Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-27, 01:05
  #1
Medlem
Ovensteins avatar
Köpte ett gäng Lindeman's Early Harvest Carbernet Shiraz med 2,2% alkoholhalt. Dricker vinet som måltidsdryck då jag tycker det smakar gott. Satt och funderade på om man skulle slå i lite jäst och se om man kan få lite fart på vinet.

Så jag undrar,
Vilken jäst och vilken mängd är lämplig?
Behövs socker öht då vinet redan är hyfsat sött och borde innehålla druvsocker?
Behövs jäsrör eller ska man göra ett hål i skruvkapsylen?
Hur länge behöver det puttra?
Behövs jässtopp, glans eller sil?

På etiketten står det att vinet är avalkoholiserat men ändå finns det kvar 2,2% så då borde man kunna påalkoholisera det igen?
Citera
2018-01-27, 01:19
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Hur många liter skall du göra?

Sockret är viktigare än jästen. Jästen förökar. Du behöver däremot 17 gram socker per liter och procent du vill uppnå. Skall du öka procenten 12% behöver du 12 * 17 = 204 gram socker per liter.
Citera
2018-01-27, 01:36
  #3
Medlem
Ovensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Hur många liter skall du göra?

Sockret är viktigare än jästen. Jästen förökar. Du behöver däremot 17 gram socker per liter och procent du vill uppnå. Skall du öka procenten 12% behöver du 12 * 17 = 204 gram socker per liter.
Jag tänkte köra direkt i vinflaskan, 750ml. Bara skruva av korken, slå lite jäst (skaka flaskan?) och låta den står ett par dar. Tror inte det finns plats 204gr socker i flarran så jag hade hoppats på att det färdiga vinet redan är tillräckligt sötat med socker för att återskapa den naturliga (?) alkoholhalten. Kan man kolla sockerhalten i vätskor på något enkelt vis?

Har fn 18 flaskor så jag kan experimentera lite då de var rätt billiga i inköp.
Citera
2018-01-27, 01:44
  #4
Medlem
ElvisFans avatar
Svårt att mäta. Hydrometer kan kanske användas men den mäter inte sockerhalten även om en del bryggare verkar tro det.

Jag skulle ta en flaska, hälla i jäst och se vad som händer under kommande 1-2 veckorna. Knåpa till ett vattenlås på något sätt. Kanske bara en slang på flaskan som går ner i ett glas/flaska med vatten kan fungera. Rätt säkert du behöver tillsätta socker men några procent får du upp det.
Citera
2018-01-27, 01:48
  #5
Medlem
Ovensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Svårt att mäta. Hydrometer kan kanske användas men den mäter inte sockerhalten även om en del bryggare verkar tro det.

Jag skulle ta en flaska, hälla i jäst och se vad som händer under kommande 1-2 veckorna. Knåpa till ett vattenlås på något sätt. Kanske bara en slang på flaskan som går ner i ett glas/flaska med vatten kan fungera. Rätt säkert du behöver tillsätta socker men några procent får du upp det.
Finns silikonkorkar som är förberedda för vattenlåsrör i plast har jag sett. Frågan är vilken jäst, hur mkt och ska man skaka?
Citera
2018-01-27, 02:49
  #6
Medlem
vinjäst, starkvinsjäst.

heter det inte oschelometer för att mäta sockerhalten?
Citera
2018-01-27, 03:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Svårt att mäta. Hydrometer kan kanske användas men den mäter inte sockerhalten även om en del bryggare verkar tro det.

Jag skulle ta en flaska, hälla i jäst och se vad som händer under kommande 1-2 veckorna. Knåpa till ett vattenlås på något sätt. Kanske bara en slang på flaskan som går ner i ett glas/flaska med vatten kan fungera. Rätt säkert du behöver tillsätta socker men några procent får du upp det.

Sockerhalten bör finnas online dock. Den redovisas på de flesta viner iallafall.
Citera
2018-01-30, 17:10
  #8
Medlem
klybans avatar
Skaffa en mätare och mät vinet, men skulle gissa på att man har tillsätt konserveringsmedel.
Och därmed gör det omöjligt att jäsa.
Sen är det bättre och ta en annan jäst, som åtminstone ger en bättre smak.
RC-212 är nog att föredra här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback