Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-26, 10:46
  #1
Medlem
Artygs avatar
Hej! Har fått ett bolån hos min bank där jag får 1.34% rörlig ränta ifall jag sparar långsiktigt hos de (t.ex fondsparar) alternativt 1.4% ifall jag inte fondsparar osv.

Är det värt att välja 1.34% och fondspara en längre period? Har hört att sådant sparande hos bankerna är ogynnsamt.

Kanske vettigare att välja 1.4%?
Citera
2018-01-26, 10:56
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Hej! Har fått ett bolån hos min bank där jag får 1.34% rörlig ränta ifall jag sparar långsiktigt hos de (t.ex fondsparar) alternativt 1.4% ifall jag inte fondsparar osv.

Är det värt att välja 1.34% och fondspara en längre period? Har hört att sådant sparande hos bankerna är ogynnsamt.

Jag valde att fondspara hos banken, sen när jag väl fått mitt banklån flyttade jag direkt pengarna till Avanza. Ingen som sagt någonting sen dess.

Kom ihåg att om du har gamla pengar liggandes i fonder eller aktier, på ett aktiekonto, så kan du behöva skatta 30% på dessa om du inte ser upp. Jag gick på den niten när jag var ung och dum och lyssnade på vad banken sade, nu var summan inte enorm men det kostade mig ändå 30 000 kr i onödan.
Citera
2018-01-26, 11:00
  #3
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag valde att fondspara hos banken, sen när jag väl fått mitt banklån flyttade jag direkt pengarna till Avanza. Ingen som sagt någonting sen dess.

Kom ihåg att om du har gamla pengar liggandes i fonder eller aktier, på ett aktiekonto, så kan du behöva skatta 30% på dessa om du inte ser upp. Jag gick på den niten när jag var ung och dum och lyssnade på vad banken sade, nu var summan inte enorm men det kostade mig ändå 30 000 kr i onödan.


Jag har inget sparat i aktier eller fonder just nu. Så jag klarar mig?
Citera
2018-01-26, 11:18
  #4
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag valde att fondspara hos banken, sen när jag väl fått mitt banklån flyttade jag direkt pengarna till Avanza. Ingen som sagt någonting sen dess.

Kom ihåg att om du har gamla pengar liggandes i fonder eller aktier, på ett aktiekonto, så kan du behöva skatta 30% på dessa om du inte ser upp. Jag gick på den niten när jag var ung och dum och lyssnade på vad banken sade, nu var summan inte enorm men det kostade mig ändå 30 000 kr i onödan.

Kan jag inte bara sluta fondspara hos de? Ta ut pengarna och inte betala in mer?
Citera
2018-01-26, 15:27
  #5
Medlem
Ta den högre räntan i detta fall, är ju en försumbar skillnad.
Citera
2018-01-26, 18:30
  #6
Moderator
Diablo1118s avatar
Skulle sammanfoga till fonder men råkade göra tvärt om så nu flyttar jag denna från:

Privatekonomi --> Fonder
/Moderator
Citera
2018-01-26, 18:39
  #7
Medlem
fejsetnr1s avatar
För mig betyder bu och bä samma sak...så med din dumma tråd start tänker jag inte svara
Men hade jag vart du hade jag lyssnat på chi lon
Citera
2018-01-26, 23:20
  #8
Medlem
TheTransporters avatar
Nu vet jag inte hur mycket du har i lån och hur mycket du tänker amortera.

Sen beror det ju på vilka fonder du kan välja på. Storbankerna har ju inte alltid så stort utbud på fonder och sen vill dom att du ska ha det i en ISK eller KF eller AF konto? tar dom betalt för dom olika kontona?

Jag skulle säga ta 1.4 och fondspar på Avanza eller Nordnet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback