Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-26, 11:00
  #1
Medlem
Jag tycker alla politker, nästan alla är inkompetenta.
Sverige bör styras av 10 kloka män och 10 kloka kvinnor som alla är runt 50 år.
Ej under något säskilt parti. De skall ej vara politisk aktiva.

De ordnar efter eget tycke de som skall genomföra alla beslut/åtgärder.

Varför? Jo för bevisligen klara inte vårt politska system detta.

Vad tror ni?
Citera
2018-01-26, 11:01
  #2
Medlem
Fel katergori, sorry. Jag är ganska ny här.
Kan nån flytta till lämplig kategori. Typ politik eller dyl.
Citera
2018-01-26, 11:02
  #3
Medlem
Fel kategori, jag e ny här.

Vänligen flytta om dt går
Citera
2018-01-26, 11:39
  #4
Medlem
0gKolhydraters avatar
Varför 50/50 män och kvinnor? Är det det viktigaste?
Citera
2018-01-26, 11:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Varför 50/50 män och kvinnor? Är det det viktigaste?


Eftersom vi är 50% av varje kön.....
Citera
2018-01-26, 13:39
  #6
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No15
Eftersom vi är 50% av varje kön.....

I sverige har vi en j-la massa kön snart !

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nsidentitet
Citera
2018-01-26, 13:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
I sverige har vi en j-la massa kön snart !

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nsidentitet

Inte i det styre jag önskar
Citera
2018-01-26, 13:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No15
Inte i det styre jag önskar

Eller tydligare:
män har en viss sammansättning av kromosonerna, kvinnor en annan.
De du åstyftar är män eller kvinnor.
Citera
2018-01-26, 13:43
  #9
Medlem
Oljeapans avatar
Vem ska välja ut de 20?
Citera
2018-01-26, 13:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Vem ska välja ut de 20?

Folkomröstning
Citera
2018-01-26, 13:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No15
Inte i det styre jag önskar
Om du läser lite längre ned i det du länkade till kanske du förstå.

"Könsbestämmning"
Citera
2018-01-26, 15:02
  #12
Medlem
AndersM79s avatar
Bäst vore om departementen sköttes som företag, där ministern var chef, precis som på ett vanlig bolag.

Dessa ministrar tillsattes inte politiskt, utan erfarenhetsmässigt. Detta är mycket viktigt då vi nu har ett sjukt system där en politiskt tillsatt knäppskalle som han noll koll på exempelvis infrastruktur plötsligt är infrastrukturminister.

Krav för att bli minister skulle i mitt system vara att man har arbetat som tjänsteman på departementet i fråga i minst 10 år, och för att bli anställd på departementet måste man ha minst 10 års erfarenhet av ämnet i den kommunala/privata sektorn.

För att få kandidera till infrastrukturminister ska man således ha arbetat minst 10 år som beställare, projektör, projektledare eller entreprenör inom infrastruktur, och därefter 10 år på departementet (anställd genom vanlig anställningsintervju) för att anses ha erfarenhet nog.

Av de kandiderande väljs sedan ministern genom allmänt val. Dessa val hålls först när den gamle går i pension eller klantat till sig så pass att regeringen, granskningsnämnden, eller någon form av folklig misstroendeförklaring avsätter honom/henne. Det måste dock finnas goda skäl till dessa avsättningar, precis som i ett vanligt bolag. Att ministern sitter 'på livstid' beror på att erfarenhet alltid är eftersträvansvärt, och han/hon är ju inte 'fläckad' av sin egna politiska inställning, utan sköter sitt jobb så gott det går efter direktiven från den sittande regeringen.

Regeringen i sig - som nu bara är en liten grupp, bestående av stadsminister, vice stadsminister och några rådgivare - och riksdagen tillsätts precis som nu genom allmänt val vart 4:e år, och har uppgiften att fördela budget efter sina ideologiska direktiv, typ 'vi ska satsa på jordbruk och kommunikationer på landsbygden', utforma och rösta genom lagförslag mm, men de har inte större inblandningsrätt i ministrarna och departementens egentliga arbete än på en beställarnivå. Dock måste ministrarna lägga upp arbetet efter dessa direktiv och visa att de följs.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback