Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-25, 23:05
  #1
Medlem
Nefelibatas avatar
Hej flashack!

Jag vill köpa borax för att göra egna kristaller men det verkar inte säljas någonstans i Sverige. Det HAR sålts (på tex colorama, slöjddetaljer etc) men finns inte längre. Har googlat - and nothing.

Någon som vet vart jag kan få tag på det? Och köper man utomlands, får man importera det? Läst något om någon reglering där man måste ha ett permit (kommer inte på vad det heter på svenska) för att köpa det. Om borax inte går att få tag på - finns något tips på vad man kan använda istället?

Går även under namnet dinatriumtetraborat.
Citera
2018-01-25, 23:08
  #2
Medlem
RuneRunkares avatar
Finns på eBay, vet inte om det är lagligt till Sverige dock.
Citera
2018-01-25, 23:50
  #3
Medlem
Jag har köpt det på färghandel senast för några år sedan. Jag kan inte se varför det skulle vara förbjudet -- det är definitivt inte farligare än t.ex. kaustiksoda. Fråga; om det inte finns i lager kanske de kan ta hem det!
Citera
2018-01-26, 00:35
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Det misstänks vara cancerframkallande, därför får vi inte längre köpa det.
Jag köpte några hundra gram på ebay utan problem...
Citera
2018-01-26, 06:47
  #5
Medlem
Sagspans avatar
Ebay eller sök på flussmedel för vällning men är osäker på hur ren den är.
Finns också som Boraxfritta på keramikgrossister.

Är jäkligt konstigt när det finns i lite större mataffärer i de flesta länder...
Citera
2018-08-11, 18:53
  #6
Medlem
Borax är numera förbjudet att sälja till privatpersoner i hela EU pga att det är reproduktionstoxiskt, känner du någon som jobbar på tex en spikfabrik eller liknande används det som dragmedel för tråden man klipper spik av. Testade för inte så länge sen att handla myrmedel med Borax från EBay, det skickades inte till Sverige med hänvisning till förbudet.
Citera
2018-08-12, 18:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nefelibata
Hej flashack!

Jag vill köpa borax för att göra egna kristaller men det verkar inte säljas någonstans i Sverige. Det HAR sålts (på tex colorama, slöjddetaljer etc) men finns inte längre. Har googlat - and nothing.

Någon som vet vart jag kan få tag på det? Och köper man utomlands, får man importera det? Läst något om någon reglering där man måste ha ett permit (kommer inte på vad det heter på svenska) för att köpa det. Om borax inte går att få tag på - finns något tips på vad man kan använda istället?

Går även under namnet dinatriumtetraborat.
Köp på Ebay (UK), flera som skickar till Sverige
Citera
2018-08-24, 03:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercury-66
Borax är numera förbjudet att sälja till privatpersoner i hela EU pga att det är reproduktionstoxiskt, känner du någon som jobbar på tex en spikfabrik eller liknande används det som dragmedel för tråden man klipper spik av. Testade för inte så länge sen att handla myrmedel med Borax från EBay, det skickades inte till Sverige med hänvisning till förbudet.


Tack kapten! =D
Citera
2018-08-24, 03:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krille1
Köp på Ebay (UK), flera som skickar till Sverige

Tack som fan för tipset... Admiral! *hahaha* =D
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback