Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-25, 18:16
  #1
Medlem
Hej! Jag har en fråga som inte är helt relaterad till dryckestillverkning, men jag tänkte att det antagligen är ni som håller på med detta som vet mest om jäst. Det är så att jag har ett akvarium med massa växter i, och jag försökte mig på att göra en koldioxid-generator med hjälp av jäst. Som de flesta av er antagligen vet tillverkar ju jäst koldioxid när det "äter" socker.

Jag hällde i 3-4dl rent strösocker i en 1.5l-flaska med vatten strax under 30 grader och blandade i två rågade teskedar turbojäst och skakade ett tag (ren chansning på dosangivelserna, tyckte det var svårt att hitta hur mycket jag skulle använda till så små mängder vätska).

Min fråga är hur som helst: hur lång tid det brukar ta för så kallad turbojäst att aktiveras och börja bubbla? Räcker mina ingredienser för att nära en reaktion eller har jag tagit för lite av något?

Bonusfråga: varför använder vissa vinäger i stället för vatten när de gör detta försök med bakpulver?
Citera
2018-01-25, 18:43
  #2
Medlem
AX64s avatar
Det du gör ska absolut fungera och du bör märka att något händer inom en halvtimme åtminstone, men du kan ha tagit lite för mycket socker. Då kan det ha en motverkande effekt. Någon matsked hade räckt redan.

Om du bara är ute efter att producera koldioxid skulle jag föreslå vanlig torrjäst som man använder till bakning. Ett halvt paket till 1.5 liter vatten och så någon matsked socker i taget så länge man vill hålla produktionen uppe.
__________________
Senast redigerad av AX64 2018-01-25 kl. 18:50.
Citera
2018-01-25, 18:59
  #3
Medlem
Illesties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Hej! Jag har en fråga som inte är helt relaterad till dryckestillverkning, men jag tänkte att det antagligen är ni som håller på med detta som vet mest om jäst. Det är så att jag har ett akvarium med massa växter i, och jag försökte mig på att göra en koldioxid-generator med hjälp av jäst. Som de flesta av er antagligen vet tillverkar ju jäst koldioxid när det "äter" socker.

Jag hällde i 3-4dl rent strösocker i en 1.5l-flaska med vatten strax under 30 grader och blandade i två rågade teskedar turbojäst och skakade ett tag (ren chansning på dosangivelserna, tyckte det var svårt att hitta hur mycket jag skulle använda till så små mängder vätska).

Min fråga är hur som helst: hur lång tid det brukar ta för så kallad turbojäst att aktiveras och börja bubbla? Räcker mina ingredienser för att nära en reaktion eller har jag tagit för lite av något?

Bonusfråga: varför använder vissa vinäger i stället för vatten när de gör detta försök med bakpulver?


Jästen förbrukar sockret tills det är slut, och även små mänger socker sätter igång jäsningen.
Det finns förstås optimala förhållanden, och står säkert på jästförpackningen, eller så googlar du...

En för stor mängd socker hämmar jästen, din mängd verkar kraftigt överdriven.
Häll ut 75 % från din flaska och fyll på med vatten.
Det är bättre att mata med socker kontinuerligt, klarar jästen en stor mängd socker blir det inte mycket bättre, jäsningen få ett explosionartat förlopp och du kommer att ha "champagnesprut" i ditt rum.
Det ska komma igång efter några timmar, om du nu har lite jäst kvar så kanske imorgon.

När jäsningen väl kommit igång kommer till slut alkoholen att döda jästen, därför så fortsätter du att hälla ut en andel jästlösning och ersätta med vatten och socker (när det är "lagom", typ var 3-4 dag)så kommer CO2 produktionen fortsätta.
Citera
2018-01-25, 19:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illestie
Jästen förbrukar sockret tills det är slut, och även små mänger socker sätter igång jäsningen.
Det finns förstås optimala förhållanden, och står säkert på jästförpackningen, eller så googlar du...

En för stor mängd socker hämmar jästen, din mängd verkar kraftigt överdriven.
Häll ut 75 % från din flaska och fyll på med vatten.
Det är bättre att mata med socker kontinuerligt, klarar jästen en stor mängd socker blir det inte mycket bättre, jäsningen få ett explosionartat förlopp och du kommer att ha "champagnesprut" i ditt rum.
Det ska komma igång efter några timmar, om du nu har lite jäst kvar så kanske imorgon.

När jäsningen väl kommit igång kommer till slut alkoholen att döda jästen, därför så fortsätter du att hälla ut en andel jästlösning och ersätta med vatten och socker (när det är "lagom", typ var 3-4 dag)så kommer CO2 produktionen fortsätta.

Som jag skrev ovan är det inte jättelätt att hitta doseringar oavsett hur behändigt google många gånger är. Dessa vinjäster är ju gjorda för att tillverka litervis med vin. Gör man det kan väl även en apa fixa det, bara i med 8kg socker, 25 liter vatten och hela jästpåsen. Nu använder ju jag mig av en bråkdel av detta, men inser att det nog är som du säger att sockret blev lite mycket. Dessutom verkar det finnas väldigt många sorters jäst som är gjorda för sitt ändamål..

Det har börjat bubbla nu i alla fall så jag antar att jag kan låta det vara nån vecka innan jag gör som du säger och fyller på med socker. En fråga angående det: Försvinner inte en del av jästen när man häller av vattnet? Föreställde mig att man bytte allt vatten och hällde i ny jäst och socker vid bytena, men det kanske inte behövs?

Tack för svaren grabbar!
Citera
2018-01-25, 19:36
  #5
Medlem
AX64s avatar
Du behöver nog "mata" ditt experiment med socker snabbare än om en vecka om du vill ha kontinuerlig produktion. Jäst är rätt glupskt och ibland kan den käka upp allt socker på 2-3 dagar, speciellt om vätskan är rumstempererad.

Jästen försvinner inte utan den förökar sig snarare, men därmed försämras den också gradvis något. Den brukar lägga sig neråt botten i kärlet med tiden så det bör vara lätt att hälla av vattnet utan att råka dumpa jästen samtidigt. Du kan säkert fortsätta mata på med socker i några månader utan att du märker någon större skillnad i kolsyreproduktionen.
Citera
2018-01-25, 21:40
  #6
Avstängd
TB12Ps avatar
Koloxid har du ingen luftpump??????????? pröva annars med bakpulver.eller samarin.
Citera
2018-01-30, 17:13
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Hej! Jag har en fråga som inte är helt relaterad till dryckestillverkning, men jag tänkte att det antagligen är ni som håller på med detta som vet mest om jäst. Det är så att jag har ett akvarium med massa växter i, och jag försökte mig på att göra en koldioxid-generator med hjälp av jäst. Som de flesta av er antagligen vet tillverkar ju jäst koldioxid när det "äter" socker.

Jag hällde i 3-4dl rent strösocker i en 1.5l-flaska med vatten strax under 30 grader och blandade i två rågade teskedar turbojäst och skakade ett tag (ren chansning på dosangivelserna, tyckte det var svårt att hitta hur mycket jag skulle använda till så små mängder vätska).

Min fråga är hur som helst: hur lång tid det brukar ta för så kallad turbojäst att aktiveras och börja bubbla? Räcker mina ingredienser för att nära en reaktion eller har jag tagit för lite av något?

Bonusfråga: varför använder vissa vinäger i stället för vatten när de gör detta försök med bakpulver?
Då när jag körde så brukar man höra det klart och tydligt redan efter 30min att det börjat jäsa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback