Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-25, 18:11
  #1
Medlem
involutions avatar
Mod får gärna flytta, och beklagar om trådstart hamnar i fel delforum.

Nåväl, direkt till problemet: jag har en app (Android, men finns webbaserad version också) genom vilken man behöver logga in/ut i varje arbetsdag. Processen är enormt trist och frustrerande då man behöver
1. Låsa upp telefon, starta app
2. Vänta 1-2 sekunder på någon sorts "profiluppdatering"
3. Trycka på knappen för logga in
4. Stänga app, låsa telefon.

Repeteras efter dagens slut men då heter samma knapp logga ut istället.

Appen kräver inga behörigheter, inga krav på GPS, ingenting.

Processen måste också driftsäkras så till vida att man kan glömma av den och lägga den åt sidan. Jag tänker mig att det därför att ett alternativ är att köra scriptet via en annan, "dummy"-telefon som enbart vigs åt ändamålet; ex. en äldre skrivbordslådetelefon ständigt ansluten till elnät & WiFI som endast ligger och tuggar detta ständiga "in ut", "in ut"...

Det hela behöver också kunna programmeras för aktivering under vissa veckodagar och exklusive storhelger etc. En bonus är givetvis om scriptet kan aktiveras med några minuters slumpmässig variation mellan varje loggningstillfälle. Ex dag 1: log in kl 07:30 +/- 5 min, log out 17:00 +/- 5 min etc.

Hur kan man enklast automatisera denna process? Jag har provat mig fram lite genom Tasker och AutoMate, men mina programmeringskunskaper sviktar förr eller senare. Några tips?
Citera
2018-01-28, 08:43
  #2
Medlem
För att börja bakifrån:

Tidsstyrning enligt dina önskemål inkl. slumpmässighet och helgdags- arbetstidsprogrammering är "skitenkelt" i Linux/Unix.

Att göra program "som trycker på knappar" i andra Appar/program är svårare - Speciellt i Android.
En sån här uppgift löser man hellre genom att PLAGIERA det som Appen/Webbapplikationen gör mot servern, med hjälp av ett verktyg typ curl.

Men att analysera och utföra precis just det, kräver lite mer kunskap och förståelse. Och risken finns alltid att servern uppdateras så att förutsättningarna inte gäller längre.

Så även när automatiken fungerar, så behöver du faktiskt övervaka DEN istället, så att det inte går flera dagar utan att "du" loggar in...

Och du får ju heller inte glömma att hindra den att logga in ifall du kan ha sjukfrånvaro, plötsig ledighet eller bli typ inlagd på sjukhus...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback