Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-12, 19:45
  #505
Medlem
Fick en klump i magen när jag läste TS. Sjukt. Vart är Sverige på väg?
Citera
2018-02-12, 23:01
  #506
Medlem
www3s avatar
Citat:
Fler i Flashback-tråden är kritiska – en skriver: ”Allt ovan saknar fullständigt koppling till utbildningen. Den som hittade på detta borde få sparken!” En annan skriver: ”Gift. Teoretiskt gift. Välkommen till modern utbildning.” ”Är glad man fick sin examen innan allt detta trams dök upp,” inflikar en tredje.

Citat:
Nyheter Idag har talat med Viggo Kann, professor i datalogi, som är ansvarig för den aktuella kursen. Han säger att de började med temat minoriteter och likabehandling för tre år sedan.

Kann menar att uppsatsens syfte är att ge studenterna ”en allmänbildning i de här frågorna”. Den kunskapen ska hjälpa en som civilingenjör främst när det gäller ”lagarbete och samverkan med andra personer i olika sammanhang”.

Nyheter Idag: KTH-studenter måste skriva uppsats om fördelarna med att vara en vit, heterosexuell man
Citera
2018-02-28, 22:21
  #507
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Seminariet om minoriteter och likabehandling i programsammanhållande kursen har blivit uppmärksammat på sociala medier som Flashback och Reddit och i nättidningar som Nyheter idag och Sputnik International. Diskussionerna och artiklarna bygger till stor del på ofullständig information och missuppfattningar. Vi lärare på kursen vill med anledning av detta motivera seminariets innehåll och utformning och varför det finns med i kursen.

Vi är medvetna om att studenter och personal på KTH idag har en sammansättning som inte avspeglar samhället i stort och att vi därför går miste om talanger som skulle kunna lyfta KTH, Sverige och världen om de lyckades bryta de mönster som finns idag. Vi vill därför ha ett KTH som är inkluderande för alla. Det uppmärksammade seminariet är en del i denna strävan. Att en diskussion om likabehandling kan skapa sådan upprördhet visar hur viktigt det är att fortsätta det arbetet.

Ett jämställt KTH är en av huvudrubrikerna i KTH:s utvecklingsplan 2018-2023, och i KTH:s verksamhetsplan 2018 står: Kunskap och medvetenhet om genus och jämställdhet ska integreras i utbildningen för att studenter efter examen ska kunna bidra till ett mer jämställt samhälle. Det är alltså inte bara datateknikstudenter som ska arbeta med dessa frågor.

En professionell civilingenjör i datateknik ska kunna utveckla datatekniska produkter med hänsyn till användare och kunder som inte faller inom en stereotyp bild av användare. Dessutom förväntas civilingenjörer ha färdigheter att delta i och leda projekt sammansatta av olika personer. Insikt i och förståelse för likabehandling är därför en viktig färdighet för att inte orsaka diskriminering eller andra typer av stötande ledarskap som inte är acceptabelt på en arbetsplats.

Förberedelseuppgifterna och frågorna inför seminariet är utformade efter diskrimineringsgrunderna och i samråd med studentsektionen. För att begränsa omfattningen valde vi att inte ta med diskrimineringsgrunderna religion och ålder som kanske är mindre aktuella för den som är student på datateknik i årskurs 1-3. Frågorna för årskurs 2-3 är som vanligt i kursen mer öppna än frågorna för årskurs 1. Var och en i årskurs 1 får välja vilka tre av dom sex frågorna som man vill besvara, så att den som känner sig obekväm med någon eller några av frågorna inte ska behöva besvara just dem. Eftersom temat är minoriteter så är frågorna inriktade på normer. För att få en mer positiv diskussion handlar frågorna om fördelar och inte nackdelar.

Studenterna är fria att ha vilka åsikter som helst och även att uttrycka dessa i reflektionerna. Syftet är inte att föra fram någon speciell åsikt som “rätt” utan att få alla studenter att reflektera över arbets- och livssituationen för personer som faller utanför stereotypa bilder; en sorts övning i empatiskt tänkande.

Implicita associationstestet (Harvardtestet) i förberedelseuppgifterna är ett test som har mött en hel del kritik för brister i tillförlitlighet och pålitlighet. Därför borde uppgiften att pröva testet inte ha varit med eller i alla fall försetts med en förklaring.

Viggo Kann, kursledare för prosamkursen, samt kursens alla mentorer
Fick det här mejlet idag. Bra att de vågar diskutera frågan och erkänna att IAT är ett skämt antar jag. Mindre bra att han inte förstår felen i uppgiften utan anser att alla bara missförstod den och inte visste bättre.
Citera
2018-03-01, 01:29
  #508
Medlem
Snopphanens avatar
Kanske lite OT men kult att protester mot såna här värdegrundsövningar verkar spridit sig till kulturvänstern! Stina Oscarsson ser i alla fall ut som kulturvänster. Det här är inte KTH utan teatern:

Citat:
Genusblanketterna väcker lusten att svara fel överallt.
Vid kollationeringen för min senaste pjäs blir jag ombedd att avsätta en timme för att tillsammans med ensemblen gå igenom svensk scenkonsts och Teaterförbundets mångfalds- och jämställdhetscheck. Motvilligt accepterar jag, då detta tydligen är ett obligatoriskt moment i länsteaterns arbete.
Jag har oerhört svårt att förhålla mig till hela situationen och medan vi snitslar oss fram mellan kryssen pendlar jag mellan att brista ut i gapskratt och bli riktigt arg.
"Vi har diskuterat huruvida uppsättningen bidrar till att konservera eller utmana rådande normer och föreställningar om människor, eller bara visa hur det är. Vi undviker därmed omedvetet att reproducera stereotyper." Ja eller nej?
Jag får en barnslig lust att svara fel svar på varenda fråga och hädanefter enbart göra pjäser som reproducerar stereotyper. Säger kort till teaterchefen efteråt att jag förstår syftet, men jag tror att detta är fel väg att gå.
https://www.svd.se/far-lust-att-svar...fraga-om-genus
Citera
2018-03-30, 01:33
  #509
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De svaren skulle ge underkänt på en akademisk kurs eftersom de inte alls reflekterar eller resonerar kring någonting av det begärda.....

Här gör du bort dig micro. Du är ju seriöst dum i huvudet om du tror att någon elev på kth inte skulle ta uppgiften på allvar (om än motvilligt).
Trodde bättre om dig än att jämföra ett trollsvar på fb med de verkliga elevernas svar...
Citera
2018-03-30, 01:47
  #510
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Bör KTH få status som särskola ? -- är en relevant frågeställning om det som skrivs här är representativt för folk som läser på KTH
Att du ens reflekterar över det fetade tyder bara på en ENORM kunskapsbrist och inkompetens från din sida. Sorry, men jag förvånades faktiskt av dig här. Din intellektuella trovärdighet gick i botten.
Citera
2018-03-30, 10:02
  #511
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uf0mammut
Här gör du bort dig micro. Du är ju seriöst dum i huvudet om du tror att någon elev på kth inte skulle ta uppgiften på allvar (om än motvilligt).
Trodde bättre om dig än att jämföra ett trollsvar på fb med de verkliga elevernas svar...

Citat:
Ursprungligen postat av Uf0mammut
Att du ens reflekterar över det fetade tyder bara på en ENORM kunskapsbrist och inkompetens från din sida. Sorry, men jag förvånades faktiskt av dig här. Din intellektuella trovärdighet gick i botten.
Jag svarar på de som skriver i tråden och reflekterar utifrån deras påståenden -- vilket givetvis inte är detsamma som att jag tror att deras påståenden eller deras inkompetens är talande för alla som går på KTH.
Citera
2018-03-30, 10:04
  #512
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Fick det här mejlet idag. Bra att de vågar diskutera frågan och erkänna att IAT är ett skämt antar jag. Mindre bra att han inte förstår felen i uppgiften utan anser att alla bara missförstod den och inte visste bättre.
Jag måste fråga .. du förstår verkligen inte vad han säger? Och varför upplägget är relevant?

Allvarligt?
Citera
2018-05-12, 12:45
  #513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Fick det här mejlet idag. Bra att de vågar diskutera frågan och erkänna att IAT är ett skämt antar jag. Mindre bra att han inte förstår felen i uppgiften utan anser att alla bara missförstod den och inte visste bättre.

Det är så som vänsterideologi nästlar sig in.

"Tolerans är väl inte fel?"
Hmm nej visst.

Men allt sker ju på bekostnad av något. Varför inte ha en kurs i "hur ditt arbete ska främja nationens och folkets bästa?"
Nej just det. Enligt vänstern finns det inget "folk" och kanske inte ens en nation. Bara individer i olika grad av förtryck och med olika specialbehov man ska se.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag hade klarat att resonera kring och förhålla mig till en text som bad mig resonera kring frågan varför judarna är konspiratoriska och onda. Eller varför neger är en felande länk mellan människa och apa.

Jag hade sakligt listat för och emot och kommit fram till att frågeställningen så formulerad var felaktig och meningslös. Precis som jag resonerat kring frågan om vita heterosexuella mäns privilegier i samhället. I samtliga dessa fall hade jag blivit förbannad, men enda vägen ut ur det är att vara sakligare än en aspie.

Men någonting säger mig att de som formulerat påståendet om vita heterosexuella mäns privilegier inte klarat att resonera kring de andra två påståendena. Och att deras avsikt aldrig var att någon skulle lista för och emot.

Så är det.
Och det finns inte ett skit vi kan göra åt - annat än att glädjas åt att vi kommer bli omsprungna av Kina och andra länder som inte trycker in postmodernistiska perspektiv överallt. Sedan sker kanske en vändning i Sverige också. Om 50-100 år.
Citera
2018-05-15, 19:40
  #514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det är så som vänsterideologi nästlar sig in.

"Tolerans är väl inte fel?"
Hmm nej visst.

Men allt sker ju på bekostnad av något. Varför inte ha en kurs i "hur ditt arbete ska främja nationens och folkets bästa?"
Nej just det. Enligt vänstern finns det inget "folk" och kanske inte ens en nation. Bara individer i olika grad av förtryck och med olika specialbehov man ska se.

Så är det.
Och det finns inte ett skit vi kan göra åt - annat än att glädjas åt att vi kommer bli omsprungna av Kina och andra länder som inte trycker in postmodernistiska perspektiv överallt. Sedan sker kanske en vändning i Sverige också. Om 50-100 år.

Antingen gör man kursen och spelar med efter utbildningen återtar man sitt rätta stadium. En bekant som uttalade sig på ett neutralt sätt fick direkt höra av kursledaren att "så där resonerar sverigedemokraterna". Nu är han klar kan tänka fritt och på jobbet har de inte tid med vänstertrams, det är ett ständigt flöde med patienter som ska botas.

Eller så får man krossa många skallar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback