Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-03, 15:11
  #13
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Alice i Underlandet är stor, om man fattar att den egentligen driver med samhället och inte är en barnbok.

Ja, det har du rätt i.
Citera
2018-02-03, 23:43
  #14
Medlem
Tidlöshet. Människor är flockdjur och om någon medioker kritiker eller populär bloggare eller politisk aktivist hajpar en bok kan den nå enorm status snabbt hur dålig den än må vara på grund av att folk följer auktoriteter. Fråga är om boken är läsvärd när samhället ser annorlunda ut och kritikern är död, det är det som är intressant.

Tolstoj kommenterar bland annat hur man bäst bör driva ett jordbruk och hur den sociala dynamiken inom den ryska societeten fungerar. Det som gör hans litteratur stor är att den överlevt jordbrukssamhället och spridit sig utanför Ryssland till samhällen som ser helt annorlunda ut. Uppenbarligen har han något att säga som fortsätter beröra hur samhället än ser ut.
Citera
2018-02-04, 00:11
  #15
Medlem
Ett mått på storhet inom litteratur skulle kunna vara hur långt efter den ursprungliga publikationen som boken fortfarande läses (och gärna trycks i nya upplagor) av andra än litteraturvetare. Och om den inte läses kanske den fortfarande är aktuell om den omvandlas till teater/film/musikal/...

Med detta mått skulle tex det mesta av Shakespeares produktion vara stor litteratur, liksom Wilhelm Moberg och Selma Lagerlöf. Jan Guillou, som är betydligt modernare än dessa tre skulle nog inte gå att klassa som "stor litteratur".

Ett annat möjligt mått skulle kunna vara om boken ger olika budskap beroende på läsaren: den som läser "Djurfarmen" som barn kommer att läsa en schysst saga som handlar om djur på en bondgård. Men en vuxen som läser samma bok kommer att se de historiska parallellerna till ryska revolutionen, varpå boken får ett helt annat budskap. På detta plan är de engelska versionerna av Asterix riktigt roliga, då de är kryddade med ordvitsar och halvt dolda referenser till massor med andra saker. Tex är där två bifigurer i en bok som heter "Sendervictorius" och "Appianglorius".
Citera
2018-02-04, 06:43
  #16
Medlem
MrWins avatar
Tankarna går till Dostojevskij, Tolstoj och Dickens. De lyckades att på djupet skildra det psykologiska spelet mellan olika karaktärer.
Citera
2018-02-07, 20:01
  #17
Medlem
N.Dongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Ett mått på storhet inom litteratur skulle kunna vara hur långt efter den ursprungliga publikationen som boken fortfarande läses (och gärna trycks i nya upplagor) av andra än litteraturvetare. Och om den inte läses kanske den fortfarande är aktuell om den omvandlas till teater/film/musikal/...

Med detta mått skulle tex det mesta av Shakespeares produktion vara stor litteratur, liksom Wilhelm Moberg och Selma Lagerlöf. Jan Guillou, som är betydligt modernare än dessa tre skulle nog inte gå att klassa som "stor litteratur".

Ett annat möjligt mått skulle kunna vara om boken ger olika budskap beroende på läsaren: den som läser "Djurfarmen" som barn kommer att läsa en schysst saga som handlar om djur på en bondgård. Men en vuxen som läser samma bok kommer att se de historiska parallellerna till ryska revolutionen, varpå boken får ett helt annat budskap. På detta plan är de engelska versionerna av Asterix riktigt roliga, då de är kryddade med ordvitsar och halvt dolda referenser till massor med andra saker. Tex är där två bifigurer i en bok som heter "Sendervictorius" och "Appianglorius".
Ordvitsarna och referenserna är ju där även i svenska Asterix, men överlägset mest i de franska originalen förstås.
Citera
2018-02-07, 20:24
  #18
Medlem
Ruger89s avatar
Mycket har redan nämnts. Jag skulle dock säga intelligent innehåll (eller genomtänkt kanske), enkel och relaterbar historia, bra språk.

Dock faller i min ringa mening Moby Dick på alla ovanstående, man den var väl minst sagt ett barn av sin tid.
Citera
2018-02-07, 20:26
  #19
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Tankarna går till Dostojevskij, Tolstoj och Dickens. De lyckades att på djupet skildra det psykologiska spelet mellan olika karaktärer.
+1

På ett skarpsynt sätt. Mycket intelligens ligger bakom, men slutresultatet presenteras lättsmält och förståligt för läsaren i former* han kan relatera till.
Citera
2018-02-08, 04:17
  #20
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruger89
+1

På ett skarpsynt sätt. Mycket intelligens ligger bakom, men slutresultatet presenteras lättsmält och förståligt för läsaren i former* han kan relatera till.
Måste det vara lättsmält? I sådana fall är Milton ej stor.
Citera
2018-02-10, 10:26
  #21
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiropandra
Måste det vara lättsmält? I sådana fall är Milton ej stor.

Men Milton gav väl mest ut porrtidningar?
Citera
2018-02-13, 00:35
  #22
Medlem
Frisims avatar
Att säga att ett verks storhet är pga. att det är tidslöst känns lite trivialt. Frågan är ju i så fall snarare vad som gör ett verk tidslöst?

Det som gör stor litteratur tidslös, i min mening, är att den på något sätt problematiserar människans väsen, att när man väl har slagit igen boken så har man fått ny förstålse för sig själv och sin omgvining. Samtidigt behöver berättelsen vara bra nog i sig för att hålla intresset för verket vid liv. Stil ser jag egentligen inte så allvarligt på, så länge verket är lättbegripligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback