Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-26, 20:39
  #1
Medlem
som rubriken lyser.

kan 2 st föräldrar som har störningar:

ex: bägge föräldrarna har downs syndrom, kan barnet ändå födas utan sjukdom?

eller 2 föräldrar med andra grövre sjukdomar, sålänge bägge föräldrarna har sjukdomar är vad jag undrar över.

seriös fråga då ja seriöst ej vet.
Citera
2018-01-26, 20:42
  #2
Medlem
kimilsungias avatar
Vet att många med Downs syndrom är sterila, men tydligen kan de i vissa fall avla avkomma. Dock i de fall det "går vägen" skall det skall vara åtminstone en 50% förhöjd risk att avkomman dessutom också drabbas av DS:

https://www.quora.com/Will-a-couple-...genetic-defect
__________________
Senast redigerad av kimilsungia 2018-01-26 kl. 20:45.
Citera
2018-01-26, 20:50
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Möjligt dock att två stycken då med downs syndrom får en helt frisk unge. Nu är det väl ovanligt och det är väl tur för dessa barn också då personer med downs syndrom inte lever så länge.

Förmodligen är man där från samhället ganska aktiva att det inte ska bli några barn just för att det då antingen blir en till med samma sjukdom eller en som kommer få leva upp utan föräldrar i livet.
Citera
2018-01-26, 20:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimilsungia
Vet att många med Downs syndrom är sterila, men tydligen kan de i vissa fall avla avkomma. Dock i de fall det "går vägen" skall det skall vara åtminstone en 50% förhöjd risk att avkomman dessutom också drabbas av DS:

https://www.quora.com/Will-a-couple-...genetic-defect

Tack, funderar på om någon vet om det finns 2 utvecklingsstörda föräldrar som fått ett helt friskt barn?
Citera
2018-01-26, 20:51
  #5
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimilsungia
Vet att många med Downs syndrom är sterila, men tydligen kan de i vissa fall avla avkomma. Dock i de fall det "går vägen" skall det skall vara åtminstone en 50% förhöjd risk att avkomman dessutom också drabbas av DS:

https://www.quora.com/Will-a-couple-...genetic-defect
Självklart kan två utvceklingsstörda få ett friskt barn.
Citera
2018-01-26, 20:51
  #6
Medlem
Kan inget bra svar på din frågeställning, men närbesläktat är att två personer som är normala men som bär på vissa gener tillsammans alltid föder fram utvecklingsstörda.

Har ett fall där min fru var personlig assistent till en utvecklingsstörd kille, han hade en bror som också var det och enligt läkaren kunde mamman och pappan inte få normala barn på grund av att de bar på gener som i kombination alltid skulle resultera i utvecklingsstörda barn.
Citera
2018-01-26, 20:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulken44
som rubriken lyser.

kan 2 st föräldrar som har störningar:

ex: bägge föräldrarna har downs syndrom, kan barnet ändå födas utan sjukdom?

eller 2 föräldrar med andra grövre sjukdomar, sålänge bägge föräldrarna har sjukdomar är vad jag undrar över.

seriös fråga då ja seriöst ej vet.

Ja det kan dem
Citera
2018-01-26, 20:52
  #8
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Möjligt dock att två stycken då med downs syndrom får en helt frisk unge. Nu är det väl ovanligt och det är väl tur för dessa barn också då personer med downs syndrom inte lever så länge.

Förmodligen är man där från samhället ganska aktiva att det inte ska bli några barn just för att det då antingen blir en till med samma sjukdom eller en som kommer få leva upp utan föräldrar i livet.
Vad är det för trams, även de med downs syndrom lever ofta tillräckligt länge dör att i teorin fostra sina barn om de skulle få några. Jag har jobbat med ett flertal som varit över 50 år.
Citera
2018-01-26, 20:53
  #9
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulken44
som rubriken lyser.

kan 2 st föräldrar som har störningar:

ex: bägge föräldrarna har downs syndrom, kan barnet ändå födas utan sjukdom?

eller 2 föräldrar med andra grövre sjukdomar, sålänge bägge föräldrarna har sjukdomar är vad jag undrar över.

seriös fråga då ja seriöst ej vet.

Beror ju på om det är genetiskt eller om det är av andra orsaker.

Såg Little Couple(dom är inte utvecklingsstörda men deras problem är genetiskt) när dom skulle skaffa barn. Dom hade dels två olika sorters dvärgväxt(mannen en sort och mamman en) så det var 25% chans att barnet skulle bli en person av normal längd. Sen 25% att barnet skulle få mammans version av dvärgväxten, 25% pappans version och 25% att den får en blandning av båda.

Så du ser ju att det i det fallet vad 75% att det skulle bli någon form av dvärgväxt av någon form.

Så är problemet genetisk så är det större risk att barnet får det.
Men det finns ju en liten chans att barnet skulle kunna bli "normalt"
Citera
2018-01-26, 20:54
  #10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vad är det för trams, även de med downs syndrom lever ofta tillräckligt länge dör att i teorin fostra sina barn om de skulle få några. Jag har jobbat med ett flertal som varit över 50 år.

Trams? Du skriver själv +50 som det är något extremt och det är det ju för personer med denna sjukdom. Hur rättvist är det för ungar om bägge föräldrarna högst troligt är döda innan de ens är 50?
Citera
2018-01-26, 20:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Kan inget bra svar på din frågeställning, men närbesläktat är att två personer som är normala men som bär på vissa gener tillsammans alltid föder fram utvecklingsstörda.

Har ett fall där min fru var personlig assistent till en utvecklingsstörd kille, han hade en bror som också var det och enligt läkaren kunde mamman och pappan inte få normala barn på grund av att de bar på gener som i kombination alltid skulle resultera i utvecklingsstörda barn.


känner igen det då jag själv känner en famil där bägge föräldrarna är helt friska. MEN

deras 3 barn olika sjukdomar som downs syndrom, autism, add mm.

därför jag undrade åt andra hållet om 2 utvecklingsstörda kunde få friska barn
Citera
2018-01-26, 20:58
  #12
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Trams? Du skriver själv +50 som det är något extremt och det är det ju för personer med denna sjukdom. Hur rättvist är det för ungar om bägge föräldrarna högst troligt är döda innan de ens är 50?
Dels skrev jag att de var över femtio, dels är barnen ofta vuxna då men visst, de har en kortare livslängd än andra.

”Vanliga” utvecklingsstörda lever ofta långa liv, dvs de som mest har intellektuell utvecklingsstörning utan fysiska handikapp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback