Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-27, 08:57
  #1
Medlem
Isnatts avatar
Hello there, money lovers

Det börjar ramla in vad årets utdelningar från bolagen kommer att bli. Tänkte att vi kan samla och utbyta information här.

Cloetta ger en extrautdelning. Utdelningen är 0,75:- plus då extrautdelningen 0,75:- så 1.50:-.
Cloetta gick upp 8,67% på dagen det beskedet gavs.

Telia höjer från 2:- till 2,30:-.

NCC ger totalt 8:- uppdelat på vår/höst, samma summa som förra året.

Det är dom från min portfölj som jag känner till hittills. Jag brukar återinvestera mina utdelningar.
Citera
2018-01-27, 10:40
  #2
Medlem
Unizeros avatar
Atlas Copco AB:

Utdelningen består av en ordinarie utdelning för 2017 på 7:00 kronor per aktie (6.80) samt en extra utskiftning av 8:00 kronor per aktie genom automatiskt inlösenförfarande.
Citera
2018-01-27, 14:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hello there, money lovers

Det börjar ramla in vad årets utdelningar från bolagen kommer att bli. Tänkte att vi kan samla och utbyta information här.

Cloetta ger en extrautdelning. Utdelningen är 0,75:- plus då extrautdelningen 0,75:- så 1.50:-.
Cloetta gick upp 8,67% på dagen det beskedet gavs.

Telia höjer från 2:- till 2,30:-.

NCC ger totalt 8:- uppdelat på vår/höst, samma summa som förra året.

Det är dom från min portfölj som jag känner till hittills. Jag brukar återinvestera mina utdelningar.

För en som inte riktigt hänger med i aktie svängen här

Kan du eller någon annan förklara, utdelning?
Jag förstår att pengar alt. nya aktier möjlgitvis delas ut till dig som köpt aktier i ett företag/bolag?
När delas dessa ut, varför, delar alla ut, ifall inte, varför inte? etc. gå på djupet gärna!
Citera
2018-01-27, 14:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uberkartoffel
För en som inte riktigt hänger med i aktie svängen här

Kan du eller någon annan förklara, utdelning?
Jag förstår att pengar alt. nya aktier möjlgitvis delas ut till dig som köpt aktier i ett företag/bolag?
När delas dessa ut, varför, delar alla ut, ifall inte, varför inte? etc. gå på djupet gärna!


Det är ganska enkelt. Om ett företag gör ett tillräckligt bra resultat för att ha pengar att dela ut (dvs mer än skulder och aktiekapital), kan man dela ut dessa medel till aktieägarna.

För publika bolag (börsbolag) görs detta traditionellt en gång om året. Numer (och utlands) delar man ut oftare, tex hm 2ggr per år, klövern 4ggr/år.

De flesta bolag på large cap, delar ut. Dessa bolag är oftast vad man kallar värdebolag, dvs den stora vinsten med dessa ligger i vad de delar ut, inte i kursvinster - som det är för tillväxtbolag.

När du köper en aktie, köper du en del i alla framtida vinster bolaget kommer att göra. Publikt eller inte.
Citera
2018-01-27, 14:58
  #5
Medlem
Isnatts avatar
Det kan även vara så att bolaget slopar eller sänker utdelningar pga att bolaget ska använda pengarna till att kanske köpa upp ett annat bolag, bygga ut kapaciteten eller liknande. Det i sin tur ger förhoppningsvis resultat några år längre fram. Då är det ju bra om man är långsiktig.
Såna investeringar kan även påverka reultatet negativt pga att det är kostsamt och kortsiktiga aktieägare vill nog inte vara med då. Men väntar man bara en tid så får man förhoppnigsvis ett ännu starkare bolag och med tiden en bra direktavkastning!
Citera
2018-01-27, 18:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uberkartoffel
För en som inte riktigt hänger med i aktie svängen här

Kan du eller någon annan förklara, utdelning?
Jag förstår att pengar alt. nya aktier möjlgitvis delas ut till dig som köpt aktier i ett företag/bolag?
När delas dessa ut, varför, delar alla ut, ifall inte, varför inte? etc. gå på djupet gärna!
Stabila företag delar ofta ut 40-60 % av vinsten under en konjunkturcykel till aktieägarna. Ägarna har ju lånat ut pengar till företaget så man kan se det som ränta. Nya företag som vill växa kraftig behåller ofta hela vinsten för att på så sätt kunna investera. Men en majoritet av storföretagen delar ut.

I bland säljer man av delar av verksamheten och får då in väldigt mycket pengar som man kan dela ut. Brukar då kalla det bonusutdelning för att man som aktieägare inte ska kunna förvänta sig lika stor utdelning i framtiden. Utdelningen är ofta i spannet 2-4% av aktiekursen och kallas därför även direktavkastning.
Citera
2018-01-27, 18:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Stabila företag delar ofta ut 40-60 % av vinsten under en konjunkturcykel till aktieägarna. Ägarna har ju lånat ut pengar till företaget så man kan se det som ränta. Nya företag som vill växa kraftig behåller ofta hela vinsten för att på så sätt kunna investera. Men en majoritet av storföretagen delar ut.

I bland säljer man av delar av verksamheten och får då in väldigt mycket pengar som man kan dela ut. Brukar då kalla det bonusutdelning för att man som aktieägare inte ska kunna förvänta sig lika stor utdelning i framtiden. Utdelningen är ofta i spannet 2-4% av aktiekursen och kallas därför även direktavkastning.

Okej,

kan dessa företag då som kör utdelning, även att välja, att inte dela ut alls? Och som aktieköpare, vet man om innan företaget har utdelning eller får man reda på det innan man köpt? När är dessa datum eller är de alltid unika?
Citera
2018-01-27, 19:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uberkartoffel
Okej,

kan dessa företag då som kör utdelning, även att välja, att inte dela ut alls? Och som aktieköpare, vet man om innan företaget har utdelning eller får man reda på det innan man köpt? När är dessa datum eller är de alltid unika?
Om det blir lågkonjunktur så brukar utdelningen kunna minska eller helt utebli för de företag som drabbas hårdast. Det är styrelsen som i samband med årsredovisningen kommer med ett förslag till årsstämman att besluta om utdelningen. Årsrapporten kommer för de flesta företag under de kommande 2 veckorna så då lär vi veta hur mycket det kommer att delas ut. Årsstämmorna ligger ofta i april så utbetalning ligger en majoritet under april-maj.

Som aktieägare kan man hålla sig uppdaterad under året genom att läsa kvartslsrapporterna. Ett företag som går + 1 krona per aktie varje kvartal bör generera en vinst på 4 kr varav hälften delas ut. Det bör ge 2 kr i utdelning. Man kan jämföra med tidigare år så får man en indikation på hur det aktuella företaget kan tänkas agera. Tar företaget 3M som exempel, de har höjt utdelningen de senaste 60 åren. Det ska väldigt mycket till att de ska sänka utdelningen.
Citera
2018-01-27, 19:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om det blir lågkonjunktur så brukar utdelningen kunna minska eller helt utebli för de företag som drabbas hårdast. Det är styrelsen som i samband med årsredovisningen kommer med ett förslag till årsstämman att besluta om utdelningen. Årsrapporten kommer för de flesta företag under de kommande 2 veckorna så då lär vi veta hur mycket det kommer att delas ut. Årsstämmorna ligger ofta i april så utbetalning ligger en majoritet under april-maj.

Som aktieägare kan man hålla sig uppdaterad under året genom att läsa kvartslsrapporterna. Ett företag som går + 1 krona per aktie varje kvartal bör generera en vinst på 4 kr varav hälften delas ut. Det bör ge 2 kr i utdelning. Man kan jämföra med tidigare år så får man en indikation på hur det aktuella företaget kan tänkas agera. Tar företaget 3M som exempel, de har höjt utdelningen de senaste 60 åren. Det ska väldigt mycket till att de ska sänka utdelningen.

Okej intressant, det visste jag inte! tack
Citera
2018-01-29, 18:23
  #10
Medlem
Isnatts avatar
Billerudkorsnäs behåller utdelningen på 4:30:-, samma som förra året.

På onsdag kommer bland annat H&M och Volvos rapporter, kan bli intressant.
Citera
2018-01-29, 21:33
  #11
Medlem
Hade SAS pref jag hade hoppats få lite utdelning på. Fick vet idag att sas löser in preffar och ny som man är blir man lite förvirrad. Får man ändå utdelningen den 8e ifall man har kvar dom eller blir dom inlösta på 526:53 dagen innan?

https://www.avanza.se/placera/redakt...n-preffar.html
__________________
Senast redigerad av karatebanana 2018-01-29 kl. 21:45.
Citera
2018-02-01, 19:47
  #12
Medlem
Isnatts avatar
Volvo höjer till 4:25:- från 3:25:-.

H&M behåller utdelningen eller att man får aktier istället som jag förstod det. Har 200 H&M, får se hur jag ska göra.

Mina två största innehav, Kopparbergs och Scandi Standard är jag väldigt nyfikna på nu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback