• 1
  • 2
2018-01-26, 16:20
Medlem
Ska börja månadsinvestera i aktier och länsförsäkringarfonder. (länsförs global och tillväxt). Startkapital är 50 000 kr, och 12 000 kr i månaden. Vilken bank är bäst? Hört innan att Nordnet och Degiro ska vara billigast, men när jag sökte nu kom Nordea upp (!!). Stämmer detta, eller är det någon hållhake jag missat?

Min nuvarande lönebank SHB ska jag också byta ifrån. Efter 9 år av gratis kontokort har dom nu börjat ta betalt 360 kr per år... Så av principskäl tänkte jag byta eftersom dom inte var villiga att ta bort den igen (Sist var det inga problem för 9 år sen när jag ville bli kund...),

Så mina krav:
* Bra aktieutbud
* sparkonto med lite ränta iaf
* länsförsäkringar global/tillväxt ska finnas i sortimentet

För lönebank:
* Swish
* BankID
* Gratis internetbank
* Gratis kontokort helst
Citera
2018-01-26, 17:19
Medlem
wkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mishegas
Ska börja månadsinvestera i aktier och länsförsäkringarfonder. (länsförs global och tillväxt). Startkapital är 50 000 kr, och 12 000 kr i månaden. Vilken bank är bäst? Hört innan att Nordnet och Degiro ska vara billigast, men när jag sökte nu kom Nordea upp (!!). Stämmer detta, eller är det någon hållhake jag missat?

Min nuvarande lönebank SHB ska jag också byta ifrån. Efter 9 år av gratis kontokort har dom nu börjat ta betalt 360 kr per år... Så av principskäl tänkte jag byta eftersom dom inte var villiga att ta bort den igen (Sist var det inga problem för 9 år sen när jag ville bli kund...),

Så mina krav:
* Bra aktieutbud

För lönebank:
* Swish
* BankID
* Gratis internetbank
* Gratis kontokort helst

Nordea är billigast på aktiehandel och lever nog faktiskt upp till alla dina krav (inte nån ränta på konto om du inte låser pengarna) beroende på vilken nivå du hamnar på i deras kundprogram. Är själv förmånskund och betalar inget för internetbank men har valt bort kontokort då det kostar.
Citera
2018-01-26, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wku
Nordea är billigast på aktiehandel och lever nog faktiskt upp till alla dina krav (inte nån ränta på konto om du inte låser pengarna) beroende på vilken nivå du hamnar på i deras kundprogram. Är själv förmånskund och betalar inget för internetbank men har valt bort kontokort då det kostar.
Men hur är nordeas hemsida för aktiehandel? Och utbudet? Slår dom avanza alltså?
Citera
2018-01-26, 18:02
Medlem
Citat:
Men hur är nordeas hemsida för aktiehandel? Och utbudet? Slår dom avanza alltså?

Om du vill kunna göra uttag från nordea måste du betala en månadsavgift för den 'tjänsten'. Bortser man från det är de billigast vad gäller aktiecourtage (0.06%, minst 1kr). Degiro är dock gratis courtage på svenska börsen om du har <1mille, men är lite krånligare att fixa konto osv.
Citera
2018-01-26, 18:25
Awaiting Email Confirmation
Citat:

Så mina krav:
* Bra aktieutbud

För lönebank:
* Swish
* BankID
* Gratis internetbank
* Gratis kontokort helst

Jag hade valt:
Lönebank: Behåll SHB men säg upp kortet. (Förresten kostar väl bankkortet 300kr, men Allkortet kostar 360kr)

Aktier: Avanza. Dock högre courtage (än Nordea och Degiro) och courtageklasser som kan vara irriterande om storleken på köp varierar.
Tycker Avanzas sida och app är ganska trevliga. Priserna hos Avanza och Nordnet är likvärdiga typ.

Bankkort: Svårare att hitta gratis bankkort, mycket lättare med kreditkort. Orkar du flytta över pengar lite då och då: skaffa ett konto med bankkort hos Forex.

Sparkonto: Jämför nischbanker på exempelvis compricer. Vissa höjer och sänker ganska ofta. Av dem jag använt tycker jag bäst om Hoist som inte gör det och sidan funkar bra.
Citera
2018-01-27, 00:30
Medlem
wkus avatar
Citat:

Tycker deras sida för aktiehandel, Nordea Investor, funkar bra men brukar även ha Avanza (och även lite andra sidor) öppna samtidigt då viss info är lättare att hitta där. Upplever att utbudet på aktier är bättre hos Nordea (kan t.ex handla brittiska aktier) men fondutbudet är sämre men de har kommit långt från tiden det bara gick att handla med Nordeas egna fonder.
Citera
2018-01-27, 04:56
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Så mina krav:
* Bra aktieutbud

För lönebank:
* Swish
* BankID
* Gratis internetbank
* Gratis kontokort helst
Vad gäller aktier och fonder, så är det ju gratis öppna depå hos både Avanza, Nordnet och Degiro. Avanza erbjuder courtagefri handel på Stockholmsbörsen så länge man har under 50 K på depån. Samma sak gäller hos Nordnet fast upp till 80 K och hos Degiro ända upp till 1 miljon.

Vad gäller kontokort, så är mitt tips Circle K, OKQ8 eller Shell. Kortet är gratis och du får bonus på inköp. Vad gäller lönekonto m.m. kan du lika gärna ha kvar det hos din nuvarande oligopolbank.
Citera
2018-02-04, 20:12
Medlem
Såg nu att länsförsäkringars courtage är 0,05% min 20 kr och Nordea 0,06% min 1 kr. För vilka summor lönar sig de olika??

Båda dom är ju billigare än Avanza/Nordnet
Citera
2018-02-04, 21:24
Medlem
Citat:
Såg nu att länsförsäkringars courtage är 0,05% min 20 kr och Nordea 0,06% min 1 kr. För vilka summor lönar sig de olika??

Båda dom är ju billigare än Avanza/Nordnet
Skillnaden 0,01% är ju inte mycket. Vid köp för mer än 40 000 så blir dock länsförsäkringar billigare. Men handlar du för exempelvis 100 000 så är skillnaden 10 kr (50 respektive 60 kr). Handlar du för 200 000 så skiljer det 20 kr. Knappast någonting att bry sig om...
Citera
2018-02-04, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Skillnaden 0,01% är ju inte mycket. Vid köp för mer än 40 000 så blir dock länsförsäkringar billigare. Men handlar du för exempelvis 100 000 så är skillnaden 10 kr (50 respektive 60 kr). Handlar du för 200 000 så skiljer det 20 kr. Knappast någonting att bry sig om...
Syftade mer på summorna neråt... Eftersom LF har minst 20 kr och Nordea Minst 1 kr bara.
Citera
2018-02-04, 21:59
Medlem
Citat:
Syftade mer på summorna neråt... Eftersom LF har minst 20 kr och Nordea Minst 1 kr bara.
I de fallen så är ju så klart Nordea billigast. För allt under 40 000 vinner Nordea.
Citera
2018-02-04, 22:46
Medlem
Frågan är om man kan förhandla ner courtage? Om man t.ex. vill ha sitt ISK hos Handelsbanken, och be dom sänka och matcha Nordea?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in