortets slut och botten på chassit.
om det var så du menade?
här är en bild
https://imgur.com/a/ZH7H3
Citera
2018-02-24, 01:49
  #18
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
här är en bild
Där ryms atx, inga problem. Tillägg till köparen (om du inte fick med eller inte hittar påsen med skruvar som hör till) att denne kan behöva fixa fram några distansmuttrar själv.
Citera
2018-02-24, 02:27
  #19
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Där ryms atx, inga problem. Tillägg till köparen (om du inte fick med eller inte hittar påsen med skruvar som hör till) att denne kan behöva fixa fram några distansmuttrar själv.
härligt
jag har kvar påsen med alla skruvar och distanser
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback