Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-01-22, 13:54
  #13
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Intressant, att den varianten förekom kände jag inte till. Men hur blir det då med skatterabatten på de återstående månadsavgifterna?

Vet faktist inte, man kontaktar personal och så skrivs en manuell faktura ut alt kan man välja att dra det på den sista lönen beroende på vad man tjänar/hur många månader man har kvar.
Citera
2006-01-22, 13:55
  #14
Medlem
lovethangs avatar
annan fördel

Det ingår oftast drulleförsäkring i hem-pc avtalen. vi har två hp bärbara på hem-pc avtal och den ena blev hoppad och drinkdränkt på julkalaset vi hade. dom kom och hämtade den lagade den, kostade inte en krona....
Citera
2006-01-22, 13:59
  #15
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Vet faktist inte, man kontaktar personal och så skrivs en manuell faktura ut alt kan man välja att dra det på den sista lönen beroende på vad man tjänar/hur många månader man har kvar.

En rätt väsentlig fråga, då det är just skatterabatten som gör affären lönsam.
Citera
2006-01-22, 14:03
  #16
Medlem
Skulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovethang
Det ingår oftast drulleförsäkring i hem-pc avtalen. vi har två hp bärbara på hem-pc avtal och den ena blev hoppad och drinkdränkt på julkalaset vi hade. dom kom och hämtade den lagade den, kostade inte en krona....

Hehe, vad har du för vänner? Blev de månne avundsjuka på din fina dator?
Citera
2006-01-22, 14:03
  #17
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
En rätt väsentlig fråga, då det är just skatterabatten som gör affären lönsam.

Möjligt men då jag trivs ypperligt på mitt jobb har jag aldrig forskat i ämnet.
Citera
2006-01-22, 14:15
  #18
Medlem
Forever Winters avatar
Så här ser det ut med hem-pc hos oss.:

Pengarna dras från bruttolönen. Därmed tjänar du på det (procentuellt mot vad du skattar) eftersom det är oskattade pengar. Däremot räknas inte de pengarna med i din pensionsberättigade lön. Dvs, din pension beräknas på lön minus avdrag för dator.

Om du slutar innan de tre åren gått ut så får du köpa loss datorn. Brukar dock vara till ett *högt* pris.

Grejorna är prisvärda. Att det sedan är oskattade pengar gör inte saken sämre.

Under tiden har du full support.

MEN....

Datorn räknas som företagets tills du betalat klart den. Den är alltså inte juridiskt din. Till skillnad från en dator köpt på vanlig avbetalning.

Eftersom företaget står som ägare får du inte installera olagliga program eller dyl. Visserligen *får* du inte det i normala fall heller, men om du lämnar in den för support och de ser att du har olagliga program i den så avinstallerar de dem. De kan även bryta avtalet då och du får inte en krona tillbaka.

Det går sällan att få någon fingervisning om hur mycket det kommer att kosta att köpa loss den i slutet. Det vill man ju gärna veta...
Citera
2006-01-22, 14:28
  #19
Medlem
Skulds avatar
Hmm, vad ska det vara för olagliga program då? Har du alltså fått program raderade av supporten?

Får man förresten formatera datorn?
Citera
2006-01-22, 14:31
  #20
Medlem
lovethangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuld
Hehe, vad har du för vänner? Blev de månne avundsjuka på din fina dator?

hon dansade på bordet och hamnade på den... gör man inte så när man har julfest??
Citera
2006-01-22, 15:31
  #21
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Däremot räknas inte de pengarna med i din pensionsberättigade lön. Dvs, din pension beräknas på lön minus avdrag för dator.

Nettoeffekten av det på pensionen blir dock i realiteten nästan negligerbar.

Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Det går sällan att få någon fingervisning om hur mycket det kommer att kosta att köpa loss den i slutet. Det vill man ju gärna veta...

Kan bero på att det är olagligt att göra det, priset skall nämligen vara baserat på datorns marknadsvärde vid tidpunkten för utköpet (och det är ju lite svårt att veta i förskott...).

Arbetsgivaren kan dock göra en "off the record" uppgörelse med leverantören om vad utköpspriset skall bli, så sätts priserna (månadskostnaden) efter det.
Citera
2006-01-22, 17:33
  #22
Medlem
Skulds avatar
Hmm ok, efter att ha övervägt så bestämmer jag mig för att beställa datorn imorgon. Gick in på http://www.datorbutiken.com/se och hittade motsvarande dator mycket dyrare och det får räcka som bevis för mig. Blir det panik får jag väl byta jobb...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback