Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-26, 23:57
  #1
Medlem
Tror ni det kan gå så långt att ett sekulariserat etniskt svenkt PK-vänsterpar döper sitt barn till Mohammed, Ahmed, Ali etc? Eller händer det redan? Om ja, i vilken stad/stadsdel och vad är anledningen till att fenomenet existerar?

Jag har personligen aldrig stött på det men gissar att störst risk för att det händer är i Malmö. I stadsdelarna där ekonomiskt svaga PK-vänster-hennar bor (t.ex Möllevången, Södervärn, Sofielund) är koncentrationen av araber skyhög och vänster-hennarnas avkommer kommer gå på dagis/skolor med en överrepresentation av MENA-avkommor (med allt vad det innebär).

Annan tänkbar anledning till att fenomenet skulle uppstå är att den ekonomiskt svaga PK-vänstern blir allt mer desperat för varje dag. Förödelsen kopplad till MENA-invandringen drabbar allt fler vanliga Svenssons och min gissning är att PK-vänsterns svanesång kommer nu sjungas högre än någonsin, och vad är ett större tecken på ”godhet” än att som PK-vänster namnge sin avkomma Mohammed?

Ifall fenomenet redan existerar hoppas jag innerligt att denne lille, blonde, klänningsklädde hennen bjuder sina muslimska vänner på hemlagade svinbaserade charkuterier på nästa skolutflykt
Citera
2018-01-27, 00:04
  #2
Medlem
De är förmodligen fortfarande en för liten minoritet, med å andra sidan om du gifter dig med en muslimsk man kan jag tänka mig att dina barn kan komma att heta: Yousif, Ahmed, Ali, Ayesha och Fatima. Tråkigare namn som Ahmed, Ali och Fatima filtreras nog bort till fördel för de mer exotiska namnen. Men din fråga handlade om två etniska svenska föräldrar... Nej där är vi ännu långt ifrån, först måste vi få se svenska män och kvinnor som frivilligt väljer att konverterar till islam.

De enda som jag tror löper störst risk att förlora sina barn till islam är som sagt genom giftermål eller inom vissa invandrargrupper som känner stor attraktion till den etniciteten, samt barn till afrikaner som inspirerats av afro-amerikanska rappare som konverterat till islam för att kristendom är den vita mannens religion (eller nått).

Tror dock det omvända är vanligare, d.v.s. muslimska män eller kvinnor som väljer att integrera med det svenska samhället, genom att bli mer sekulära, anamma vissa svenska traditioner eller i vissa fall konvertera till kristendom. Dessa barn kommer troligen också få mer svenskanpassade namn. För att inte nämna invandrare som frivilligt väljer att byta namn i hopp om att öka sina möjligheter att få jobb, ganska sorgligt att de väljer att göra detta, men om det funkar så kanske förnedringen man utsätter sig själv och sitt ursprung för ett billigt pris att betala. (Behåll era namn och värdighet!)

Sen glömmer du bort att vissa namn skulle du inte ens tänka på att de finns inom arabvärlden: t.ex: Sonia, Nadia, Zara, Ibrahim (efter Zlatan så klart!) etcetera.
__________________
Senast redigerad av har 2018-01-27 kl. 00:26.
Citera
2018-01-27, 00:29
  #3
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Minns att en kille jag gick i samma klass som i gymnasiet hade konverterat till islam. Först hans morsa efter att ha varit på föreläsningar, och sen sonen då som ju inte var mer än 13-14 år. Under gymnasiet ägnade han sig åt idoga böner, fastande och skäggodlande. Han bytte även namn ifrån Nicklas till Muhammed, Waleed eller vad det nu var. Han var alltså pursvensk, norrlänning ifrån början och ta mig fan om han inte var same också till råga på allt.

Lite tragiskt kan jag tycka, att en kille i 16-18 års åldern ska ligga på knä och be istället för att snacka med tjejer och dricka öl. Fast vad vet jag. Han var duktig i skolan vad jag förstod i alla fall, idag är han säkert Läkare eller motsvarande.

Detta var runt 2005
Citera
2018-01-27, 00:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
De är förmodligen fortfarande en för liten minoritet, med å andra sidan om du gifter dig med en muslimsk man kan jag tänka mig att dina barn kan komma att heta: Yousif, Ahmed, Ali, Ayesha och Fatima. Tråkigare namn som Ahmed, Ali och Fatima filtreras nog bort till fördel för de mer exotiska namnen. Men din fråga handlade om två etniska svenska föräldrar... Nej där är vi ännu långt ifrån, först måste vi få se svenska män och kvinnor som frivilligt väljer att konverterar till islam.

De enda som jag tror löper störst risk att förlora sina barn till islam är som sagt genom giftermål eller inom vissa invandrargrupper som känner stor attraktion till den etniciteten, samt barn till afrikaner som inspirerats av afro-amerikanska rappare som konverterat till islam för att kristendom är den vita mannens religion (eller nått).

Tror dock det omvända är vanligare, d.v.s. muslimska män eller kvinnor som väljer att integrera med det svenska samhället, genom att bli mer sekulära, anamma vissa svenska traditioner eller i vissa fall konvertera till kristendom. Dessa barn kommer troligen också få mer svenskanpassade namn.

Sen glömmer du bort att vissa namn skulle du inte ens tänka på att de finns inom arabvärlden: t.ex: Sonia, Nadia, Zara, Ibrahim (efter Zlatan så klart!) etcetera.

Fenomenet jag funderar över är alltså att två sekulariserade, etniskt svenska personer skulle namnge sitt barn med ett typisk arabiskt/muslimskt namn med motivet att bekämpa rasism, islamofobi samt normalisera den arabiska kulturen och visa sin PK-vänster-godhet. Det skulle inte alls ha med religiösa skäl att göra och barnet skulle alltså inte på ngt sätt uppfostras muslimskt/arabiskt.

Skönt iaf att du inte har stött på det (än)
Citera
2018-01-27, 02:59
  #5
Medlem
kimilsungias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanaLim
Fenomenet jag funderar över är alltså att två sekulariserade, etniskt svenska personer skulle namnge sitt barn med ett typisk arabiskt/muslimskt namn med motivet att bekämpa rasism, islamofobi samt normalisera den arabiska kulturen och visa sin PK-vänster-godhet. Det skulle inte alls ha med religiösa skäl att göra och barnet skulle alltså inte på ngt sätt uppfostras muslimskt/arabiskt.

Skönt iaf att du inte har stött på det (än)

Det existerar! Om än i ganska liten skala verkar det vara dock, men testa att söka efter t.ex. Mohamed Svensson, Mohammed Andersson eller Mohammed Johansson på t.ex. Ratsit, det finns ett par kandidater i alla fall vilka verkar vara relativt unga och som är folkbokförda tillsammans med andra vuxna, troligtvis sina föräldrar, vilka har traditionella svenska namn. Så du hade ta mig tusan rätt, ganska läskigt att det blivit såhär egentligen.
Citera
2018-01-27, 03:16
  #6
Medlem
Feministernas avatar
Mohammud är egentligen ett ganska fult namn om man tänker efter

Men för att återgå till din fråga, nej! Svaret är nej! För Ingen svensk familj vill misshandla sitt barn genom att döpa dem till hussein, Abdi osv.
Citera
2018-01-27, 07:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimilsungia
Det existerar! Om än i ganska liten skala verkar det vara dock, men testa att söka efter t.ex. M*hamed Svenss*n, M*hammed Anderss*n eller M*hammed Johanss*n på t.ex. Ratsit, det finns ett par kandidater i alla fall vilka verkar vara relativt unga och som är folkbokförda tillsammans med andra vuxna, troligtvis sina föräldrar, vilka har traditionella svenska namn. Så du hade ta mig tusan rätt, ganska läskigt att det blivit såhär egentligen.

Jag skulle tro att ev kandidater till fenomenet jag beskriver antingen fortf är ofödda alt under 5 år och finns således inte på Ratsit etc.
Är inte intresserad av att hänga ut ngn personligen men känns spontant som ngn form av egenvilja samt religion som ligger bakom dom exempel jag hittar där. Hade det funnits hund registrerad i hushållet hade jag dock börjat fundera

Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Mohammud är egentligen ett ganska fult namn om man tänker efter

Men för att återgå till din fråga, nej! Svaret är nej! För Ingen svensk familj vill misshandla sitt barn genom att döpa dem till hussein, Abdi osv.

Lätet av att höra ngn säga "Mohammud" etc är ngt av det vidrigaste jag vet. Det typ skär i mina öron
__________________
Senast redigerad av DanaLim 2018-01-27 kl. 07:17.
Citera
2018-01-27, 07:15
  #8
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimilsungia
Det existerar! Om än i ganska liten skala verkar det vara dock, men testa att söka efter t.ex. Mohamed Svensson, Mohammed Andersson eller Mohammed Johansson på t.ex. Ratsit, det finns ett par kandidater i alla fall vilka verkar vara relativt unga och som är folkbokförda tillsammans med andra vuxna, troligtvis sina föräldrar, vilka har traditionella svenska namn. Så du hade ta mig tusan rätt, ganska läskigt att det blivit såhär egentligen.


Det där säger ju ingenting. Det är oerhört högst sannolikt att en av föräldrarna är etnisk svensk och den andra inte är det. Den icke svenska har sedan tagit det svenska efternamnet vid giftermålet. Att man byter förnamn är också oerhört vanligt, främst när man ska söka jobb för att "undvika rasism" när man skickar in sitt CV, eller för att helt enkelt bättre komma in i det svenska samhället som nykomling. Känner minst 2 personer som har gjort detta, en från Azerbajdzjan och en från Irak.
DU underskattar nog hur oerhört lätt det är att bokföra sig under ett annat namn i Sverige, skulle nog tippa på att det till och med uppmuntras under integrationsprocessen när dom kommit till Sverige.


Det är oerhört svårt att kunna svara på TS fråga, det gäller nästan att någon blivit uppmärksammad i Media, eller om vi själva sitter på personliga erfarenheter. Någon nämnde tidigare i tråden en klasskamrat som var etnisk svensk men konverterade.
Jag tror Sverige är fortfarande relativt förskonad, men utan tvekan har det säkert förekommit i uppmärksammad skala i länder som Tyskland och Frankrike där man aktivt på statlig media försöker övertyga tyskar om att konvertera till Islam.
__________________
Senast redigerad av ReiseReise 2018-01-27 kl. 07:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback