Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-01, 20:04
  #13
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karatebanana
Hade SAS pref jag hade hoppats få lite utdelning på. Fick vet idag att sas löser in preffar och ny som man är blir man lite förvirrad. Får man ändå utdelningen den 8e ifall man har kvar dom eller blir dom inlösta på 526:53 dagen innan?

https://www.avanza.se/placera/redakt...n-preffar.html

Utdelningen med x-datum 2/2 delas ut som vanligt (12,5kr). Inlösen har x-datum 8/2 och på dessa får man inlösen som är på 525kr och 1,53kr i upplupen utdelning.
Citera
2018-02-01, 20:37
  #14
Medlem
Isnatts avatar
Vissa bolag delar ju ut 2017 års utdelning sent på året.
NCC har uppdelat och delar bla ut i november och det kräver att man äger aktier fram till några dagar innan det för att ta del av vinsten.
Känns ju lite.. märkligt, det är ju vinsten från 2017. 2017 ägde jag bolaget och att behöva vänta ända till slutet på 2018 känns sådär. Jag vill ju sätta pengarna i arbete liksom.
Visst, utdelningen står kvar, man får sina pengar för vinsten 2017 men det kräver ju att man även stannar länge som ägare under 2018 för att ta del av den.
Citera
2018-02-01, 20:45
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Vissa bolag delar ju ut 2017 års utdelning sent på året.
NCC har uppdelat och delar bla ut i november och det kräver att man äger aktier fram till några dagar innan det för att ta del av vinsten.
Känns ju lite.. märkligt, det är ju vinsten från 2017. 2017 ägde jag bolaget och att behöva vänta ända till slutet på 2018 känns sådär. Jag vill ju sätta pengarna i arbete liksom.
Visst, utdelningen står kvar, man får sina pengar för vinsten 2017 men det kräver ju att man även stannar länge som ägare under 2018 för att ta del av den.


Precis, det är ju en del i det finurliga med uppdelade utdelningar.

Jämnare användande av kassaflödet för bolaget och en viss inlåsningseffekt vilket verkar stabiliserande för aktiepriset.

Men för långsiktiga ägare så är det ju positivt om bolagen man äger gynnas, eller hur?
Citera
2018-02-01, 20:50
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Atlas Copco AB:

Utdelningen består av en ordinarie utdelning för 2017 på 7:00 kronor per aktie (6.80) samt en extra utskiftning av 8:00 kronor per aktie genom automatiskt inlösenförfarande.
Shit är det då det blir så jobbigt att deklarera, har lust att slita av huvudet och skita ner i halsen på de byråkrater som gör det skitsvårt att deklarera.
Citera
2018-02-01, 20:50
  #17
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Precis, det är ju en del i det finurliga med uppdelade utdelningar.

Jämnare användande av kassaflödet för bolaget och en viss inlåsningseffekt vilket verkar stabiliserande för aktiepriset.

Men för långsiktiga ägare så är det ju positivt om bolagen man äger gynnas, eller hur?
Ja, jag är långsiktig i mina innehav men pengarna är ju mina om dom är bestämda att delas ut. Kanske att jag vill ta min utdelning och lägga i andra bolag.
Visst, jag äger så små poster så är ju skitsamma egentligen men om det är sagt att målet är att 50% av vinsten ska delas ut till aktieägarna - gör det då pronto så jag gör vad jag vill med dom.

Finns det fler anledningar till uppdelade utdelningar?
Citera
2018-02-01, 21:17
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ja, jag är långsiktig i mina innehav men pengarna är ju mina om dom är bestämda att delas ut. Kanske att jag vill ta min utdelning och lägga i andra bolag.
Visst, jag äger så små poster så är ju skitsamma egentligen men om det är sagt att målet är att 50% av vinsten ska delas ut till aktieägarna - gör det då pronto så jag gör vad jag vill med dom.

Finns det fler anledningar till uppdelade utdelningar?

Utdelningen är din om du äger aktien det datum då utdelningen avskiljs, dagen före X eller exklusive utdelning. Utdelningen är alltså kopplade till just aktien och den som äger den vid en viss tidpunkt.
Reglerna är klara och gäller alla, dvs inget som kommer förändras för att någon vill eller tycker.
Ser heller inga större fördelar i att det skulle fungera på annat sätt men är såklart öppen för förslag.

Det är väl dom stora anledningarna som jag ser det men till skillnad från svenska bolag där beslut tas årligen så kan tex amerikanska bolag höja eller sänka intermittent.
Inte för att jag ser någon större vinst i att småsaker träts mer än en gång per år då fokus borde ligga på annat.
__________________
Senast redigerad av Som-nam-na 2018-02-01 kl. 21:19.
Citera
2018-02-20, 20:49
  #19
Medlem
Isnatts avatar
Scandi standard höjer utdelningen. Från 1.35:- till 1.80:-.
https://www.avanza.se/placera/redakt...-standard.html

Duni, samma som förra året 5:-.

Bonava, som jag fick i knät av en slump när NCC knoppade av en del och delade ut aktier till Bonava, höjer utdelningen från 1.90:- till 5,20:-.
Visste inte ens om jag skulle ha kvar den när jag 'fick' den men behöll. Den har stigit 43,25% sedan dess, 1,5 år.

Malmbergs sänker från 7.50:- till 5:-.

Har ett par bolag kvar sen har alla mina innehav rapporterat!
Citera
2018-02-20, 22:52
  #20
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longhalmen
Shit är det då det blir så jobbigt att deklarera, har lust att slita av huvudet och skita ner i halsen på de byråkrater som gör det skitsvårt att deklarera.

Om du har möjlighet så bör du skaffa ISK eller köpa en deklarationstjänst av din mäklare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback