Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-26, 21:34
  #1
Medlem
Adriadnes avatar
Jag har väldigt lite tid för träning och funderar på vad och hur jag ska satsa för att få bäst resultat.

Mina förutsättningar: Jag kan inte ta mig till något gym men har tillgång till cirkelträning i grupp 3 ggr/vecka (uppvärmning, tabata/cirkelträning och lite stretching i en timme per gång), jag kan ut och springa, jag kan simma i 30 min en gång i veckan och jag har kettlebells, lite vikter och en yogamatta och pilatesboll hemma. Med två små barn som inte accepterar att mamma tränar och korta mörka kvällar så kan varje pass inte bli särskilt långt. Jag har inte tränat på länge förutom barnvagnspromenader och har två graviditeter att ta igen.

Mina mål: jag vill få bättre kondition, bättre smidighet och styrka och jag vill gå ner i vikt och bli allmänt mer fit och hälsosam.

Just nu så går jag på ett cirkelpass/vecka, simmar 30 min/vecka (1 km) och springer en gång i veckan (ca 20 min, 3 km) och försöker få in något pass med lite kettlebell och yoga hemma i vardagsrummet framför Youtube typ. Samt försöker gå promenad med barnen en gång om dagen (3 eller 5 km beroende på vad barnen accepterar). Tidsmässigt hinner jag inte mycket mer än så... men skulle jag kunna vara mer effektiv?

Vilken är den mest tidseffektiva träningen för mina mål, helt enkelt?
Citera
2018-01-26, 21:42
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Du kanske skulle se till pass som detta:
http://www.militaryfitness.se/%C3%B6...aining-2226256

Dvs om du har lite tid. Försöka utöka den tiden du ändå har till att bli mer än att bara springa/simma.

En träning som är både kondis som styrka. För kondis tränar du ju redan bra men du kanske just skulle testa en träningsform som både ger kondis och styrka samtidigt. Det finns fler exempel än military fitness.
Citera
2018-01-26, 21:47
  #3
Medlem
All träning är bra träning, men om du vill få bra kondition och styrka så duger det inte med mamma träning.
Du måste våga ta ut dig lite helt enkelt. Inget som behöver ta lång tid, utan det kan du göra på 20-30 minuter.
Kan du ta dig ut från hemmet och springa lite så är det bra. HIIT är en bra form av konditionsträning som jag tycker du kan läsa på lite mer om.
Kan du inte ta dig till gym så kan man träna hemma oxå med hantlar skivstänger. Finns billiga alternativ för lättare hemmaträning på nästan varje större varuhus. Ta och titta efter.

Glöm heller inte att få ordning på kosten. Undvik snabbmat och godis och sånt som kroppen inte behöver. Nån gång då och då gör inte så mycket, men gör det inte till en vana.
Citera
2018-01-26, 21:52
  #4
Medlem
Adriadnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du kanske skulle se till pass som detta:
http://www.militaryfitness.se/%C3%B6...aining-2226256

Dvs om du har lite tid. Försöka utöka den tiden du ändå har till att bli mer än att bara springa/simma.

En träning som är både kondis som styrka. För kondis tränar du ju redan bra men du kanske just skulle testa en träningsform som både ger kondis och styrka samtidigt. Det finns fler exempel än military fitness.

Ja, något sådant vore bra! Cirkelpasset jag går på är lite liknande, det är blandat kondition och styrkeövningar (squats, armhävningar, magövningar, osv, vi är i byskolans gympasal och det är olika övningar varje gång, kör stenhårt 20 sekunder, vila 20, gör igen osv). Men det vore nog bra att få in lite mer styrketräning!
Citera
2018-01-26, 22:03
  #5
Medlem
Adriadnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
All träning är bra träning, men om du vill få bra kondition och styrka så duger det inte med mamma träning.
Du måste våga ta ut dig lite helt enkelt. Inget som behöver ta lång tid, utan det kan du göra på 20-30 minuter.
Kan du ta dig ut från hemmet och springa lite så är det bra. HIIT är en bra form av konditionsträning som jag tycker du kan läsa på lite mer om.
Kan du inte ta dig till gym så kan man träna hemma oxå med hantlar skivstänger. Finns billiga alternativ för lättare hemmaträning på nästan varje större varuhus. Ta och titta efter.

Glöm heller inte att få ordning på kosten. Undvik snabbmat och godis och sånt som kroppen inte behöver. Nån gång då och då gör inte så mycket, men gör det inte till en vana.

Ja, HIIT låter intressant! Jag har precis börjat med joggingturerna men det vore nog väldigt bra att kanske köra en "vanlig" runda och en HIIT-runda varje vecka. Försöka förlänga min vanliga runda och förbättra tiden på den "som vanligt" och sedan fokusera på intervaller vid det andra tillfället.

Är det stor skillnad i effektivitet om man kör med tyngder vid hemmaträning? Jag är ju ganska mycket nybörjare när det gäller styrka så jag tänkte att kroppviktsträning kunde duga till att börja med... Jag vill ju inte skada mig och särskilt magmusklerna är mycket förslappade efter graviditeten tyvärr. Men det kanske är fel tänkt och man kanske borde satsa hårdare på styrka?

Ja maten är ju det viktigaste! Jag äter inget socker, mjöl eller snabba kolhydrater, håller igen på mejerier och äter väldigt mycket grönsaker, fisk och nyttiga fetter. Alltid hemlagat, ekologiskt och närproducerat. Försöker hålla mig till mellan 1200-1600 kalorier om dagen och runt 50 g kolhydrater (ammar fortfarande så vill inte äta mindre än så). Antecknar allt jag äter.
Citera
2018-01-26, 23:07
  #6
Medlem
Sluta gå i fällan som alla andra kärringar. Cirkel pass och pilatesbollar och annan skit ger dig inget när man har så lite tid. Ni hinner inte bryta ner musklerna på att fjanta runt.

Jag fattar inte varför kvinnor har svårt att förstå att tunga styrkelyft är minst lika bra för dom. Och nej, du kommer inte vakna upp en dag och se ut som ett anabolamonster eller bli för bulkig.

Du kommer bli fit, stark och explosiv.

Kör stronglifts 5x5. 3 pass i veckan som tar runt 45 minuter.

http://fitnesskolan.se/stronglifts-5x5/

Min morsa var precis sådär, gick på body pump och core attack o fan vet vad. Hon tyckte passen va jobbiga och fick lite resultat men inget som fick henne att se ordentliga resultat.

Jag tjatade med henne till gymmet och lärde henne basövningarna i 5x5 SL. Tog inte lång tid innan hon tackade mig.
Citera
2018-01-27, 09:54
  #7
Medlem
Jag är inget träningsfreak på något sätt, men har börjat träna tillsammans med gumman. Jag märker stor skillnad sedan jag började. Vi körde på under halva nov-jul. Sedan uppehåll tre veckor typ. Det blev som en omstart. Sedan dess har jag märkt resultat i uthållighet och styrka.
Vi följer detta upplägg.

Dag 1.
6min. Burpee
6min. Boxjump/benträning med hantlar eller trappgång på låda.
6min. "Boxning" med hantlar. Böj/vrid/slå osv. Hantel alltid i brösthöjd. Sänk dem inte.
6min. bear crawl.

Dag 2.
6min. Man Maker (utan mellanarmhävning.)
6min. Benbalansspark. Jujutsukick.
6min. Kettlebell/hantelträning överkropp.
6min. Stångträning. Chins, pullups eller logga under köksbordet och dra kroppen upp till bordet.

Detta kör vi tre dar i veckan nu. Bara att köra på. Dag1, dag2, dag1, dag2 osv. Det går på totalt ca 30-40 min från start till klart.
Citera
2018-01-27, 11:09
  #8
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Ja, HIIT låter intressant! Jag har precis börjat med joggingturerna men det vore nog väldigt bra att kanske köra en "vanlig" runda och en HIIT-runda varje vecka. Försöka förlänga min vanliga runda och förbättra tiden på den "som vanligt" och sedan fokusera på intervaller vid det andra tillfället.

Är det stor skillnad i effektivitet om man kör med tyngder vid hemmaträning? Jag är ju ganska mycket nybörjare när det gäller styrka så jag tänkte att kroppviktsträning kunde duga till att börja med... Jag vill ju inte skada mig och särskilt magmusklerna är mycket förslappade efter graviditeten tyvärr. Men det kanske är fel tänkt och man kanske borde satsa hårdare på styrka?

Ja maten är ju det viktigaste! Jag äter inget socker, mjöl eller snabba kolhydrater, håller igen på mejerier och äter väldigt mycket grönsaker, fisk och nyttiga fetter. Alltid hemlagat, ekologiskt och närproducerat. Försöker hålla mig till mellan 1200-1600 kalorier om dagen och runt 50 g kolhydrater (ammar fortfarande så vill inte äta mindre än så). Antecknar allt jag äter.

HIIT hemma är rätt effektivt, finns en tjej som heter Christine Salus på youtube som har många videos av varierad längd och svårighetsgrad, om du har möjlighet att förutom det du tränar nu klämma in säg 3 st 20-minuterspass per vecka?

Du ska inte vara rädd för styrketräning, man får ta det gradvis. Kettlebells är en bra investering (eller du kanske hade såna)?
Citera
2018-01-27, 20:20
  #9
Medlem
Adriadnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Sluta gå i fällan som alla andra kärringar. Cirkel pass och pilatesbollar och annan skit ger dig inget när man har så lite tid. Ni hinner inte bryta ner musklerna på att fjanta runt.

Jag fattar inte varför kvinnor har svårt att förstå att tunga styrkelyft är minst lika bra för dom. Och nej, du kommer inte vakna upp en dag och se ut som ett anabolamonster eller bli för bulkig.

Du kommer bli fit, stark och explosiv.

Kör stronglifts 5x5. 3 pass i veckan som tar runt 45 minuter.

http://fitnesskolan.se/stronglifts-5x5/

Min morsa var precis sådär, gick på body pump och core attack o fan vet vad. Hon tyckte passen va jobbiga och fick lite resultat men inget som fick henne att se ordentliga resultat.

Jag tjatade med henne till gymmet och lärde henne basövningarna i 5x5 SL. Tog inte lång tid innan hon tackade mig.

Jag hör dig! Jag tror att du har helt rätt. Blir riktigt sugen på detta. Tack!

Vad säger du om kondition, funkar det att jogga ett par gånger i veckan också, för den typen av träning ger inte så mycket kondis va?
Citera
2018-01-27, 20:30
  #10
Medlem
Adriadnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
HIIT hemma är rätt effektivt, finns en tjej som heter Christine Salus på youtube som har många videos av varierad längd och svårighetsgrad, om du har möjlighet att förutom det du tränar nu klämma in säg 3 st 20-minuterspass per vecka?

Du ska inte vara rädd för styrketräning, man får ta det gradvis. Kettlebells är en bra investering (eller du kanske hade såna)?

Tack för tips! Hon verkar jättebra jag kan säkert klämma in några kortare pass till.

Yes, jag har kettlebells hemma och jag gillar dem!
Citera
2018-01-27, 22:45
  #11
Medlem
Sithlord189s avatar
Försök satsa mer på kosten, och träna så gott du kan bara. Kommer lösa sig garanterat
Citera
2018-01-28, 09:19
  #12
Medlem
udons avatar
Är du ensamstående TS?

Om inte gör du upp ett schema med din snubbe där du helt enkelt kan klämma in flera timmar. Det gör du på bekostnad av tex glo på tv eller surfa på telefonen. Tro mig, det finns många timmar att plocka. Är själv småbarnsförälder. Effektivisera matlagning är ett annat sätt att bryta loss mer tid. Är barnen något större tar du med dig dom ut på löprundor. Det här med vad dom accepterar och inte är en farlig väg. Lär ungarna direkt att motion och rörelse är det naturliga.

Gällande tabata för tjejer så är det väl bättre än inget. Dock bygger tabata på att man har fysiska förutsättningar att verkligen ta ut allt i kroppen. Annars blir det bara lite halvdan intervallträning.

Gällande kondition i övrigt så finns det mycket att göra. Cykla istället för att ta bilen. Spring till jobbet. Spring för att köpa mjölk osv.

Det handlar om prioriteringar. Tid finns det gott om!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback