Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-25, 20:22
  #1
Avstängd
Tammers avatar
Från i år gäller nya regler för bilbesiktning. Det är inte längre slutsiffran som gäller, utan 14 månader från föregående besiktning. Synd att man inte visste det vid förra besiktningen, nu måste jag snart in med bilen igen eftersom jag besiktigade så tidigt som möjligt. Hade jag väntat till slutet av perioden har jag "tjänat" fyra månader som jag kunnat vänta med nästa besiktning. Idiotiska nya påhitt, eller hur. Transportstyrelsen skyller på nya EU-regler som vanligt...
Citera
2018-01-25, 20:31
  #2
Medlem
Vilket i-landsproblem.
Låter inte som det kommer bli några större problem, förutsatt att man fortsatt får avisering om att det snart är dags.
Om man nu verkligen vill dra ut på det, som TS verkar vilja, så kommer man ju få 14 istället för 12 månader i genomsnitt mellan gångerna. Den "förlust" TS gjort är ju en engångshändelse som med lite planering kommer vara "intjänad" om två år.
Citera
2018-01-25, 21:12
  #3
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Mycket bra och rimligt!

Det gamla systemet var från en tid när man ville få en jämn fördelning på besiktningarna över året eftersom antalet statliga besiktningsstationer var starkt begränsat. Idag finns inte det problemet.
Citera
2018-01-26, 00:26
  #4
Medlem
mnmexplorerers avatar
De nya reglerna träder i kraft efter 20 maj, och de är pga att alla nyregistrerade fordon kommer att få en bokstav i slutet på registreringsskylten istället för en siffra som de är nu.
Citera
2018-01-26, 12:35
  #5
Medlem
Även om det kommer vara en bokstav i slutet så finns det en slutsiffra

Jag har en bil med slutsiffra 4 som jag besiktiga i April-2017 lite onödigt, visste att det var nya regler på G, men inte att slutsiffra skulle försvinna

bilen i fråga är en 1990, om jag förstår det hela rätt och besiktiga den 1 oktober eller senare så gällde den besiktningen i 24 månader, och vill jag vänta till dess så kommer det vara körförbud i 3 månader


ett annat positivt om man studerar detta dokument så behöver man inte ha en verksam katalysator om bilen är från 1992 eller äldre https://www.transportstyrelsen.se/TS...%202017_54.pdf
sidan 104 (pdf-sida 108)
Citera
2018-02-23, 12:06
  #6
Medlem
Jag har slutsiffra 4 under vilken period ska jag då besikta? Hinner de nya reglerna börja gälla?
Jag har en relativt ny bil så behöver spara någon tid eller liknande eftersom jag är säker på att den går igenom besiktningen och jag har tänkt att behålla den flera år till.
Citera
2018-02-27, 17:10
  #7
Medlem
Ingen som vet som kan hjälpa mig?
Citera
2018-02-27, 18:13
  #8
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EtainRoyal
Ingen som vet som kan hjälpa mig?
https://www.transportstyrelsen.se/fordonsbesiktning
Citera
2018-03-02, 00:25
  #9
Medlem
Tack kimdah2002
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback