Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-30, 01:43
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jo, om man skall vara realistisk så bör du ha en säkerhetsvakt med till hemmets dörr. Och problemet med rån och våldtäkter, är inte vi svenska mäns fel. Problemet har ju eskalerat i takt med ....det onämnbara. Ta, snacket med Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfven, det är deras sak att lösa frågan.
Läs gärna mitt tidigare inlägg #58, så kanske du förstår bättre.

Jag vet gott och väl att svenska män inte är barbarer som araber. Det behöver man inte ens dividera kring.

Men det som _stör_ mig är när svenska normala snubbar ändå inte beskyddar kvinnan. Utan snarare ifrågasätter och beskyller kvinnan på olika sätt. Vad gjorde hon ute vid den tiden o s v. Det är förfan som att det ligger en inbyggd sharia lag i alla män varesig dom är svenskar eller bladnegrar. Förfan, kan inte alla bara lägga skulden där den hör hemma och att man tillsammans står enade? Det är det enda problemet jag har. (Samt lite aggressiva intentioner och för många koppar kaffe när kvällen gått på knä.)
Citera
2018-01-30, 04:19
  #122
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Kvinnan som så gärna vill att gärningsmännen vill bli fasttagna för att "förhindra en femte våldtäkt" verkar samtidigt väldigt ointresserad av att lämna ett mer detaljerat signalement...

Här kan var och en fundera vidare.

Ja sannolikheten att de är blattar är ju 110%
En hand, ett ansikte eller röster, brytning? Språk, Lukt, etc,
Om de slått i huvvet så hon svimmade av så kan man förstå..
Gissar att detta (förutsatt att det skett) var 2 babianer och offrets inställning till MENA folk är nog fortfarande upphöjt.
Citera
2018-01-30, 05:43
  #123
Medlem
Celerons avatar
Det nya sköna Sverige (obs1 ironi). Vore bra om man mot förmodan kunde gripa dessa människokadaver. Jag skulle bli extremt mycket förvånad om inte GM var antingen arab/afrikan/afghan. Vissa av dessa tycks bete sig närmast som någon slags rovdjur som "jagar" i flock nattetid. Finns flera sådana här fall då en ensam kvinna på väg hem i sena natten på olika håll i Sverige träffat på en sådan dåre/dårar som tror att det bara är att "ta". Även om hon inte på det minsta sätt vill. En man som faktiskt greps av polisen en sommar i Stockholm tyckte sig inte ens ha gjort något fel.

Kanske är det så att det hos en del av dem även finns någon slags föreställning om att den enda orsaken till att en kvinna överhuvudtaget rör sig ute nattetid är för att hon vill ha sex. Följande lär ha hänt en kvinna som stannade vid Mc Donalds norr om Stockholmen sent en kväll. En man kom då fram till henne och frågade rakt ut : "Vill du knulla" ??. Den häpna kvinnan fick bara fram ett "Ursäkta ??" till svar, varpå mannen sade: Ja, vad gör du annars ute så här dags ??. I det här fallet hände sedan inget mer.

En detalj i just Sundsvall-fallet är dock lite otrolig. Nämligen att sådant här avfall t.o.m ger sig ut i kylan en vinternatt för detta syfte. Dessutom göra angreppet på ett sådant ställe som inte är direkt ödsligt. Synd att inte offret vågade vara mer motsträvig eller att inte vittnena t.e.x börjat springa närmare. Tex en liten dusch med t.e.x någon trevlig rödfärgad försvarsspray i nyllet på GM hade gjort susen. Hade underlättat en eftersökning eller kanske t.o.m ett direkt gripande. Dessa (lagliga) sprayer finns i behändiga format som inte tar stor plats i jackfickor, handväskar eller liknande. En bra pryl att ha i dessa tider. Tyvärr.
__________________
Senast redigerad av Celeron 2018-01-30 kl. 05:52.
Citera
2018-01-30, 08:45
  #124
Medlem
mjohan84s avatar
Är man på fest den tiden när man har en sexmånaders bebis i hemmet ? Inte ens jag som man var ute och svirade när barnet var i den åldern

Varför lär sig aldrig kvinnor och män att vi lever i en annan tid och att man inte går själv de tiderna ? Självbevarelsedriften verkar saknas hos många
Citera
2018-01-30, 08:55
  #125
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Jag har svårt att förstå att hon inte skrek, alternativt att hon inte hörde GMs säga någonting. Blir man påhoppad bakifrån utan att ge ifrån sig skrik utan bara är tyst så beror det på att man får höra att man har en kniv eller pistol bakoms sig som någon säger sig ska använda om man inte är tyst.
Citera
2018-01-30, 11:40
  #126
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystalwhite
Jag vet gott och väl att svenska män inte är barbarer som araber. Det behöver man inte ens dividera kring.

Men det som _stör_ mig är när svenska normala snubbar ändå inte beskyddar kvinnan. Utan snarare ifrågasätter och beskyller kvinnan på olika sätt. Vad gjorde hon ute vid den tiden o s v. Det är förfan som att det ligger en inbyggd sharia lag i alla män varesig dom är svenskar eller bladnegrar. Förfan, kan inte alla bara lägga skulden där den hör hemma och att man tillsammans står enade? Det är det enda problemet jag har. (Samt lite aggressiva intentioner och för många koppar kaffe när kvällen gått på knä.)

Jag skrev ett svar till dig tidigt i tråden, men jag kanske inte var tillräckligt tydlig. Citerar mig själv:

ALLA människor - även kvinnor - har ett eget ansvar för sin egen personliga säkerhet.

Har du aldrig sett någon naturfilm? Rovdjuren - dessa män ska betraktas som rovdjur - väljer att slå till mot ensamma bytesdjur.

Du skulle förmodligen inte välja att gå ensam genom Kairos slum, om du är i Egypten på semester?

När sju riksdagspartier - gemensamt och i tyst samförstånd - öser in män med förmedeltida kvinnosyn i landet, då kringskär de ditt handlingsutrymme.

Personer, som inte tar ett rimligt ansvar för sin egen personliga säkerhet blir kritiserade för att de tar alltför stora risker.

På samma sätt blir folk kritiserade om de går på för tunn is (isen brister) och föräldrar (eller daghemspersonal) blir kritiserade, om släpper uppsikten över små barn, som ger sig ut i trafiken eller blir bortrövade. Folk blir kritiserade, om de ger sig ut på fjället utan tillräcklig utrustning för dåligt väder (fjällräddningen måste rycka ut) eller ger sig ut och seglar utan tillräckliga kunskaper (kusträddningen måste rycka ut). Osv

Det är (det alltför stora) risktagandet som kritiseras.

Som du själv har varit inne på, så kan man aldrig reducera risken till noll. Men, alla måste trots det - var och en på sin kant - göra en riskbedömning.

Svenska politiker har förvandlat Sverige till ett land, där det är mycket tveksamt om kvinnor och äldre personer bör röra sig utomhus *ensamma* nattetid... och det börjar bli tveksamt om barn, kvinnor och äldre personer ens bör röra sig utomhus ensamma dagtid på somliga platser.

-----

Betr. det aktuella fallet så väljer jag att tro på BOs berättelse.

● Händelsen (överfallsvåldtäkt av okända män) är tyvärr numera inte extremt ovanlig pga svenska politikers omfattande import av män med förmedeltida kvinnosyn.

● Hennes reaktion - freeze - är vanlig vid våldtäkt.

● Finner inte ngt märkligt i att en småbarns/flerbarns mamma kanske vill göra ngt utan sin man ngn gång. I Brottscentralens intervju sa hon, att hon hade varit tillsammans med sin faster och ngr andra vänner på E-street. Hon hade skilts från dem för att gå 300m till en annan klubb/restaurang, där hennes sambos bror fanns, som skulle ge henne skjuts hem.

Det ovanliga är väl att hon inte verkar ha drabbats av ngn post-traumatisk chock --> passivitet efter övergreppet (typ dra sig tillbaka och slicka sina sår i stillhet).

Hon reagerade i stället med att resolut agera i syfte att få fast männen. Det är en mindre vanlig reaktion, men sådana kvinnor finns även om de är mer sällsynta. Någon påpekade, att hon har en lika resolut väninna som startade en insamling i syfte att kunna ge en belöning för uppgifter, som kan bidra till att få fast GM.

https://www.expressen.se/nyheter/bro...-och-valdtogs/
__________________
Senast redigerad av Meiji 2018-01-30 kl. 12:30.
Citera
2018-01-30, 12:40
  #127
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Märkligt uttalande av polisen, antingen vet man väl det fetade eller så vet man det inte.

.

https://www.expressen.se/nyheter/bro...-och-valdtogs/

I dessa tider av mörkande och fake news så slutar det till slut med att polisen villar bort sig i lögner. Vad är upp och vad ör ner?
Citera
2018-01-30, 20:57
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag skrev ett svar till dig tidigt i tråden, men jag kanske inte var tillräckligt tydlig. Citerar mig själv:

ALLA människor - även kvinnor - har ett eget ansvar för sin egen personliga säkerhet.

Har du aldrig sett någon naturfilm? Rovdjuren - dessa män ska betraktas som rovdjur - väljer att slå till mot ensamma bytesdjur.

Du skulle förmodligen inte välja att gå ensam genom Kairos slum, om du är i Egypten på semester?

När sju riksdagspartier - gemensamt och i tyst samförstånd - öser in män med förmedeltida kvinnosyn i landet, då kringskär de ditt handlingsutrymme.

Personer, som inte tar ett rimligt ansvar för sin egen personliga säkerhet blir kritiserade för att de tar alltför stora risker.

På samma sätt blir folk kritiserade om de går på för tunn is (isen brister) och föräldrar (eller daghemspersonal) blir kritiserade, om släpper uppsikten över små barn, som ger sig ut i trafiken eller blir bortrövade. Folk blir kritiserade, om de ger sig ut på fjället utan tillräcklig utrustning för dåligt väder (fjällräddningen måste rycka ut) eller ger sig ut och seglar utan tillräckliga kunskaper (kusträddningen måste rycka ut). Osv

Det är (det alltför stora) risktagandet som kritiseras.

Som du själv har varit inne på, så kan man aldrig reducera risken till noll. Men, alla måste trots det - var och en på sin kant - göra en riskbedömning.

Svenska politiker har förvandlat Sverige till ett land, där det är mycket tveksamt om kvinnor och äldre personer bör röra sig utomhus *ensamma* nattetid... och det börjar bli tveksamt om barn, kvinnor och äldre personer ens bör röra sig utomhus ensamma dagtid på somliga platser.

-----

Betr. det aktuella fallet så väljer jag att tro på BOs berättelse.

● Händelsen (överfallsvåldtäkt av okända män) är tyvärr numera inte extremt ovanlig pga svenska politikers omfattande import av män med förmedeltida kvinnosyn.

● Hennes reaktion - freeze - är vanlig vid våldtäkt.

● Finner inte ngt märkligt i att en småbarns/flerbarns mamma kanske vill göra ngt utan sin man ngn gång. I Brottscentralens intervju sa hon, att hon hade varit tillsammans med sin faster och ngr andra vänner på E-street. Hon hade skilts från dem för att gå 300m till en annan klubb/restaurang, där hennes sambos bror fanns, som skulle ge henne skjuts hem.

Det ovanliga är väl att hon inte verkar ha drabbats av ngn post-traumatisk chock --> passivitet efter övergreppet (typ dra sig tillbaka och slicka sina sår i stillhet).

Hon reagerade i stället med att resolut agera i syfte att få fast männen. Det är en mindre vanlig reaktion, men sådana kvinnor finns även om de är mer sällsynta. Någon påpekade, att hon har en lika resolut väninna som startade en insamling i syfte att kunna ge en belöning för uppgifter, som kan bidra till att få fast GM.

https://www.expressen.se/nyheter/bro...-och-valdtogs/




Jag håller med dig i att alla människor har ett eget ansvar för sin säkerhet, MEN hur långt bör det sträcka sig? Och hur är ”reglerna” när skadan väl har skett? Om en kvinna har druckit, blivit full och sedan våldtagen - får hon skylla sig själv då? Ska man ursäkta ett brott utifrån en kvinnas hantering av en situation hon inte kunnat hantera?

En kvinna idag bör varken röra sig i en mörk eller ljus skog. Och det är - enligt mig - varesig svensken erkänner det eller inte, någon sorts förkonstruktion till ett framtida sharia-styrt samhälle där den svenske mannen böjer sig för islamisterna och deras kvinnoförakt.

Jag förväntar mig inte ett jävla kommatecken i sak från en stenig irakier men jag blir jävligt besviken på många av våra män här. Som sitter och gör motstånd på nätet och i verkligheten där dom hävdar att man får forma sig efter ett kvinnohatiskt samhälle eller så får man skylla sig själv.

Att vissa ens går in och gräver i om hon var full, vad hon hade på sig, om hon har barn, vad hon gör ute, varför hon var själv - som inte har NÅGOT ALLS med NÅGOT ALLS att göra och sen avslutar det hela med att hon får skylla sig själv, är det värsta i den här typen av situationer.

Kvinnan kan mycket väl ha drabbats av ptsd eller utveckla det i framtiden, bara för att hon går ut med våldtäkten talar inget emot det. Det innebär inte att hon mår BRA. Hon hanterade en situation annorlunda än majoriteten, och jag ser liksom inte det som att hon är mindre trovärdig eller som att hon ljuger. Tvärtom faktiskt.

Jag själv har t e x ett rätt ovanligt sätt att hantera situationer. Jag är inte direkt en måltavla då jag är längre än majoriteten män och har utövat boxning större delen av livet, men jag har fortfarande en FÖRSTÅELSE för andra människor och har intelligensen att förstå att det finns kvinnor som är lättare att styra och utnyttja och att alla reagerar olika i olika situationer. Att det finns rikspuckon som ska förklara för andra hur dom ska bete sig i hotfulla situationer eller hur dom ska bete sig i rädsla, är så fruktansvärt inavlat att jag vill slita av mig håret.

Så min fråga lyder; hur långt ska detta ansvaret sträcka sig? Eller får kvinnan i enkelhet bara buga, bocka och ursäkta sin egen existens idag?



(Edit: Ps. Om mitt inlägg framstår som aggressivt så var inte det min mening. Ds)
__________________
Senast redigerad av Krystalwhite 2018-01-30 kl. 21:02.
Citera
2018-01-30, 23:35
  #129
Medlem
Det är otroligt illa att mycket av det som skrivs i den här tråden handlar om hur offret har agerat och inte om gärningsmännens faktiska handling. Det som majoriteten av kvinnor är mest rädda av allt att utsättas för = våldtäkt.

Någon gång måste recensionerna av våldtäktsoffers reaktioner på brottet de utsatts för få ett slut. Fokus ska enbart ligga på gärningsmännen och brottet i sig. Det är faktiskt inte intressant för händelseförloppet av själva våldtäkten huruvida ett offer väljer att vara offentlig eller anonym i sin återgivning av den.

Även om ni som diskuterar hennes förhållningssätt till det inte har några onda intentioner så bör ni tänka på vilka effekter det långsiktigt ger - samma effekter som redan har etsat sig fast hos väldigt många kvinnor. Bilden som målas upp, där offrets sätt att vara, sätt att prata, sätt att vistas i det offentliga rummet och sätt att leva sitt liv blir föremål för bedömning när hon blivit utsatt för sexualbrott. Och inget av det spelar ju egentligen någon roll. Alla kvinnor, oavsett bakgrund, social klass, utseende, alkoholvanor och så vidare löper en risk att bli våldtagna. För att vi är kvinnor helt enkelt. Inte på grund av något annat.

Frågan som ska diskuteras är:
Varför finns det män som våldtar kvinnor och hur ska vi göra för att stoppa det?

När diskussionen kretsar kring brottsoffret som person är risken stor att det skrämmer dem som råkar ut för detsamma i framtiden. Med konsekvensen att de inte vågar berätta och anmäla. Mycket har förändrats till det bättre under den senaste tiden. Men trots det finns en hel del kvar att jobba med gällande synen på skuld och skam vid sexualbrott.
Citera
2018-01-30, 23:41
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elinsundsvall
Det är otroligt illa att mycket av det som skrivs i den här tråden handlar om hur offret har agerat och inte om gärningsmännens faktiska handling. Det som majoriteten av kvinnor är mest rädda av allt att utsättas för = våldtäkt.

Någon gång måste recensionerna av våldtäktsoffers reaktioner på brottet de utsatts för få ett slut. Fokus ska enbart ligga på gärningsmännen och brottet i sig. Det är faktiskt inte intressant för händelseförloppet av själva våldtäkten huruvida ett offer väljer att vara offentlig eller anonym i sin återgivning av den.

Även om ni som diskuterar hennes förhållningssätt till det inte har några onda intentioner så bör ni tänka på vilka effekter det långsiktigt ger - samma effekter som redan har etsat sig fast hos väldigt många kvinnor. Bilden som målas upp, där offrets sätt att vara, sätt att prata, sätt att vistas i det offentliga rummet och sätt att leva sitt liv blir föremål för bedömning när hon blivit utsatt för sexualbrott. Och inget av det spelar ju egentligen någon roll. Alla kvinnor, oavsett bakgrund, social klass, utseende, alkoholvanor och så vidare löper en risk att bli våldtagna. För att vi är kvinnor helt enkelt. Inte på grund av något annat.

Frågan som ska diskuteras är:
Varför finns det män som våldtar kvinnor och hur ska vi göra för att stoppa det?

När diskussionen kretsar kring brottsoffret som person är risken stor att det skrämmer dem som råkar ut för detsamma i framtiden. Med konsekvensen att de inte vågar berätta och anmäla. Mycket har förändrats till det bättre under den senaste tiden. Men trots det finns en hel del kvar att jobba med gällande synen på skuld och skam vid sexualbrott.

Det är oftast så, man behöver inte ens ha några bra argument men ändå ska det vändas och vridas på det som kan tyckas självklart.

Det är precis som att det måste till en massa nonsens och vridna tankegångar för att det ska bli en diskussion.
Citera
2018-01-31, 00:44
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ja sannolikheten att de är blattar är ju 110%
En hand, ett ansikte eller röster, brytning? Språk, Lukt, etc,
Om de slått i huvvet så hon svimmade av så kan man förstå..
Gissar att detta (förutsatt att det skett) var 2 babianer och offrets inställning till MENA folk är nog fortfarande upphöjt.


"Lukt" är intressant notering i sammanhanget.

Osar det parfymfabrik är det 110% blatte.
i malmö daskar de på sig 3 flaskor innan 08.00 och sen stryker de runt i malmö och bedövar sina offer.
en sofistikerad version av kloroform.
Citera
2018-01-31, 00:44
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elinsundsvall
Det är otroligt illa att mycket av det som skrivs i den här tråden handlar om hur offret har agerat och inte om gärningsmännens faktiska handling. Det som majoriteten av kvinnor är mest rädda av allt att utsättas för = våldtäkt.

Någon gång måste recensionerna av våldtäktsoffers reaktioner på brottet de utsatts för få ett slut. Fokus ska enbart ligga på gärningsmännen och brottet i sig. Det är faktiskt inte intressant för händelseförloppet av själva våldtäkten huruvida ett offer väljer att vara offentlig eller anonym i sin återgivning av den.

Även om ni som diskuterar hennes förhållningssätt till det inte har några onda intentioner så bör ni tänka på vilka effekter det långsiktigt ger - samma effekter som redan har etsat sig fast hos väldigt många kvinnor. Bilden som målas upp, där offrets sätt att vara, sätt att prata, sätt att vistas i det offentliga rummet och sätt att leva sitt liv blir föremål för bedömning när hon blivit utsatt för sexualbrott. Och inget av det spelar ju egentligen någon roll. Alla kvinnor, oavsett bakgrund, social klass, utseende, alkoholvanor och så vidare löper en risk att bli våldtagna. För att vi är kvinnor helt enkelt. Inte på grund av något annat.

Frågan som ska diskuteras är:
Varför finns det män som våldtar kvinnor och hur ska vi göra för att stoppa det?

När diskussionen kretsar kring brottsoffret som person är risken stor att det skrämmer dem som råkar ut för detsamma i framtiden. Med konsekvensen att de inte vågar berätta och anmäla. Mycket har förändrats till det bättre under den senaste tiden. Men trots det finns en hel del kvar att jobba med gällande synen på skuld och skam vid sexualbrott.


Väldigt bra skrivet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback