Citat:
Ursprungligen postat av
Mishegas
Ska börja månadsinvestera i aktier och länsförsäkringarfonder. (länsförs global och tillväxt). Startkapital är 50 000 kr, och 12 000 kr i månaden. Vilken bank är bäst? Hört innan att Nordnet och Degiro ska vara billigast, men när jag sökte nu kom Nordea upp (!!). Stämmer detta, eller är det någon hållhake jag missat?
Min nuvarande lönebank SHB ska jag också byta ifrån. Efter 9 år av gratis kontokort har dom nu börjat ta betalt 360 kr per år... Så av principskäl tänkte jag byta eftersom dom inte var villiga att ta bort den igen (Sist var det inga problem för 9 år sen när jag ville bli kund...),
Så mina krav:
* Bra aktieutbud
* sparkonto med lite ränta iaf
* länsförsäkringar global/tillväxt ska finnas i sortimentet
För lönebank:
* Swish
* BankID
* Gratis internetbank
* Gratis kontokort helst
Jag hade valt:
Lönebank: Behåll SHB men säg upp kortet. (Förresten kostar väl bankkortet 300kr, men Allkortet kostar 360kr)
Aktier: Avanza. Dock högre courtage (än Nordea och Degiro) och courtageklasser som kan vara irriterande om storleken på köp varierar.
Tycker Avanzas sida och app är ganska trevliga. Priserna hos Avanza och Nordnet är likvärdiga typ.
Bankkort: Svårare att hitta gratis bankkort, mycket lättare med kreditkort. Orkar du flytta över pengar lite då och då: skaffa ett konto med bankkort hos Forex.
Sparkonto: Jämför nischbanker på exempelvis compricer. Vissa höjer och sänker ganska ofta. Av dem jag använt tycker jag bäst om Hoist som inte gör det och sidan funkar bra.