Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-27, 21:51
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Värdeminskningen på en elbil borde bli betydligt högre med tanke på den kvicka utvecklingen av densamma. Det är värt att poängtera.

Ja, det tror jag också. Har sedan ett par månader en Tesla X i företaget (ej leasing) och vad den är värd om 5 år kan man bara spekulera i.
En Tesla X köper man för att det är roligt och om man har möjlighet. Den är grym att köra, den går lätt 40 mil i blandad körning, förmodligen 60 i lugn landsvägskörning.
Egen laddare är ett måste (den bjöd Tesla på) , såvida du inte bor nära en supercharger.
Den är riktigt billig i drift, räknar med max 2 kr per mil för elen.
En hel del lull - lull ingår förstås, som "light - show", ett ljusspel med strålkastare, dörrar och musik.
Men om den verkligen är värd priset återstår att se.
Citera
2018-06-26, 11:59
  #26
Medlem
1. 10k som du bara får dra halv moms på
2. Försäkringen är BANANAS räkna med 15k/år
3. Förmånsvärdet blir ca 8000kr
4. Du behöver höja din lön med ca 4000kr för att täcka skatten

Så inte 10, utan ca 22.

Men det är värt det om du har råd.

De som säger att MB är bättre osv vet faktiskt inte vad de pratar om.

Att leva med en Tesla är oändligt mycket enklare och roligare än någon MB/Audi osv

Att köra Tesla till vardags och sedan köra en ”vanlig” bil är som en tidsresa, högljudda och låååångsamma.

Har kört både MB S, MB E och Audi 8 och ingen av dem går ens att jämföra efter du vant dig vid 7-900nm utan någon fördröjning.
Citera
2018-07-09, 19:53
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Elbilsbatterier innehåller kobolt som grävs fram i Kongo av barnarbetare. Vill du ha det på ditt samvete?

Säkert sant. Men olja och gas då... Leder inte den till att barn lemlästas? Eller kommer det att i historieböckerna stå att oljan och gasen var den mest FN vänliga varan? Tänk till innan ni printar oki? Tack!
Citera
2018-07-09, 19:59
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Ja, det tror jag också. Har sedan ett par månader en Tesla X i företaget (ej leasing) och vad den är värd om 5 år kan man bara spekulera i.
En Tesla X köper man för att det är roligt och om man har möjlighet. Den är grym att köra, den går lätt 40 mil i blandad körning, förmodligen 60 i lugn landsvägskörning.
Egen laddare är ett måste (den bjöd Tesla på) , såvida du inte bor nära en supercharger.
Den är riktigt billig i drift, räknar med max 2 kr per mil för elen.
En hel del lull - lull ingår förstås, som "light - show", ett ljusspel med strålkastare, dörrar och musik.
Men om den verkligen är värd priset återstår att se.


Titta gärna på VW E-UP. Vad är en sådan värd idag? Undrar verkligen om den sjunker så mycket mer än den fossila varianten? Titta gärna på en LEAF också när ni ändå är igång. Betvivlar en sådan utvecklingen som ni spånar kring:-) Tesla ska jag låta vara osagt. Då den är "Svindyr" i jämförelse!
Citera
2018-07-09, 21:18
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NybryggtKaffe
Säkert sant. Men olja och gas då... Leder inte den till att barn lemlästas? Eller kommer det att i historieböckerna stå att oljan och gasen var den mest FN vänliga varan? Tänk till innan ni printar oki? Tack!

Vi har väl använt olja i 100 år, så om det lemlästar barn så hade det redan stått i historieböckerna.
Citera
2018-07-11, 18:22
  #30
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willek
Vi har väl använt olja i 100 år, så om det lemlästar barn så hade det redan stått i historieböckerna.
https://www.huffingtonpost.com/micha...b_1929461.html
Mer indirekt: http://nationalinterest.org/feature/...disaster-14885
Utan oljan skulle inte Saudiarabien ha sån makt: https://www.hrw.org/world-report/201...s/saudi-arabia

Ett litet litet urval.
Citera
2018-07-11, 21:45
  #31
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murof.Kcabhsalf
Någon som vill köpa min analoga kamera som kostade en halv årslön? Skickar med en låda filmrullar...

Ingen vill köpa din digitala kamera (som var banbrytande då) från början av 00-talet heller.
Citera
2018-08-10, 13:24
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberpunk-
Sitter och funderar på om jag ska leasa en Tesla via företaget. Var inne hos de och kollade på Model X. Skulle kosta mig 10k i månaden med 250k som insats inkl. försäkring

Ni som äger Tesla eller känner folk som gör det. Hur pass nöjda är ni/de? Skulle ni fortfarande ta samma beslut om ni fick chansen igen?

Jag bor nära en super charger station och åker sällan utanför Stockholm. Om man ska resa så får man planera resan helt enkelt. Skulle sitta bra att slippa betala för x antal tusen på bensin varje månad.

Vet att det är många andra bilmärken som jobbar på att få ut elbilar. Är det värt att vänta på de eller har Tesla redan gjort det mesta rätt?

TS, hur gick det? Sitter själv och funderar på Model X, har eget AB. Någon med eget AB som kan göra kalkyl? Jag kan göra nettolöneavdrag...
Citera
2018-08-10, 18:38
  #33
Medlem
Tesla är överprisade och överskattade. En ny Model X P100D ligger på cirka 1,6 miljoner kronor, vilket är bedrövligt enligt mig med tanke på Tesla har medioker kvalite. Bara ta en titt på kromlister och paneler - ingen proportion alls. Även lädret är nåt slags billig med tanke på att den slits snabbt, riktigt snabbt.

Måste det vara en rymlig SUV så skulle jag hellre kört på nya Porsche Cayenne E-Hybrid eller slagit till på nya Cayenne Turbo.

Jag vet att du tänker köra leasing på sån men det är inte värt. Du kan få mycket bättre för till och med billigare månadskostnad.
Citera
2018-08-12, 20:21
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Tesla är överprisade och överskattade. En ny Model X P100D ligger på cirka 1,6 miljoner kronor, vilket är bedrövligt enligt mig med tanke på Tesla har medioker kvalite. Bara ta en titt på kromlister och paneler - ingen proportion alls. Även lädret är nåt slags billig med tanke på att den slits snabbt, riktigt snabbt.

Måste det vara en rymlig SUV så skulle jag hellre kört på nya Porsche Cayenne E-Hybrid eller slagit till på nya Cayenne Turbo.

Jag vet att du tänker köra leasing på sån men det är inte värt. Du kan få mycket bättre för till och med billigare månadskostnad.

Förvisso men P100D är överkurs, det enda man får är ca 1,8 sekunders snabbare acceleration till 100 kmh och lägre räckvidd på köpet. Det räcker med en 100D för ca 1,2 milj kr....
Citera
2018-08-31, 16:58
  #35
Medlem
10 är jävligt mycket för bilhyrning
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback