Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-26, 12:26
  #1
Medlem
Jag ska resa till Mexico inom 24 timmar. Jag mellanlandar i Atlanta på ditvägen och i New York på hemvägen. Jag läste precis att man behöver ESTA och sak beställa det 72 timmar i förväg.

Vad händer om jag inte har nåt sånt? Går det att ordna på plats? Samt ska jag skicka iväg en ansökan om ESTA även om det är ~24 timmar till avresa?

Tacksam för snabbt svar av någon som har koll :S
Citera
2018-01-26, 12:49
  #2
Medlem
http://www.esta.us/svenska.html

”ESTA (U.S. Travel Authorization) är inte ett visum. Det är ett godkännande som ges före man går ombord ett flygplan eller båt som går till USA.”

Jag är inte 100% men gissar att du inte ens får kliva på planet till Atlanta om du inte har ansökt om ESTA. Så in och sök ESTA och håll tummarna för att du hinner få det.
Citera
2018-01-26, 12:56
  #3
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 51mon
Jag ska resa till Mexico inom 24 timmar. Jag mellanlandar i Atlanta på ditvägen och i New York på hemvägen. Jag läste precis att man behöver ESTA och sak beställa det 72 timmar i förväg.

Vad händer om jag inte har nåt sånt? Går det att ordna på plats? Samt ska jag skicka iväg en ansökan om ESTA även om det är ~24 timmar till avresa?

Tacksam för snabbt svar av någon som har koll :S

Du måste ha ESTA och uppfyller du inte kraven för det så måste du ha visum.

72 timmar är en rekommendation då behandlingen kan ta så lång tid. Oftast går det dock på några minuter eller timmar. Dina chanser att hinna är alltså stora. Ansök direkt men gör det nog så du inte fyller i fel och måste göra det en gång till ;-)

Edit: Det går inte att söka på plats, som föregående skriver så ska du inte ens komma på flyget utan ESTA eller visum.
Citera
2018-01-26, 13:47
  #4
Medlem
Tack guys!

Det gick igenom för både mig och min flickvänn på under 30 min
Citera
2018-01-26, 18:40
  #5
Medlem
Goldmanns avatar
Vid mellanlandning behövs inget ESTA. Du passerar inte gränskontrollen. Man befinner sig på internationellt territorium på en flygplats.
Skall du däremot till usa utan vidare biljett/direkt anslutning så behövs ESTA.
Vanligen får man ESTA direkt när betalningen gått igenom om man svarar "rätt" på frågorna och inte heter Bin Laden.
Citera
2018-01-27, 18:36
  #6
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Vid mellanlandning behövs inget ESTA. Du passerar inte gränskontrollen. Man befinner sig på internationellt territorium på en flygplats.

USA tillämpar inte "sterile transit" så utan ett ESTA får du inte ens kliva på planet, även om ditt slutmål är i ett annat land än USA. Saxat från Wikivoyage:

"One reason to avoid US airports is that, unlike many other countries, the United States does not allow sterile transit, which means that for any stop in the US, you have to pass through Customs and Immigration. This policy applies to all landings:

transferring – get off one plane and onto another without leaving the airport

at an intermediate airport – for example, flying from Tokyo to Rio and the plane touches down in New York City

your plane just stops for fuel – for example, some Asia-Canada over-the-pole flights refuel in Alaska

In all cases everyone has to get off and go through immigration; many travellers will therefore need either a Visa Waiver or C1 transit visa. The policy also applies for US territories such as Guam, the US Virgin Islands or Puerto Rico, though the visa rules are different there."

https://en.wikivoyage.org/wiki/Avoid..._United_States
__________________
Senast redigerad av Zastroznjemje 2018-01-27 kl. 19:12.
Citera
2018-01-29, 21:04
  #7
Medlem
Goldmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
USA tillämpar inte "sterile transit" så utan ett ESTA får du inte ens kliva på planet, även om ditt slutmål är i ett annat land än USA. Saxat från Wikivoyage:

"One reason to avoid US airports is that, unlike many other countries, the United States does not allow sterile transit, which means that for any stop in the US, you have to pass through Customs and Immigration. This policy applies to all landings:

transferring – get off one plane and onto another without leaving the airport

at an intermediate airport – for example, flying from Tokyo to Rio and the plane touches down in New York City

your plane just stops for fuel – for example, some Asia-Canada over-the-pole flights refuel in Alaska

In all cases everyone has to get off and go through immigration; many travellers will therefore need either a Visa Waiver or C1 transit visa. The policy also applies for US territories such as Guam, the US Virgin Islands or Puerto Rico, though the visa rules are different there."

https://en.wikivoyage.org/wiki/Avoid..._United_States

Är det nytt? Jag frågade för ett år sedan på Kennedy och då sade de att det var ok. Iofs har jag alltid giltig ESTA men de kollar inte det så ofta vid incheckningen, bara frågar.
Men som sagt alltid bättre att ha det giltigt.
Citera
2018-01-29, 21:33
  #8
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Är det nytt? Jag frågade för ett år sedan på Kennedy och då sade de att det var ok. Iofs har jag alltid giltig ESTA men de kollar inte det så ofta vid incheckningen, bara frågar.
Men som sagt alltid bättre att ha det giltigt.

Skumt.. Jag vet faktiskt inte om det är nytt, men vad jag kan minnas så har det "alltid" varit så. Jag har själv aldrig behövt ett ESTA skall tilläggas. Det här hittade jag på den officiella sidan för ESTA:

DO I NEED TO APPLY IF I'M ONLY TRANSITING THE UNITED STATES EN ROUTE TO ANOTHER COUNTRY?

Eligible nationals or citizens of countries that participate in the Visa Waiver Program require either a travel authorization or a visa to transit the United States. If a traveler is only planning to transit through the United States en route to another country, when he or she completes the travel authorization application in ESTA, the traveler should select "Yes" to the question "Is your travel to the US occurring in transit to another country?".

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applic...execution=e1s1

Jag planerar att åka till Mexiko under året så jag har rotat lite i det här av det skälet.
__________________
Senast redigerad av Zastroznjemje 2018-01-29 kl. 21:37.
Citera
2018-01-30, 01:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Är det nytt? Jag frågade för ett år sedan på Kennedy och då sade de att det var ok. Iofs har jag alltid giltig ESTA men de kollar inte det så ofta vid incheckningen, bara frågar.
Men som sagt alltid bättre att ha det giltigt.

Det är inte nytt. Det har alltid varit så. USA:s flygplatser är byggda på det viset, helt enkelt.

De kollar ALLTID om du har giltigt ESTA när du checkar in, oavsett om du märker det eller inte. Systemet är helt digitalt och du behöver inte ha med dig något papper att visa upp. De har koll. Det är inte "bättre att ha ett giltigt", det är helt nödvändigt. Utan ESTA ingen boarding.
Citera
2018-03-19, 14:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Skumt.. Jag vet faktiskt inte om det är nytt, men vad jag kan minnas så har det "alltid" varit så. Jag har själv aldrig behövt ett ESTA skall tilläggas. Det här hittade jag på den officiella sidan för ESTA:

DO I NEED TO APPLY IF I'M ONLY TRANSITING THE UNITED STATES EN ROUTE TO ANOTHER COUNTRY?

Eligible nationals or citizens of countries that participate in the Visa Waiver Program require either a travel authorization or a visa to transit the United States. If a traveler is only planning to transit through the United States en route to another country, when he or she completes the travel authorization application in ESTA, the traveler should select "Yes" to the question "Is your travel to the US occurring in transit to another country?".

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applic...execution=e1s1

Jag planerar att åka till Mexiko under året så jag har rotat lite i det här av det skälet.

Jag var i Mexiko i somras. Mellanlandade i Miami. Var tvungen att ha ESTA för det.
Citera
2018-03-19, 21:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joi
Jag var i Mexiko i somras. Mellanlandade i Miami. Var tvungen att ha ESTA för det.

Det är precis så. För "transit" behövs ESTA.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2911673

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback